מרכז סגול לחקר המוח והתודעה יחקור את המיומנויות המנטליות החיוניות להצלחתם של תלמידי המצוינות, מהמרכז והפריפריה, יהודים וערבים, בנים ובנות.
מחקר על המיומנויות המנטליות הדרושות לתלמידי מסלולי המצוינות המדעיים טכנולוגיים בחטיבת הביניים ובתיכון
מחקר על המיומנויות המנטליות הדרושות לתלמידי מסלולי המצוינות המדעיים טכנולוגיים בחטיבת הביניים ובתיכון
במסגרת פעילות הקרן בעשור האחרון, זיהינו כי לצד פיתוח כישורים קוגניטיביים, תלמידים במסלולי המצוינות זקוקים גם לחיזוק היכולות המנטליות שלהם. עבור חלקם, ההצטרפות לכיתת המצוינות היא הפעם הראשונה בה הם לומדים לצד תלמידים חזקים מהם, מתמודדים עם למידה מאתגרת שדורשת מאמץ, ולעיתים גם נדרשים להתמודד עם כישלון. תלמידים אלו נדרשים לגלות נחישות, התמדה וחוסן ולהפגין סקרנות ומוטיבציה לאורך זמן.
כדי לשפר מיומנויות מנטליות אלו, אישרה הקרן בעבר תיק מענקים למורים למתמטיקה ולפיזיקה במסלולי חמש היחידות בתיכון. תכניות אלו נועדו להשפיע על פרקטיקות ההוראה של המורים, תוך שימוש בכלים מעולמות הפסיכולוגיה החיובית, דפוס חשיבה מתפתח ומוטיבציה מכוילת. המטרה הייתה לסייע למורים לעבור מגישה מסורתית של שיבוץ מוקדם של תלמידיהם על פי יכולות, לגישה קלינית אשר נותנת הזדמנות גם לתלמידים פחות חזקים שנכונים למאמץ. התוצאה המדידה של פעילות זו הייתה ירידה בשיעור הנשירה ממסלולי חמש היחידות.
בעקבות מגיפת הקורונה והמלחמה, אנו רואים כעת חשיבות רבה אף יותר לתמיכה בהיבטים הרגשיים של תלמידי המצוינות. מאחר והתכנית היא להעלות את רף המצוינות באמצעות תכנים מתקדמים בתחומי בינה מלאכותית ולמידת מכונה, עולה החשש שאתגרים אלו ישנו דפוסי למידה ואף ירחיבו פערים. חשש זה נוגע לכלל התלמידים במסלולי המצוינות, ובפרט לתלמידים הפגיעים יותר, תלמידים מהפריפריה החברתית, המגזר הערבי ותלמידות.
כדי להתמודד עם הפערים שעלולים להיווצר, פנינו אל מרכז סגול לחקר המוח והתודעה באוניברסיטת רייכמן. המרכז מומחה ביישום של חקר מוח מתקדם בכלים פסיכולוגיים וחינוכיים. ענף החינוך במרכז מפעיל תכניות הכשרה לבתי ספר בקהילות מגוונות ברחבי הארץ, ומספק למנהלים, מורים ויועצים חינוכיים ייעוץ וטכניקות לחיזוק המיומנויות הרגשיות, המוטיבציה והחוסן של מורים ותלמידים.
מרכז סגול מציע לבצע מחקר מעמיק לאיתור מיומנויות מנטליות ספציפיות הנדרשות מתלמידי ישראל במסלולי מצוינות. המחקר יבקש לענות על השאלות הבאות:
בשלב הראשוני, יכין מרכז סגול סקירת ספרות לזיהוי מיומנויות רגשיות הנפוצות בקרב תלמידים מצטיינים. סקירה זו תתבצע במקביל לסריקת תכניות מצוינות ברחבי העולם ולמידת הפרקטיות המומלצות שלהן. השלב השני של המחקר יכלול ראיונות עם 15 מנהלי בתי ספר בישראל ו-15 מורים מכיתות מצוינות מכלל המגזרים בחברה הישראלית. ראיונות אלו יסייעו בזיהוי אסטרטגיות יישום יעילות ובחינת הבדלים בין קבוצות שונות.
תוצר המחקר יהיה דוח מפורט אשר יכלול תובנות והמלצות להקניית מיומנויות אלו לתלמידי מסלולי מצוינות בישראל בחטיבת הביניים ובתיכון. דוח זה יידון בישיבת המועצה המייעצת של הקרן בנובמבר 2024 ויהווה בסיס לדיון משותף בין הקרן למרכז לגבי הצעדים האפשריים הבאים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 579