הוצאה לאור של אסופת מאמרים ושלושה ספרי הוראה איכותית
'מצילים את חטיבות הביניים' – אסופת מאמרים ושלושה ספרים נוספים בסדרת פרסומים העוסקת בהוראה איכותית
'מצילים את חטיבות הביניים' – אסופת מאמרים ושלושה ספרים נוספים בסדרת פרסומים העוסקת בהוראה איכותית
מגפת הקורונה הבליטה את חולשתן של חטיבות הביניים בישראל. במהלך המשבר, בתי הספר נסגרו ללמידה פיזית בכיתות, אבל כשמגבלות הקורונה הוסרו בהדרגה, חטיבות הביניים היו האחרונות שנפתחו מחדש. בתי הספר היסודיים קיבלו עדיפות כי בהם לומדים את היסודות, ותחת חסותם נמצאים התלמידים הצעירים ביותר. החטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים קיבלו עדיפות כי בהן מכינים את התלמידים לבחינות הבגרות. לחטיבות הביניים אין יעד מוסכם או תפקיד מוגדר ביחס להווה או לעתיד של הילדים, ולכן הן היו האחרונות להיפתח.
הצלחתה של מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים תלויה ביכולתנו לשנות את דפוס החשיבה הזה. תיק המענקים של הקרן כבר כולל פעולות רבות המתמקדות בחטיבות הביניים, בייחוד בקידום המצוינות בלימודי מתמטיקה ומדעים. כדי להסב את תשומת הלב אל חטיבות הביניים ביתר שאת, אנו מרבים לפנות אל מתווי מדיניות, אל הקהילה המקצועית, ואל הציבור הרחב, ומדגישים בפניהם את חשיבותן של חטיבות הביניים. אנחנו מנסים להציג לראווה מערכות חינוך בעולם שמגיעות להישגים גבוהים הודות למדיניות מתאימה, אשר ערכו רפורמות ועיצבו מחדש את חטיבות הביניים שלהן.
במסגרת מאמצינו אלה, פנינו כעת אל יורם הרפז, אשר יחד עם מכון ברנקו וייס, תרגם לעברית סדרת ספרים העוסקים בהוראה איכותית. בשנה הבאה יתקיים כנס מיוחד במטרה לחשוף בפני הציבור עשרה ספרים שיצאו לאור בסדרה זו. בנוסף, הרפז השלים לאחרונה עריכת ספר הכולל אסופת מאמרים קצרים, פרי עטם של אנשי חינוך ישראלים, שעסקו בשאלה: "מה מדינת ישראל צריכה לעשות כדי להימנות עם 15 המדינות המצטיינות בעולם בתחום החינוך?"
במגעינו עם הרפז ועם מכון ברנקו וייס, הם מציעים כעת לעלות שלב במאמץ המשותף. עיקרו יהיה ספר שכותרתו, "מצילים את חטיבות הביניים". הספר יכלול אסופת מאמרים השופכים אור על היבטים שונים של חטיבות הביניים בישראל ובעולם. המטרה היא לעורר שיח קולח בקרב הקהילה המקצועית ולעורר עניין ומומנטום סביב הצורך בשינוי ובשיפור. המאמרים יחוברו על ידי 50 מומחים בתחום החינוך, ויפורסמו הן בדפוס והן באופן מקוון באתר ייעודי שיוקם לשם כך.
כמו כן, ידאג מכון ברנקו וייס לתרגם לעברית שלושה ספרים נוספים:
A Dialogic Teaching Companion\Robin Alexander
Ambitious Science Teaching\Melissa Lee Braaten
Teaching as Story Telling\Kieran Egan