קידום מיומנויות של מתמטיקה יישומית בקרב 1,200 תלמידות בהקבצות א' כדי להכפיל את שיעור התלמידות המצטיינות בפיז"ה
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%.
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%.
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, כאשר שיעור המצוינות עלה מ-10.6% ב-2018 ל-11.8% ב-2022.
הגידול הניכר ביותר בפער בין בנים ובנות בקרב תלמידי ישראל נרשם בבתי הספר של הזרם הדתי-לאומי. שיעור המצוינות בקרב התלמידים הבנים עלה ב-50%, מ-12.4% ב-2018 ל-18.5% ב-2022. לעומת זאת, שיעור המצוינות בקרב התלמידות ירד ב-50%, מ-8.5% ב-2018 ל-4.3% ב-2022. בפגישות עם אנשי החינוך הממלכתי דתי, הם העלו את ההשערה שהסיבה לפער זה נובעת מלימודי הגמרא בקרב הבנים, המכינים אותם היטב ללמידה עצמאית ובקבוצות קטנות, כפי שנדרש בתקופת הסגרים. הם הוסיפו שבתקופת המגפה, אנשי חינוך והורים דתיים חזרו לתפישתם המסורתית שלפיה בנות לא חייבות ללמוד.
על מנת להבין טוב יותר ולפעול יחד כדי להפוך את מגמת הירידה בקרב תלמידות דתיות פנינו לשתי רשתות החינוך הגדולות במערכת החינוך של הזרם הדתי-לאומי בישראל: רשת אמית ורשת בני עקיבא.
רשת אמית היא רשת החינוך השנייה בגודלה בישראל של הזרם הדתי-לאומי. בבתי הספר העל-יסודיים של הרשת לומדים 32,000 תלמידים, ובהם כ-15,000 תלמידות, שלומדות בהפרדה מגדרית או במסגרות מעורבות. הרשת היא שותפה ותיקה של הקרן ממהלך הכפלת שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה ל-22.3% (שיעור הבוגרות הלומדות בבתי ספר נפרדים לבנות עומד על 24%). יש התאמה בין שיעור גבוה זה ובין 1,200 התלמידות (37%) המסיימות את לימודיהן בחטיבות הביניים בהקבצות א' במתמטיקה.
עם זאת, כאשר צוות אמית בחן את שיעור התלמידות הלומדות במגמת מדעי המחשב, הם מצאו שיעור נמוך ביותר (6.7%) המשקף אולי גם יכולות נמוכות יותר במתמטיקה יישומית. אנשי רשת אמית מציעים תכנית ל-1,200 התלמידות הלומדות מתמטיקה בהקבצות א' בבתי-הספר הנפרדים לבנות. שלושים המורות של הרשת תשתתפנה בתכנית להתפתחות מקצועית במתמטיקה יישומית במסגרת התכנית הארצית של אוניברסיטת חיפה, וכן בסדנאות ייעודיות לנושא של פדגוגיה ממוקדת מגדר. בהמשך, הן תיישמנה משימות מתמטיקה ברמה גבוהה בכיתותיהן, ותקיימנה אירועים בית-ספריים בנושא זה.
במקביל, בשיתוף עם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, 1,200 התלמידות תשתתפנה בתחרות. השלב הראשון של התחרות, יהיה שלב דיאגנוסטי, על מנת לאבחן ולקבוע את שיעור המצוינות (רמות 5-6) לפי המסגרת המושגית של פיז"ה, ולאתר 360 תלמידות שתזדקקנה לתמיכה נוספת. תלמידות אלה תוזמנה לקורס קיץ, כהכנה לרמות 6-5. היעד הוא ש-70% מהתלמידות המשתתפות תשפרנה את הישגיהן, והשיעור של כלל התלמידות המצטיינות יוכפל.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 565