פיתוח כלי דיאגנוסטי לבחינת מוכנות תלמידים למגמת מתמטיקה
המשימות יותאמו לתכנים של תכנית הלימודים ולרמות המיומנות הגבוהות הנבחנות במבחן פיז"ה
המשימות יותאמו לתכנים של תכנית הלימודים ולרמות המיומנות הגבוהות הנבחנות במבחן פיז"ה
מורים רבים בחטיבת הביניים מתקשים לקבוע האם תלמידיהם מוכנים לחלוטין ללימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בתיכון, מבחינת ידע, מיומנויות, הרגלי למידה, ובשלות רגשית. זאת מפני שתכנית הלימודים של חטיבות הביניים חוברה בנפרד מתכנית הלימודים בבתי הספר התיכוניים, ומפני שחטיבות הביניים והחטיבות העליונות מנוהלות באופן עצמאי. לכל אחת מהן צוות מורים והנהלה משל עצמן. זאת ועוד, בתכנית הלימודים ובהוראה עצמה הדגש בחטיבת הביניים הוא בעיקר על טכניקה מתמטית ועל שטף פרוצדורלי ועדיין לא על חשיבה מסדר גבוה ועל מיומנויות של פתרון בעיות מתקדמות.
משרד החינוך ער למצב דברים זה. בשנה החולפת שקדו במשרד החינוך על פיתוח חומרי לימוד חדשים לכיתות ט', התואמים במידה רבה יותר את הדרישות של תכנית הלימודים בבית הספר התיכון. כיום נבחנים התלמידים במבחן ידע ("מבחן מפמ"ר") המשמש כלי להערכה מסכמת. ואולם, חומרי הלימוד וגם המבחן אינם מוכוונים להגעה לרמות החשיבה הגבוהה שמציבה רמת המצוינות במבחן פיז"ה. כמו כן, המורים אינם מצוידים בכלים דיאגנוסטיים לניטור הלמידה של התלמידים, הדרושים ליישום הערכה מעצבת.
כדי לגשר על פערים אלה, פנינו למרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח), הארגון הגדול והוותיק בארץ בתחום של מחקר ופיתוח בחינוך. אחד מתחומי המומחיות של מט"ח הוא פיתוח כלֵי הערכה בית-ספריים בהיקף נרחב. אנשי מט"ח מציעים לפתח סדרה של 40 משימות שהמורים יחלקו לתלמידי ההקבצה הגבוהה במתמטיקה במשך שנת הלימודים בכיתה ט'. משימות אלה יספקו למורים בזמן אמת אינדיקציה לגבי ההתקדמות של כל תלמיד, ובעקבות זאת יוכלו המורים לאמץ דרכי הוראה שיסייעו לתלמידים להתגבר על הקשיים שאובחנו.
המשימות יותאמו לתכנים של תכנית הלימודים ולרמות המיומנות הגבוהות הנבחנות במבחן פיז"ה, ויספקו למורים נתונים לגבי שני פרמטרים אלה. התלמידים יורשו להשתמש בטלפונים החכמים שלהם כדי לפתור את המשימות, הן בכיתה והן בבית. המורים יוכלו להיכנס למערכת ולהפיק ממנה דוחות בקלות רבה.
את תהליך הפיתוח יובילו מומחים להוראת מתמטיקה ולדיאגנוסטיקה, בעלי בקיאות ספציפית בתכנית הלימודים הנהוגה בארץ, ובמתכונת של מבחני פיז"ה. בנוסף, צוות הפיתוח ייצא לביקור לימודי כדי להיפגש עם מומחי ה-OECD המפתחים את מבחני פיז"ה. לאחר תהליך למידה זה, יכין צוות הפיתוח מקבץ ראשון של 10 משימות אשר ייושמו בהרצה ניסיונית (פיילוט) על ידי 20 מורים למתמטיקה המלמדים מתמטיקה בהקבצות א' בחטיבות הביניים.
בשנה השנייה לתכנית, לאחר קבלת משוב והכנסת תיקונים, יפותחו 30 משימות נוספות. קבוצה של 80 מורים תשתתף בהשתלמות להתפתחות מקצועית שבה הם ילמדו להשתמש במשימות בשגרת עבודתם בכיתות. בשנה השלישית תורחב התכנית וישתתפו בה 200 מורים. קרן טראמפ הודיעה למט"ח שאם התכנית תצליח, הקרן מתכוונת לפנות אל שותפיה בעיריות וברשתות החינוך, ולבקש שישקלו אף הן להשתמש בכלי הדיאגנוסטי בבתי הספר שלהן. לכן הציפייה היא שמט"ח יקים שירות תמיכה עבור המשתמשים בכלים הדיאגנוסטיים שיפותחו במסגרת התכנית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 352