חולון היא העיר העשירית בגודלה בישראל ואוכלוסייתה מונה 200,000 תושבים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני-נמוך. בחטיבות העליונות של בתי-הספר בעיר (14 חטיבות ביניים ו-11 בתי-ספר תיכוניים) לומדים 14,000 תלמידים. הרשות מקיימת שותפות עם הקרן מ-2018, כדי להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה. ב-2021 יצאנו בתכנית נוספת בשותפות עם הרשות, כדי להרחיב את מעגל המצוינות בחטיבות הביניים […]
הלמידה בכיתות מצוינות מתנהלת ברמה גבוהה ובקצב מהיר המחייבים מיומנויות מנטליות מפותחות. התלמידים נדרשים להתמקד במשימות, לנהל אותן ביעילות, ולהתגבר על קושי מתמשך, על חרדה ועייפות. התנהלות כזאת של למידה עלולה להפעיל על התלמידים לחץ, והם זקוקים לתמיכה כדי לשמור על הצלחתם לאורך זמן. אולם, המורים המלמדים בכיתות אלה לא קיבלו הכנה ייעודית המכשירה אותם […]
מזה כשלושים שנה מארגן המכון הישראלי לדמוקרטיה כנס שנתי רב-השפעה העוסק באתגרים הדחופים שעמם מתמודדים החברה הישראלית והמשק, החל מענייני תקציב ועבודה, עבור בתחבורה, בריאות, וסביבה, וכלה ברווחה. הכנס מפגיש בין שרים ובעלי תפקידים בשירות הציבורי, ראשי המשק, ואנשי מקצוע מארגוני החברה האזרחית, כדי לקיים שיח מעמיק וכן. כל אחד ממושבי הכנס מתוכנן בקפידה בהתבסס […]
בתחילת שנה זו, אוניברסיטת תל אביב השיקה את בסיס הנתונים ומדד זכאי תעודת בגרות הייטק לשנת 2022. אירוע ההשקה התקיים בכנס מיוחד שסוקר בהרחבה באמצעי התקשורת בנוכחות שר הפנים, ראשי רשויות מקומיות רבים, וראשי אגפי החינוך ברשויות. תעודת בגרות הייטק כוללת זכאות לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית, בפיזיקה ו/או במדעי המחשב בבתי-ספר תיכוניים. הנתונים […]
כשהמלחמה פרצה ובתי-ספר נסגרו, מורים ותלמידים עברו להוראה ולמידה מרחוק. בתקופה מאתגרת זו, הקרן הזמינה את שותפיה מהקהילה האקדמית להציע ל-450 מורים להשתתף בסדנאות מקוונות. בשנת הלימודים האחרונה, התקיימו 45 סדנאות שמטרתן הייתה לסייע למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים בהוראת מתמטיקה יישומית מרחוק. עם סיום חופשת הקיץ, התעכבה פתיחת שנת הלימודים בבתי-הספר התיכוניים בשל סכסוך בין […]
כשהמלחמה פרצה ובתי-ספר נסגרו, מורים ותלמידים עברו להוראה ולמידה מרחוק. בתקופה מאתגרת זו, הקרן הזמינה את שותפיה מהקהילה האקדמית להציע ל-450 מורים להשתתף בסדנאות מקוונות. בשנת הלימודים האחרונה, התקיימו 45 סדנאות שמטרתן הייתה לסייע למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים בהוראת מתמטיקה יישומית מרחוק. עם סיום חופשת הקיץ, התעכבה פתיחת שנת הלימודים בבתי-הספר התיכוניים בשל סכסוך בין […]
בכיתות המצוינות בחטיבות הביניים, תלמידות הן מיעוט, ומהוות רק 40% מכלל התלמידים. ביצועיהן במבחן פיז"ה במתמטיקה נמוכים מאלה של הבנים – רק 30% מהמצטיינים הן בנות. מחקר שנערך לאחרונה על ידי מכון אהרן מצא שמורי מתמטיקה בבתי ספר יסודיים נוטים לתעדף בנים ולעודד אותם ללמוד בכיתות מצוינות. עם זאת, כאשר דנים בנושא זה עם מורי […]
האופן שבו יש להכין את הדור הצעיר לעידן של למידת מכונה ובינה מלאכותית הפך לנושא הבוער החדש של מערכות חינוך ברחבי העולם. כמה מדינות, הנמצאות עדיין בחיתוליהן בתחום, כבר נוקטות צעדים מהירים של שילוב הנושאים החדשניים האלה בהוראה. תכניות הלימודים המתהוות שלהן כוללות תכנים, מיומנויות וערכים רלוונטיים בשלוש רמות וקהלי יעד: שימוש בסיסי לכולם, יישום […]
בישראל, רק במחצית מחטיבות הביניים יש כיתות מצוינות (כ-500 מתוך 1,000). בכיתות אלה לומדים תלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה ויכולת ללמוד מתמטיקה מתקדמת ולפתח יסודות מוצקים בפיזיקה ובמדעי המחשב. בוגרי כיתות אלה נוטים יותר להצטיין במבחן פיז"ה ולעתים קרובות בוחרים במסלולים של חמש יחידות במקצועות אלה בתיכון. לאחר מכן, הם ממשיכים לשרת ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל, […]
במסגרת פעילות הקרן בעשור האחרון, זיהינו כי לצד פיתוח כישורים קוגניטיביים, תלמידים במסלולי המצוינות זקוקים גם לחיזוק היכולות המנטליות שלהם. עבור חלקם, ההצטרפות לכיתת המצוינות היא הפעם הראשונה בה הם לומדים לצד תלמידים חזקים מהם, מתמודדים עם למידה מאתגרת שדורשת מאמץ, ולעיתים גם נדרשים להתמודד עם כישלון. תלמידים אלו נדרשים לגלות נחישות, התמדה וחוסן ולהפגין […]
לפילנתרופיה יש שנים רבות תפקיד ייחודי בחברה הישראלית, כאשר קרנות פילנתרופיות היו מעורבות מאוד ותרמו כמעט בכל תחומי החיים בישראל. מחינוך ורווחה ועד תרבות וסביבה, קרנות מקימות מוסדות, תומכות בתכניות ומכשירות אנשי מקצוע. כל קרן פועלת על פי תפיסתה ובהיקף פעילות שונה, אך כולן תורמות לישראל טובה ועוצמתית יותר. בשנים האחרונות, המגזר הפילנתרופי בישראל הפך […]
בזרם החינוך הדתי לאומי בישראל לומדים כ-14% מתלמידי ישראל. הוא כולל בתי ספר המופעלים על ידי משרד החינוך, הרשויות המקומיות ומגוון רשתות חינוך עצמאיות. אחת מרשתות אלה היא רשת החינוך "נועם צביה", הכוללת 33 בתי ספר תיכוניים, מתוכם 11 ישיבות (בהן לומדים כ-3,100 תלמידים) ו-22 אולפנות (בהן לומדות כ-7,900 תלמידות). עם פרסום תוצאות מבחני פיז"ה […]
תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2022 במתמטיקה בבתי הספר התיכוניים של החינוך הממלכתי דתי בישראל היו מפתיעות. בקרב התלמידים הבנים נרשמה עלייה דרמטית בהישגים, כאשר 18.5% הצטיינו במתמטיקה. לעומתם, בקרב התלמידות נצפתה ירידה דרמטית של 50% בשיעור המצטיינות (4.3% הצטיינו במתמטיקה). תוצאות אלה התפרסמו בכלי התקשורת דבר שהוביל לתגובה נרחבת. בעקבות זאת, התקיימו כנסים וסדנאות עבור […]
מאז הסגרים בבתי הספר במהלך המגפה בשנת 2020, אנו עדים לירידה בהישגים של תלמידות ברמות הגבוהות של מבחן פיז"ה במתמטיקה. ירידה זו נמצאת בהלימה עם דיווחים על רמות גבוהות יותר של לחץ וחרדה וירידה בביטחון העצמי ובתפיסת המסוגלות בקרב תלמידות. מאז פרצה המלחמה בעזה, מדדים של מצוקה רגשית ופחד מהעתיד נמצאים במגמת עלייה, בעיקר בקרב […]
תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2022 במתמטיקה חשפו ירידה של 32% במספר התלמידות המצטיינות בישראל (לעומת עלייה של 11% בקרב התלמידים). ירידה זו בקרב התלמידות בישראל תואמת מגמות דומות במדינות אחרות בעקבות מגפת הקורונה. נראה כי ירידה זו קשורה לרמות חרדה גבוהות יותר ולקושי בניהול תהליכי למידה עצמאית וויסות עצמי, כפי שדיווחו תלמידות בישראל בתקופת הסגרים […]
האופן שבו יש להכין את הדור הצעיר לעידן של למידת מכונה ובינה מלאכותית הפך לנושא הבוער החדש של מערכות חינוך ברחבי העולם. כמה מדינות, הנמצאות עדיין בחיתוליהן בתחום, כבר נוקטות צעדים מהירים של שילוב הנושאים החדשניים האלה בהוראה. תכניות הלימודים המתהוות שלהן כוללות תכנים, מיומנויות וערכים רלוונטיים בשלוש רמות וקהלי יעד: שימוש בסיסי לכולם, יישום […]
ביוני 2020 הקרן אישרה למכון ברנקו וייס מענק עבור תכנית להטמעת משימות של מתמטיקה שימושית ב-240 כיתות מצוינות והקבצות א' משודרגות בחטיבות ביניים במחוז המרכז. כשיישום התכנית החל, היה לה ביקוש עצום מצד בתי-ספר דוברי עברית. השנה, 500 מורים ב-20 קהילות למידה מקצועיות משתתפים בהשתלמויות, ו-300 מהם כבר מיישמים את המשימות בכיתותיהם. במחוז המרכז יש […]
התפנית שחלה בשנים האחרונות במספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים שסיימו חמש יחידות במתמטיקה ובמדעים היא תוצאה של שילוב יוצא דופן בין מדיניות ממשלתית, מחקר ופיתוח באקדמיה, ושיטות הוראה. גורמים רבים מכל הקשת הישראלית שילבו ידיים במאמץ משותף כדי להתניע את התהליך, ליצור בבתי ספר מערכת התומכת במורים, ולהרחיב את מעגל המצוינות. השינוי שחל הוא מדהים […]
סוכנויות הביטחון הלאומי בישראל בונות כעת יכולת סייבר ולוחמת סייבר שתאפשר להן לפקח על תקשורת מחשבים, להגן על תשתיות לאומיות מפני פריצות מחשב וכו'. למיזם זה צפויה להיות השפעה מתפשטת על תחומים רבים בחיים בישראל. לדוגמה, לבוגרי גופים אלה יהיו הכישורים והניסיון הנכונים להקים חברות סטארט-אפ ולנצל את הידע שלהם כדי לבנות קו חדש של […]
מדינת ישראל התברכה במאגר כישרונות ייחודי, שהוביל ליצירת כלכלה מבוססת מדע וטכנולוגיה באופן יוצא דופן. עבור הורים וילדים רבים בישראל, הגשמת "החלום הישראלי" פירושה לסיים תיכון עם בגרות חמש יחידות במתמטיקה, לשרת ביחידת עילית טכנולוגית של חיל המודיעין, ללמוד הנדסה באוניברסיטה, ולהשתלב במשרת R&D משתלמת בהייטק. החלום הזה היה גורם רב-עוצמה ליצירת מוטיבציה בשנים האחרונות, […]
ב-2022, תלמידות היוו 50.1% מבוגרי.ות בתי הספר התיכוניים שהשלימו לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. זה היה ציון דרך חשוב לאחר שנים של מאמצים רבים לצמצום הפער המגדרי: שיעור התלמידות היה לראשונה מעט גבוה יותר משיעור התלמידים. זה היה שיפור מכוון, שכן רוב התלמידים שהגיעו להישגים גבוהים בארבע יחידות מתמטיקה היו בדרך כלל בנות. המאמץ שהושקע […]
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 חשפו פערים גדולים בין תלמידים על פי הרקע הסוציואקונומי שלהם. 19.2% מהתלמידים הבאים ממשפחות המצויות בשליש העליון של הדירוג הסוציואקונומי הגיעו להישגים הגבוהים ביותר (רמות 6-5) לעומת 1.8% בלבד מהתלמידים הבאים ממשפחות המצויות בשליש הנמוך ביותר. פערים משמעותיים אלה מדרגים את ישראל במקום הרביעי, הלא מחמיא, בין מדינות ה-OECD. דו"ח פיז"ה […]
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]
כל שנתון בישראל מונה כ-140,000 תלמידים, ובהם כ-30,000 תלמידים דוברי ערבית. במבחן פיז"ה 2012 רק 0.5% מהם השיגו את התוצאות ברמות הגבוהות ביותר (6-5), כלומר, כ-150 תלמידים סה"כ. בנוסף, 3% (בערך 900) מהתלמידים דוברי הערבית השיגו תוצאות ברמה הבינונית (4), נתון המשקף את מאגר התלמידים בעלי יכולת פוטנציאלית להתקדם לרמות המצוינות. אלה נתונים מטרידים ביותר […]
תוצאות מבחן פיז"ה 2022 הצביעו על ירידה משמעותית בביצועי תלמידות בכל העולם. שיעור המצוינות בקרב תלמידות ירד ב-28%. מגמה זו הסתמנה ברוב מדינות המערב ומייחסים אותה לסגירת בתי הספר בתקופת מגפת הקורונה. בישראל, שיעור הירידה של תלמידות מצטיינות במתמטיקה עמד על 32%: מ-7.2% ב-2018 ל-4.9% ב-2022. לשם השוואה, בקרב התלמידים הבנים בישראל נרשמה מגמה הפוכה, […]
התוצאות שהשיגו התלמידים דוברי הערבית במבחן פיז"ה 2022 במתמטיקה נמוכות ב-98 נקודות מתוצאות התלמידים דוברי העברית (על-פי ה-OECD, כל 20 נקודות משקפות פער של שנת לימודים). זהו שיפור מסוים לעומת מחזור 2018 של מחקר פיז"ה, שבו הפער היה 111 נקודות. אולם, מבדיקה מעמיקה של תוצאות התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים (רמות 6-5), לא נמצא כל שיפור, […]
המלחמה תפסה את מערכת החינוך הישראלית כשהיא נתונה במצב פגיע. מחסור גובר במורים, יחסים עכורים בין הממשלה וארגוני המורים, ותחלופה תכופה במשרד החינוך – כל אלה גרמו לפגיעה באפקטיביות של המערכת באופן כללי. גורמים אלה הוחמרו ביתר שאת עקב התוצאות ארוכות הטווח של מגפת הקורונה ושל הרפורמה המשפטית, ויצרו פערים חמורים ואי-אמון שאופף את המערכת […]
כשהקרן יצאה לדרך עם אסטרטגיית חטיבת הביניים שלה ב-2019, פנינו ל'שיתופים' כדי שיקימו קואליציה של בעלי עניין שתתמוך במאמץ. בהסתמך על הצלחתו של מאמץ משותף קודם שהתרכז בחמש יחידות בתיכון, יזמה שיתופים את הקמתה של רשת שותפים. בשיטת ה-"קולקטיב אימפקט" הם גייסו משתתפים מכל המגזרים הרלוונטיים, כולל חברות הייטק, משרדי ממשלה, עמותות ואנשי חינוך. 130 […]
"הגיע זמן חינוך" הוא המגזין המקוון הגדול ביותר בישראל העוסק בתחום החינוך, ומספר מינוייו גבוה מ-60,000. המגזין, שהוקם ומופעל על ידי קרן טראמפ החל מ-2014, מספק מדי שבוע תכנים בנושאי חינוך הנכתבים על ידי ועבור מורים. המגזין כולל נושאים כגון פרקטיקות מיטביות בהוראה ושיטות פדגוגיות מבוססות-מחקר, וכן טיפים והמלצות של מורים לעמיתיהם, עם דגש מיוחד […]
מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית, שותף ותיק של הקרן, הוא בעל מומחיות בנושאים של דפוס חשיבה מתפתח ופיתוח קוגניטיבי של חוסן נפשי בקרב מורים ותלמידים. במשך השנים קיימנו מספר רב של תכניות משותפות עבור תלמידים ומורים למתמטיקה ולפיזיקה. מרכז מיטיב פועל בשיתוף הדוק גם עם משרד החינוך ומוּכּר כמרכז מומחיות מקצועי ביותר. כעת מציע […]