תכנית לקידום תלמידות רשת בני עקיבא במתמטיקה יישומית
קידום מיומנויות של מתמטיקה יישומית בקרב 660 תלמידות בהקבצות א' כדי להכפיל את שיעור התלמידות המצטיינות בפיז"ה
קידום מיומנויות של מתמטיקה יישומית בקרב 660 תלמידות בהקבצות א' כדי להכפיל את שיעור התלמידות המצטיינות בפיז"ה
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, כאשר שיעור המצוינות עלה מ-10.6% ב-2018 ל-11.8% ב-2022.
הגידול הניכר ביותר בפער בין בנים ובנות בקרב תלמידי ישראל נרשם בבתי הספר של הזרם הדתי-לאומי. שיעור המצוינות בקרב התלמידים הבנים עלה ב-50%, מ-12.4% ב-2018 ל-18.5% ב-2022. לעומת זאת, שיעור המצוינות בקרב התלמידות ירד ב-50%, מ-8.5% ב-2018 ל-4.3% ב-2022. בפגישות עם אנשי החינוך הממלכתי דתי, הם העלו את ההשערה שהסיבה לפער זה נובעת מלימודי הגמרא בקרב הבנים, המכינים אותם היטב ללמידה עצמאית ובקבוצות קטנות, כפי שנדרש בתקופת הסגרים. הם הוסיפו שבתקופת המגפה, אנשי חינוך והורים דתיים חזרו לתפישתם המסורתית שלפיה בנות לא חייבות ללמוד.
על מנת להבין טוב יותר ולפעול יחד כדי להפוך את מגמת הירידה בקרב תלמידות דתיות פנינו לשתי רשתות החינוך הגדולות במערכת החינוך של הזרם הדתי-לאומי בישראל: רשת אמית ורשת בני עקיבא.
בני עקיבא היא רשת ותיקה של חינוך דתי שנוסדה ב-1954. הרשת כוללת 58 בתי ספר על-יסודיים המשרתים למעלה מ-20,000 תלמידים. מוסדות הלימוד ברשת מופרדים מגדרית. ב-22 בתי הספר לבנות, בכיתות ח'-ט', לומדות 3,000 תלמידות, מהן 660 (22%) לומדות מתמטיקה בהקבצה א', ו-19% לומדות 5 יחידות מתמטיקה. אולם, רק 5% מהן לומדות חמש יחידות מדעי המחשב, ורק 4.5% לומדות חמש יחידות פיזיקה.
ברשת החינוך של בני עקיבא מעריכים שהפער, התואם לתוצאות מבחן פיז"ה, מעיד על הצורך לקדם מיומנויות של מתמטיקה יישומית. לכן, הם מציעים לקיים תכנית לתלמידות הקבצה א' שבה יטמיעו משימות של מתמטיקה יישומית. לשם כך, הרשת תכשיר 6 מורות מתמטיקה מצטיינות ברשת שתשמשנה צוות מוביל. המורות המובילות תהיינה אחראיות להכשיר את 40 המורות של הרשת המלמדות בהקבצות א', להעניק להן ליווי פדגוגי, וגם לנהל את הקשר עם מנהלי בתי הספר ועם צוות ההנהלה.
במקביל, 660 התלמידות המשתתפות בתכנית תשתתפנה גם בתחרות מתמטיקה יישומית. בשלב הראשון של התחרות יאבחנו את היכולות שלהן כדי לקבוע את הרמה בנקודת המוצא של התכנית. בשלב השני, התלמידות המצטיינות מכל בית ספר תיבחרנה לנבחרת בית-ספרית שתתחרה ביום התחרות עם 150 תלמידות שתוזמנה לאירוע הגמר. התחרות תיערך בשיתוף עם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך.
הציפייה ששיעור המצוינות המותאמת לרמות 6-5 של מבחן פיז"ה, בקרב התלמידות, יוכפל.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 567