הגדלת שיעור תלמידות המסיימות לימודי פיזיקה ומתמטיקה
תכנית חממה עבור 10 מורים לשם תיעוד, הפצה והטמעה של פתרונות פדגוגיים בכיתות הלימוד שמטרתם הגדלת שיעור התלמידות המסיימות בהצלחה מגמות פיזיקה ומתמטיקה בהיקף של 5 יחידות לימוד לבגרות.
תכנית חממה עבור 10 מורים לשם תיעוד, הפצה והטמעה של פתרונות פדגוגיים בכיתות הלימוד שמטרתם הגדלת שיעור התלמידות המסיימות בהצלחה מגמות פיזיקה ומתמטיקה בהיקף של 5 יחידות לימוד לבגרות.
כאשר מסתכלים על ממוצע ההישגים בתום חטיבת הביניים, לא ניכר כמעט הבדל בין בנות לבנים. עם זאת, מי שמעוניין להעמיק בנתוני ההישגים יכול למצוא הבדל מסויים. התלמידות במתמטיקה בחטיבת הביניים שולטות טוב יותר בגיאומטריה בעוד שהתלמידים מגיעים להישגים טובים יותר בכל מה שנוגע לנוסחאות ומספרים. בנוסף, הישגי הבנים במגזר היהודי והישגי הבנות במגזר הערבי גבוהים יותר.
תופעה זו אינה מייחדת את ישראל ובמשך שנים היא עמדה במרכזם של מחקרים אקדמיות ותכניות התערבות מעשיות. תכניות ההתערבות בתחום זה בארץ הן על-פי רוב תכניות תוספתיות הפועלות ברמה מקומית. הן מתמקדות בדרך כלל בהיבטים החברתיים שגורמים לתלמידות להירתע ממדעים מדויקים והנדסה, ומתרכזות למשל בדימוי העצמי של התלמידות ובציפיות ההורים.
כתכניות תוספתיות, תכניות ההתערבות נשענות בעיקר על משאבים חיצוניים (תרומות, מענקים, וכד') ולכן אינן נטמעות בשגרה של בית הספר. עם זאת, מרביתן פועלות בצורה ישירה מול התלמידות, בעיקר בשעות שאחרי הלימודים בבית הספר, או במקומן. לדוגמא, הן משלבות את התלמידות בסדנאות להעצמה אישית, או מפגישות אותן עם מדעניות ונשות תעשייה שמשמשות להן דוגמא ומופת. מקצת התכניות משלבות את מורי הכיתה, וגם אז ההוראה שבכיתה אינה עומדת במרכז התכנית.
מעניין לשים לב שלמרות שעיקר הלמידה של התלמידות מתרחש בכיתה הרגילה, בשעות הלימודים, כאשר בנות ובנים לומדים ביחד ביחד, מעט תכניות פיתחו ידע ומומחיות שמשפיעים על ההוראה והלמידה בכיתה.
קרן טראמפ מגלה עניין רב בנושא זה. אנו מאמינים שאימוץ של שיטות הוראה בכיתה התומכות בלמידה של התלמידות יוכל לתרום משמעותית לקידום ההשתתפות של תלמידות במגמות הפיזיקה ומדעי המחשב. אנו יודעים שישנם בבתי הספר מורות ומורים שכבר כיום מפעילים פרקטיקות הוראה אפקרטיביות, וסבורים שיש לאתרם, לתעד את עבודתם, ולסייע למורים אחרים ללמוד מהצלחתם.
הקרן מתכוונת לייעץ מאמץ מיוחד לבניית מומחיות שתיבנה מתוך הפרקטיקה. בשלב ראשון, המטרה תהיה לסייע להקמת מאגר של פתרונות פדגוגיים ברמת הכיתה ובית הספר שמטרתם הגברת הבחירה, ההתמדה וההצלחה של תלמידות במגמות המתמטיקה והפיזיקה. לשם כך הקרן תקצה סכום כספי שיאפשר למורים, לבתי ספר ולגופים מקצועיים המקיימים עשייה אפקטיבית בתחום, לתעד אותה, לקדמה ולהפיצה.
לשם כך, תורכב ועדת בחירה שתגדיר אמות מידה ולאורם יפורסם קול קורא. הקול הקורא יבקש לאתר תכניות מעשיות, בנות-קיימא שניתנות ללימוד ולהתאמה. מענקים שינתנו יהיו מוגבלים בהיקף ובזמן, וסכומם לא יעלה על 100,000 ש"ח למשך שנה אחת או שנתיים, בבית ספר אחד או מספר קטן של בתי ספר. התכניות שיבחרו יתועדו בקפידה ומידת הצלחתם תימדד ותוערך.
מקבלי המענקים ישתפו אחד את השני ואת הקהילה המקצועית בידע, התובנות והנתונים שצברו. הם יתכנסו לסדנא משותפת שבה יציגו את המקרים וידונו בממצאים ויחלקו את המידע עם הציבור הרחב באמצעות האינטרנט. שני סבבים של מימון יתקיימו על-בסיס ניסיוני, ויעשה מאמץ לרקום שיתופי פעולה עם גורמי מימון נוספים כדי שיחברו למהלך.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 96