קהילות בית-ספריות של מורי מתמטיקה ב-100 חטיבות ביניים ליישום חשיבה מתמטית מסדר גבוה
מכללת אורנים תוביל תכנית מיוחדת לרכזי מתמטיקה בחטיבות הביניים שיוכשרו להוביל קהילות מורים בית-ספריות
מכללת אורנים תוביל תכנית מיוחדת לרכזי מתמטיקה בחטיבות הביניים שיוכשרו להוביל קהילות מורים בית-ספריות
הוראת מתמטיקה שימושית המיושמת בפתרון בעיות מהחיים האמתיים מחייבת שינוי בגישה הפדגוגית. במדינות שכבר עשו את השינוי, מורים נטשו את השיטה הקונסטרוקטיביסטית המסורתית ואימצו גישה המעודדת למידה עצמית וקיום שיח בין הלומדים. כדי לאפשר שינוי דומה בישראל, מפתחי משימות של מתמטיקה שימושית מאוניברסיטאות שונות מציעים תכנית של התפתחות מקצועית ייעודית למורים המעוניינים ליישם את משימות המתמטיקה החדשות בכיתותיהם. זוהי הכשרה חיונית ללא ספק, אך אינה מספקת.
ביישום המשימות החדשות מורים רבים מדווחים כי הם זקוקים לליווי מעשי וצמוד יותר. אנו סבורים כי ניתן לספק ליווי מתמשך מהסוג הדרוש בהתבסס על צוות מורי המתמטיקה בכל בית-ספר. מורי המתמטיקה בבתי-הספר נוהגים לקיים ישיבות צוות באופן שוטף. לַתיאום בין המורים אחראים רכזי המקצוע, המתוגמלים על ידי משרד החינוך עבור תפקידם.
כדי לרתום את צוותי המתמטיקה הבית-ספריים לתמיכה במורים המיישמים את המשימות החדשות, פנינו לסלעית רון ממכללת אורנים. למכללת אורנים יש ניסיון בהכשרת מורים ובניהול תכניות להתפתחות מקצועית של מורים הנערכות בבתי-הספר, כולל הקמת קהילות למידה מקצועיות. המכללה חבְרה בעבר אל הקרן בתכנית להכשרה קלינית של מורים למתמטיקה. סלעית רון, שניהלה את התכנית להכשרת מורים למתמטיקה ולמדעים בפרויקט חותם, היא שותפה ותיקה של הקרן.
מכללת אורנים מציעה תכנית מיוחדת לרכזי מתמטיקה בחטיבות הביניים שיוכשרו להוביל קהילות מורים בית-ספריות, בהשתתפות המורים המיישמים את חומרי הלימוד החדשים. בקהילות אלו ירכשו רכזי המקצוע פרקטיקות מיטביות להוראת מתמטיקה שימושית. לכן, השלב הראשון של התכנית יוקדש לאיסוף הפרקטיקות הללו מתכניות הפיתוח השונות ומניסיונם המצטבר של מורים במערכות חינוך בעלות הישגים גבוהים בעולם. התוצר של פעילות זו יהיה ערכה שתכיל עשר פרקטיקות מיטביות.
לאחר השלב הראשון, יוכשרו 20 רכזי מתמטיקה, שיקימו בשלב השני שבע קהילות אזוריות עבור 100 רכזי מקצוע נוספים. היקף ההכשרה יהיה 60 שעות והם ילמדו להקים ולהוביל את הקהילות הבית ספריות. בשיתוף עם הטכניון, אוניברסיטת חיפה, ומכון ויצמן יישמו המורים משימות של מתמטיקה שימושית בכיתותיהם וזאת תוך הפעלת השיטות הפדגוגיות החדשות. בכל בית-ספר המורים יצפו בשיעורי עמיתיהם, יתנו משוב, וינתחו את השיעורים בקהילות המקצועיות שלהם.
במהלך התכנית, יקבלו רכזי המתמטיקה ליווי פדגוגי מצוות התכנית, שיערוך עבורם גם סדנאות והשתלמויות מדי שנה.
הצלחת התכנית תיבחן באמצעות מבחנים דיאגנוסטיים שבהם ייבחנו תלמידי המורים המשתתפים בה, בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 450
מורים רבים מדווחים כי הם זקוקים לליווי מעשי וצמוד יותר ביישום המשימות החדשות
ניתן לספק ליווי מתמשך מהסוג הדרוש בהתבסס על צוות מורי המתמטיקה בכל בית-ספר
השלב הראשון של התכנית יוקדש לאיסוף הפרקטיקות הללו מתכניות הפיתוח השונות ומניסיונם המצטבר של מורים במערכות חינוך בעלות הישגים גבוהים בעולם
לאחר השלב הראשון, יוכשרו 20 רכזי מתמטיקה, שיקימו בשלב השני שבע קהילות אזוריות עבור 100 רכזי מקצוע נוספים