אבחון מוכנות רגשית לתלמידים המועמדים ללמוד חמש יחידות מתמטיקה
מרכז מיטיב יעריך את מצבם הרגשי של התלמידים, הרגלי הלמידה שלהם ועמדותיהם, כדי לבחון את מידת מוכנותם ללימודי מתמטיקה ברמה גבוהה בתיכון
מרכז מיטיב יעריך את מצבם הרגשי של התלמידים, הרגלי הלמידה שלהם ועמדותיהם, כדי לבחון את מידת מוכנותם ללימודי מתמטיקה ברמה גבוהה בתיכון
דרישות גבוהות מאוד ודרישות סף ניצבות בפני מי שמתעתדים ללמוד מתמטיקה במסלול מתקדם, בייחוד במגמת חמש יחידות בבית הספר התיכון. הדרך המקובלת לקבוע האם התלמידים אכן מוכנים ללמידה במסלול התובעני היא הערכת רמת הידע המתמטי של התלמידים על ידי המורים. אין כמעט שום התייחסות למיומנויות של פתרון בעיות, ליכולת החשיבה, להרגלי הלמידה, לעמדות או לבשלות רגשית. הצורך להעריך ממדים אלה גבר במהלך הסגרים בתקופת הקורונה, כאשר התלמידים נאלצו לגלות ולפתח באופן עצמאי את יכולותיהם, ולווסת בעצמם את הלמידה.
פתרון חלקי אך חשוב הוא כלי האבחון הידעת (HighData). ב-2019 הקרן פנתה למרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) בבקשה שיפתחו כלי דיאגנוסטי שבעזרתו המורים והתלמידים יוכלו למדוד מיומנויות מתמטיות מתקדמות. בכלי הזה משתמשים כיום במסגרת כל התכניות שהקרן תומכת בהן, המשלבות מידול והנמקה מתמטיים בחומרי הלימוד החדשים המותאמים לרמות המיומנות הגבוהות ביותר, 6-5, של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. המורים משתמשים בכלי האבחון בעיקר בכיתות ט', כדי להעריך את מידת המוכנות של תלמידיהם ללמידה מתקדמת בתיכון.
זהו כלי חיוני, אך אין בו כדי לאבחן היבטים נוספים של מוכנות מהפן הפסיכולוגי והרגשי. לכן פנינו למרכז מיטיב בבינתחומי הרצליה. ב-2017, בעזרת מענקי הקרן, החלו לפתח במרכז מיטיב כלים פסיכולוגיים עבור מורים המלמדים חמש יחידות מתמטיקה ופיזיקה בתיכון. תכניות אלה משמשות עד היום בקהילות ללמידה מקצועית של מורים בכל רחבי הארץ.
במענה לפנייתנו, מרכז מיטיב מציע כעת תכנית להערכת מצבם הרגשי של התלמידים, הרגלי הלמידה שלהם, עמדות ואמונות שהם מחזיקים בהם, וזאת כדי לספק תמונה רחבה יותר של מידת מוכנותם של תלמידי כיתות ט' ללימודי מתמטיקה ברמה גבוהה בתיכון. צוות המרכז מתכנן לפתח 80 פריטים ב-10 יחידות נפרדות, לבדיקת צרכים רגשיים כגון דפוסי חשיבה מתפתחים, סטריאוטיפים מגדריים, הצבת יעדים, ניהול זמן בלמידה, ניהול רגשות, נחישות, ועוד.
כל יחידה תכלול דיווחים עצמיים כדי לאבחן את מידת המסוגלות העצמית, דפוסי החשיבה, תחושת השייכות, ותפיסות ביחס לעתיד, משוב מידי לתלמיד, ופעילויות מוצעות לחיזוק המאפיין הרגשי הנדון. יושם דגש על מתן משוב חיובי לתלמידים כדי לעורר בהם מוטיבציה לשיפור הלמידה ולהתגברות על קשיים. שמונה מערכי שיעור יפותחו עבור המורים, ליישום בכיתות אחרי מתן המשוב לתלמידים. מאה מורים ישתתפו בקורס קצר בן 15 שעות לתמיכה ביישום.
התכנית מוצעת לתקופה של שנתיים, ותקיף כ-3,000 תלמידים. הכלים והתכנים יהיו זמינים בעברית ובערבית, והתכנית תלווה בהערכה ובמחקר. התכנית תתבצע בשיתוף עם התכנית של מט"ח שבמסגרתה פותח כלי האבחון הידעת. על ידי כך יוכלו המורים והתלמידים לקבל הערכה כוללת של הידע, המיומנויות, והבשלות הרגשית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 441