תמיכה פדגוגית לשיפור ההישגים במתמטיקה ובפיזיקה
פיתוח ויישום של מודל לתמיכה פדגוגית בית ספרית לשם שיפור הישגי התלמידים במתמטיקה ופיזיקה בחמישה בתי ספר תיכוניים, ציבוריים שאינם ממיינים תוך התבססות על מסקנותיו של פרופ' אנתוני ברייק
פיתוח ויישום של מודל לתמיכה פדגוגית בית ספרית לשם שיפור הישגי התלמידים במתמטיקה ופיזיקה בחמישה בתי ספר תיכוניים, ציבוריים שאינם ממיינים תוך התבססות על מסקנותיו של פרופ' אנתוני ברייק
לימודי המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת מצויים במגמת ירידה בבתי הספר התיכוניים בישראל. אחת הסיבות לכך היא שבתי ספר רבים אינם מגדירים לעצמם יעד ברור להוביל מעגל רחב יותר של תלמידים ללימודים בהיקף של חמש יחידות לימוד במתמטיקה ופיזיקה. בתי ספר שכן מעוניינים לשפר את הוראת המתמטיקה והמדעים חותרים לאמץ שיטות של ניהול ושל הוראה ולמידה, אשר יסייעו להם למקד את המשאבים העומדים לרשותם להגשמת מטרה זו תוך תיאום ושיתוף פעולה בין התלמידים, המורים, ההורים, ושאר אנשי הסגל.
אמי"ת היא רשת בתי ספר ותיקה המשתייכת לזרם הדתי-לאומי וכוללת תשעים בתי ספר בכל רחבי הארץ, רובם בתי ספר תיכוניים. לרשת יש הנהלה מרכזית המעצבת את החזון והמטרות של בתי הספר, מציבה להם מדדי הצלחה ומסייעת בתמיכה חינוכית, פדגוגית, מנהלתית וארגונית כדי שהמטרות אכן יושגו, תוך מעקב צמוד אחר הביצועים והתוצאות. הוראת המתמטיקה והמדעים בבתי הספר הממלכתיים-דתיים סובלת מקשיים מיוחדים, ומספר התלמידים הלומדים במסלולים המוגברים נמוך במיוחד, ורשת אמ"ית ישנה תרומה יחודית במתן מענה למצב זה.
רשת אמי"ת מציעה לפתח דגם חדשני של מערכת תמיכה בית-ספרית המיועדת לסייע בשיפור הישגי התלמידים בחטיבות העליונות במקצועות המתמטיקה והפיזיקה. על-פי ממצאי מחקר נרחב שביצע פרופ' אנתוני בריק [Anthony Bryk], הרשת תְפַתֵּחַ תכנית התערבות שתפעל במתכונת ניסיונית בחמישה בתי ספר תיכוניים מקיפים לא ממיינים של הרשת. התכנית תתבסס על חמשת הרכיבים אשר, על-פי ממצאיו של בריק, הם המשפיעים ישירות על יכולתו של בית הספר להוביל את תלמידיו להישגים לימודיים משמעותיים: מדיניות פדגוגית עקבית, משותפת ומחייבת לכל צוות המורים; רמה גבוהה של הוראה; שיתוף פעולה הדוק בין ההורים והמורים; אקלים של למידה המתמקדת בתלמיד ומנהיגות בית ספרית נמרצת ומוכשרת המובילה את כל הרכיבים הנ"ל.
לאחר שלוש שנות עבודה בכל בית ספר, אנשי אמי"ת מצפים לגידול של 40% במספר התלמידים שיבחרו ללמוד במגמה המוגברת לפיזיקה ולמתמטיקה ולירידה של כ- 20% עד 50% במספר הנושרים ממקצועות אלה. המטרה הסופית היא שלפחות 15% מהתלמידים בכל אחד מבתי הספר יסיימו את לימודיהם עם תעודת בגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמה של חמש יחידות לימוד. בהמשך תתבצע הערכה על ידי גורם חיצוני שימדוד את שיעור ההתקדמות וההישגים בהתאם ליעדים האמורים. הפרויקט שואף להיות בר-קיימא ובר-יישום בבתי ספר תיכוניים נוספים, ויתוכנן כך שניתן יהיה ליישמו בעלויות סבירות גם בבתי ספר אחרים.