הכשרת רכזי מתמטיקה לליווי צוות המורים בשילוב של מתמטיקה שימושית גבוהה בכיתותיהם
קורס ל-100 רכזי מתמטיקה בחטיבות ביניים שיוכשרו לשמש מלווים פדגוגיים של מורים בתהליך השילוב של מתמטיקה שימושית גבוהה בהקבצות א' ובכיתות מצוינות
קורס ל-100 רכזי מתמטיקה בחטיבות ביניים שיוכשרו לשמש מלווים פדגוגיים של מורים בתהליך השילוב של מתמטיקה שימושית גבוהה בהקבצות א' ובכיתות מצוינות
כשהקרן תכננה את הצעדים הבאים של פעילותה הפילנתרופית מתוך שאיפה להעלות את רמת לימודי המתמטיקה בחטיבות הביניים, המיקוד היה בשני תחומים עיקריים: בהקמת מאגר של חומרי לימוד מאתגרים, שיעוררו את רצון התלמידים ללמוד ולעסוק בחשיבה מתמטית מסדר גבוה וביישומיה במדע; ובפתיחת עוד כיתות מצוינות והקבצות א', שבהן ילמדו את התכנים החדשים תלמידים המעוניינים להשקיע בלימוד ברמה גבוהה, והמגיעים ממגוון רחב יותר של אוכלוסיות.
עד מהרה התברר לנו שעלינו לטפל בנדבך שלישי, בטרם נדלג לשלבים הבאים של מפת הדרכים שהתווינו. הבנו שיש להקדיש תשומת לב מיוחדת למורים ולהוראה, שכן, לתפיסתם של המורים, התכנים החדשים דורשים פדגוגיה שונה בתכלית. לכן, המפתחים של חומרי הלימוד החדשים עורכים השתלמויות ייעודיות וקהילות למידה של מורים שבהן המורים חולקים עם עמיתיהם את דרכי עבודתם ומשפרים אותן בהפריה הדדית.
בשיחות עם מפתחי התכנים החדשים ועם מורים המשתתפים בתכניות שונות של הקרן, הם הדגישו שפעילויות אלה של התפתחות מקצועית אכן נחוצות אך אינן מספיקות, והדגישו שהמורים זקוקים לתמיכה וליווי בתוך סביבת בית הספר. אנו בתגובה פנינו למכון דוידסון לחינוך מדעי במכון ויצמן, וביקשנו שיחשבו על דרכים להכשרת רכזי מתמטיקה בחטיבות הביניים כמלווים פדגוגיים, כדי שיספקו ליווי פדגוגי שוטף למורים בבתי הספר.
מכון דוידסון מציע כעת לערוך קורס לרכזי מתמטיקה שבו הם ייחשפו לחומרי הלימוד החדשים וירכשו את השיטות הפדגוגיות הדרושות להוראת התכנים החדשים בכיתות. בקורס הם יתעמקו במסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה, ירכשו שיטות של ליווי פדגוגי, ויתכננו במשותף כיצד להעניק למורים משוב ותמיכה. היקף הקורס יהיה 60 שעות ויכלול הרצאות וסדנאות, הוא יתקיים הן באופן מתוקשב והן פנים אל פנים.
מכון דוידסון יקיים שבעה מחזורים של הקורס, בהשתתפות 100 רכזי מתמטיקה לפחות. חמישה מחזורים יוקדשו לרכזי המקצוע מערים המשתתפות בתכניות של הקרן, ושני מחזורים יהיו פתוחים להרשמה של רכזים מיישובים נוספים. כל רכז מתמטיקה שישתתף בקורס יתחייב מראש להקדיש ישיבות של צוות המתמטיקה בבית ספרו לחשיפת עמיתיו לחומרי הלימוד החדשים, לדרכי ההוראה התואמות, ולהדרכת המורים ביישומן של לפחות שמונה משימות חדשות בכיתות; כן יתחייב מראש לצפות בשיעורים שיעבירו המורים בבית ספרו, ולהעניק להם משוב. בנוסף, כל משתתף יגיש דו"ח שיתאר את תהליך הליווי הפדגוגי, את מידת הצלחתו, ואת האתגרים שעמם התמודד.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 426