קידום מצוינות במתמטיקה ומדעים
קואליציה להשפעה משותפת (collective impact) לשם קידום מצוינות בהוראה ולמידה של תחומי המתמטיקה והמדעים בחינוך העל-יסודי
קואליציה להשפעה משותפת (collective impact) לשם קידום מצוינות בהוראה ולמידה של תחומי המתמטיקה והמדעים בחינוך העל-יסודי
כקרן פילנתרופית שפעולתה מתמקדת רק במורים ובסיוע לחיזוק איכות ההוראה, ברור לנו מראש שעלינו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם השחקנים הנוספים הפועלים בתחום, בממשלה, באקדמיה, בתעשיה, בפילנתרופיה ובמגזר השלישי. אנו מכירים בכך שללא תיאום הדוק, חזון בהיר ויעדים ומדדים משותפים, פעולתנו תיתקל במגבלות רבות, ותוצאותיה יהיו מצומצמות.
לכן, בשיתוף פעולה עם קרן רש"י ואינטל ישראל פנינו אל 'שיתופים' כדי שיכנסו תהליך משתף לפי דרך חדשנית לשיתופי פעולה סביב נושאים חברתיים, שנקראת: 'השפעה משותפת' (collective impact). גישה זו מתבססת על כך שנושאים חברתיים מורכבים מחייבים שיתוף פעולה בין גורמים שונים, שכל גורם זקוק לאחרים כדי להתקדם, ושללא תיאום, חזון משותף, יעדים ומדדים משותפים, מאמצים רבים יורדים לטימיון.
שיתופים, מלכ"ר המנוסה בשיתופי פעולה בין-מגזריים, התבקש להזמין את העוסקים בתחום, מהמגזרים השונים, ולבחון האם בשלו התנאים ליצירת מאמץ משותף שכזה, תחת הכותרת "קואליציה לאומית לחיזוק הוראת המתמטיקה והמדעים". מלכתחילה פנינו יחדיו אל משרד החינוך, כדי לבקש שיקח תפקיד מוביל ופעיל בגיבושה ופעילותה של הקואליציה.
בחודש יולי 2013 כונסה סדנה מכינה בהשתתפותו של שר החינוך ו-60 נציגים של ארגונים ואנשים, ובהם מורים מעולים מבתי ספר, מנהלי בתי ספר, אוניברסיטאות, רשתות, מוזיאוני מדע, חברות הייטק, משרד הביטחון, קרנות פילנתרופיות, מלכ"רים, ועוד. הסדנה הסתכמה בהסכמה לגבי הצורך בהגדרת יעד משותף להרחיב באופן משמעותי את המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בתיכון בעשור הקרוב.
כעת האתגר הוא לתרגם את ההסכמה העקרונית להגדרה מפורטת וברורה. השותפים ליוזמה זיהו חמישה ממדים שבהם תידרש התקדמות כדי שיעד המצויינות יושג, והם – מספר התלמידים הבוחרים, מתמידים ומצליחים במסלולי מצויינות בתיכון; מספר המורים לתחומים אלו ואיכות הוראתם; שיטות הוראה ותכנים; כלי מדידה והערכה של הוראה ולמידה; ומדיניות המשתפת את כלל העוסקים במלאכה.
בתקופה הקרובה יכונסו קבוצות עבודה שיכינו הצעות לתוצרים ומדדים משותפים לכל אחד מתחומים אלו, תוך הכוונה וייעוץ של מומחים ואנשי מקצוע. תוצרי העבודה יוצגו בכנס השקה שמתוכנן לחודש מרץ, 2014. פעילות זו תיעשה בתיאום הדוק עם שר החינוך וצוותו כדי לתמוך בגיבוש מדיניות ממשלתית וקביעת יעדים ומדדים משותפים להרחבת מעגל המצויינות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 98