הטמעת משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה
הטמעת משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה ב-30 חטיבות ביניים במחוז למינהל חינוך ההתיישבותי
הטמעת משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה ב-30 חטיבות ביניים במחוז למינהל חינוך ההתיישבותי
המִנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי, ועליית הנוער במשרד החינוך כולל 174 חטיבות עליונות, 87 פנימיות (רובן בקיבוצים ובמועצות אזוריות), 46 כפרי נוער, 33 בתי ספר דתיים ו-8 בתי ספר מקצועיים וחקלאיים, הפזורים בכל רחבי הארץ.
המחוז החליט להשקיע מאמץ להגדיל את מס' התלמידים הנבחנים ב-5 יחידות לימוד בבתי הספר התיכון. כיום, 20% מתלמידי שכבת י"ב בבתי הספר של המחוז עוברים בהצלחה את בחינת הבגרות במגמת 5 יח"ל מתמטיקה, וזהו שיפור לעומת הנתון המקביל ב-2016 שעמד על 14% (לעומת 15.5%, הממוצע הארצי). העתודה הקיימת בחטיבות הביניים למגמה המוגברת מסתכמת ב- 49% (6,306) מהתלמידים הלומדים בהקבצות א' במתמטיקה. עם זאת רק 7% (868) מתלמידי חטיבות הביניים לומדים ב-41 כיתות מצוינות. במחוז מאמינים שהירידה שחלה במעבר מחטיבות הביניים לתיכון בקרב תלמידים בעלי הישגים גבוהים נובעת מכך שאין די כיתות מצוינות בחטיבות הביניים, ולכן תלמידים רבים מגיעים ללא הכנה מספקת ללימודי מתמטיקה מתקדמים בכיתה י'.
כדי לגשר על הפער, אנשי המחוז פנו למרכז הישראלי למצוינות בחינוך, המפעיל כעת תכנית במחוז ירושלים. יחד הם מציעים תכנית תלת-שנתית שמטרתה לשפר את הכנת התלמידים ללימודי מתמטיקה מתקדמת בבית הספר התיכון. בכוונתם להשיג זאת על ידי חיזוק יסודות המתמטיקה בקרב התלמידים הלומדים כיום בהקבצות א', ועל ידי פתיחת הקבצות א' משודרגות.
בתכנית זו, המחוז מציע להוסיף 30 כיתות חדשות של הקבצות א' משודרגות ב-30 בתי ספר, שתקבלנה שעתיים נוספות ל-5 שעות התקן הקיימות. בנוסף, המורים המלמדים כיום בהקבצות א' באותם בתי ספר יידרשו ליישם לפחות שמונה משימות של מתמטיקה שימושית במהלך שעות התקן המוקצות להם במהלך שנת הלימודים. כמו כן, המרכז הישראלי למצוינות בחינוך יקיים קורס ל-15 מורים מובילים ורכזי המחוז ובו הם ילמדו כיצד להנחות את קהילות המורים ולספק ליווי פדגוגי למורים.
המרכז למצוינות בחינוך יחד עם המחוז יפעילו קהילות למידה מקצועיות ל-70 מורי מתמטיקה המלמדים בכיתות המצוינות ובהקבצות א', ובהן ילמדו כיצד להטמיע את חומרי הלימוד החדשים בכיתותיהם, יחלקו את ניסיונם עם עמיתיהם המורים ויקבלו משוב. שלושים רכזי מתמטיקה ישתתפו בקהילות מקצועיות שבהן ילמדו כיצד להנחות את צוותי המתמטיקה בבתי הספר שלהם וכיצד להטמיע את חומרי הלימוד החדשים. המרכז הישראלי למצוינות בחינוך יבחר חומרים אלה מתכניות שונות שהקרן תמכה בפיתוחם.
היעד הוא שעד 2025, 15% (1,932) מתלמידי חטיבות הביניים במחוז יסיימו את לימודי המתמטיקה בהקבצות א' המשודרגות שייפתחו במסגרת התכנית, ו-80% מתלמידים אלה ומתלמידי הקבצות א' הקיימות יעברו בהצלחה מבחן דיאגנוסטי שפותח על ידי מט"ח בהלימה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 491
המנהל לחינוך התיישבותי בשיתוף המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, מציעים תכנית תלת-שנתית שמטרתה לשפר את הכנת התלמידים ללימודי מתמטיקה מתקדמת בבית הספר התיכון. בכוונתם להשיג זאת על ידי חיזוק יסודות המתמטיקה בקרב התלמידים הלומדים כיום בהקבצות א', ועל ידי פתיחת הקבצות א' משודרגות.
בתכנית זו, המחוז מציע להוסיף 30 כיתות חדשות של הקבצות א' משודרגות ב-30 בתי ספר, שתקבלנה שעתיים נוספות ל-5 שעות התקן הקיימות.
המרכז למצוינות בחינוך יחד עם המחוז יפעילו קהילות למידה מקצועיות ל-70 מורי מתמטיקה המלמדים בכיתות המצוינות ובהקבצות א', ובהן ילמדו כיצד להטמיע את חומרי הלימוד החדשים בכיתותיהם, יחלקו את ניסיונם עם עמיתיהם המורים ויקבלו משוב.