Programs and Grants / קטלוג משימות פיז”ה

פיתוח חומרי לימוד לקידום חשיבה מתמטית מסדר גבוה במסגרת שיעורי המתמטיקה

תכניות אלו מיועדות למורי מתמטיקה המעוניינים לקדם חשיבה מתמטית מסדר גבוה במסגרת שיעורי המתמטיקה בכיתות מצוינות. כל תכנית בדרכה, מקדמת את יכולתם של התלמידים לנסח, ליישם ולפרש מתמטיקה כדי לפתור בעיות במגוון הקשרים מהעולם האמיתי, תוך התבססות על ידע תוכן מתמטי הלקוח מתכנית הלימודים.

מודלים לחשיבה | אוניברסיטת חיפה


מתמטיקה | כיתות ט’ במסלולי מצוינות | 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 2 שעות שנתיות



מודלים לחשיבה מאפשרת לתלמידים ומורים לרתום את הטכנולוגיה לטובת אינטראקציה משמעותית עם סימולציות של בעיות מהחיים. מידול היא אחת הדרכים שדרכה יכול התלמיד לזהות את התפקיד שממלאת המתמטיקה. במסגרת  מודלים לחשיבה, התלמידים יבצעו תהליך מידול בו הם יכולים לפשט ולבנות מחדש את המציאות תוך כדי הנחת הנחות, הדגשת קשרים, ובדיקה באמצעות סימולציה של דוגמאות שונות. הפעילויות מבוססות על סביבת המרא”ה אשר מאפשרת כלי משוב וניתוח מתקדמים למורים לתמיכה בהפעלה בכיתה וגם בלמידה מרחוק.


נשות הקשר:
מונא תומא, אלה לוי

מאו”פ | אוניברסיטת חיפה


מתמטיקה | כיתות ח-ט, מורי חט”ב | 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 2 שעות שנתיות – שילוב בשעות ההוראה הרגילות או בשעות תוספתיות

תכנית “מאו”פ מתמטי” מתאימה למגוון נושאים בתוכנית הלימודים בכיתות ח’ ו-ט’. התוכנית שמה דגש על יישום ידע מתמטי ופיתוח מיומנויות הקשורות לפתרון בעיות אוריינות (בסגנון פיז”ה) בתחומים שונים. התכנית מציעה לתלמידים
ולמורים משימות מדורגות הבנויות ב- top down structure. המשימות כוללות בעיות מתמטיות ברמות מורכבות שונות, המוצגות באשכולות המאוחדות על ידי סיטואציות שדורשות יישום ידע ומיומנויות מתמטיים




איש קשר:
מארק אפלבאום

גילוי המתמטיקה באתגרי הטכנולוגיה | הטכניון

מתמטיקה | כיתות ט’ מסלולי מצוינות, מורי מתמטיקה מובילים בחט”ב | יומיים מרוכזים בקיץ + השתלמות וליווי לאורך השנה להשלמת 60 שעות | 2 שעות שנתיות


תלמידים רבים אינם מבינים את החשיבות של לימודי מתמטיקה ואת הרלוונטיות לעולם האמיתי. בתוכנית “גילוי המתמטיקה באתגרי הטכנולוגיה” אנו מפתחים בעיות מתחום המתמטיקה השימושית אשר ההקשר היישומי שלהן הוא באפליקציות ויישומים אותנטיים מהעולם המדעי-ההנדסי, כגון: מה המודל המתמטי שעומד מאחורי Waze? או איך Mobileye מחשבת מרחק בין מכוניות? התלמידים ילמדו את הרקע המדעי-הנדסי הרלוונטי באופן פשטני וברור וייחשפו למודלים מתמטיים לפתרון הבעיות המדעיות-הנדסיות האותנטיות, אשר נמצאים בהלימה לתכנית הלימודים בכיתה ט’.

אשת הקשר:
אורטל ניצן

פיתוח חומרי לימוד לקידום חשיבה מתמטית מסדר גבוה במסגרת שיעורי מדעים וטכנולוגיה

תכניות אלו מיועדות למורי מתמטיקה, מדעים, מחשבים ומקצועות טכנולוגיים אחרים המעוניינים לקדם חשיבה מתמטית מסדר גבוה במסגרת שיעורי מדעים וטכנולוגיה בכיתות מצוינות. כל תכנית נטועה בתחום תוכן ייחודי (למשל, פיזיקה, ביולוגיה, מדעי המחשב) ומתמקדת בתפקידה החשוב של המתמטיקה בהבנה ובפתרון של בעיות אותנטיות לתחום תוכן זה (למשל, כיצד מתמודדים עם התחממות כדור הארץ), תוך שימוש במיומנויות וכלים מתמטיים.

דברו אליי במספרים: אתגרי פיתוח בר קיימא | מכון ויצמן למדע

מתמטיקה, מדעים | כיתות ט’ במסלולי מצוינות, מורי מתמטיקה ומדעים בחט”ב | 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 2 שעות שנתיות


האם חשבתם מה ניתן לעשות כדי לעצור את התחממות כדור הארץ? איך ההתנהגות שלנו יכולה להשפיע על התפשטות מגיפת הקורונה בארץ ובעולם? איך אפשר לדאוג לכך שיהיה מספיק אוכל לכל האנשים בעולם? בתכנית “דברו אלי במספרים” נעסוק בסוגיות גלובליות מדעיות כדוגמת אלה ונייצר שיח מבוסס נתונים ומתמטיקה. התלמידים ילמדו את הרקע המדעי הרלוונטי להבנת הסוגיה ויעשו שימוש במיומנויות מתמטיות ברמה גבוהה על מנת לנתח את הסוגיה ולהעלות פתרונות מבוססי נתונים.






אשת הקשר:
שלי רפ

++ Top קסם החיבור שבין מתמטיקה לקוד | המרכז לחינוך סייבר

מתמטיקה, טכנולוגיה ותכנות | כיתות טופ בשכבות ח-ט, מורים למתמטיקה ומדעים| 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 4 שעות שנתיות


בעידן הקורונה, מלבד רופאים, ישנם גורמים נוספים בחזית והם אנשי הקוד. הם שיודעים מהו קצב הגידול של הוירוס או איפה צפויה להיות ההתפרצות הבאה. על פניו, אלו בעיות מתמטיות, אך הפתרון מחושב באמצעות קוד. תכנית ++ Top עוסקת בחיבור שבין מתמטיקה ותכנות. התלמידים בתוכנית יתמודדו עם בעיות מהעולם האמיתי וידרשו לחשוב על פתרון המשלב חשיבה מתמטית ופיתוח קוד. התכנית שמה דגש על חשיבה מתמטית מסדר גבוה, פירוק בעיות, תחושת מסוגלות, למידה עצמאית ולימוד מתוך סקרנות ועניין אישי. חישפו את התלמידים והתלמידות שלכם לעולם הקוד ותגלו איך החיבור שבין מתמטיקה וקוד יוצר קסם וכח אינסופי לפתרון בעיות. התכנית בשפה העברית בלבד.

אשת הקשר:
טלי בן ארויה

פרקטימטיקה | תעשיידע והאוניברסיטה העברית

מתמטיקה | כיתה ט’ במסלול מצוינות, מנהיגות טכנולוגית
ומורים למתמטיקה בחטיבת הביניים, מהנדסים מהתעשייה| 30 שעות ליווי במהלך השנה | 2 שעות שנתיות

פרקטימטיקה משלבת בין יצירה ופתרון משימות מתמטיות בהקשר תעשייתי אמיתי לבין למידה מבוססת פרויקטים. בתכנית תלמידים מחפשים תשובות לבעיות מתמטיות שמקורם בתעשייה המקומית תוך פיתוח רמות בקיאות מתמטיות גבוהות: מסוגלות למידול של מצבים מורכבים, יכולת לפתח ולהעריך גישות ואסטרטגיות לפתרון בעיות במצבים חדשים, יכולת תמרן בין ייצוגים שונים, קישורי הנמקה ותקשורת מדעית ועוד’. התכנית בונה קהילה בה שותפים בתי ספר, תעשיה ואקדמיה.






נשות הקשר:
עינת אורינג,
לימור חשביה

פיתוח מקצועי של מורים למתמטיקה בכיתות מצוינות – קהילות מורים

תכניות אלו מיועדות למורי מתמטיקה המעוניינים לקחת חלק בקהילות מקצועיות שיעסקו בהוראה המקדמת חשיבה מתמטית מסדר גבוה במסגרת שיעורי המתמטיקה בהקבצות הגבוהות. כל קהילה מהווה מסגרת ללמידה מתמשכת, במטרה לשפר את הפרקטיקה המקצועית של מורים בהוראת מתמטיקה יישומית. הידע והכלים מתפתחים בתוך קהילת המורים ועוברים גיבוש והעצמה בעזרת עמיתים החולקים התנסויות דומות.

קהילת מחשב”ה למאה ה-21 | הטכניון ומכללת לוינסקי

מתמטיקה | מורי מתמטיקה בחטיבות הביניים המלמדים בכיתות מצוינות ו/בכיתות עם שעות תוספתיות


משימות עשירות ומאתגרות הכרחיות לפיתוח מיומנויות המאה ה-21 אצל תלמידים. אבל האם הן מספיקות? כיצד נלמד משימות כאלו תוך שימור רמת החשיבה? כיצד נעודד ונכוון עבודה בקבוצות, שיח כיתתי, והתמודדות של תלמידים עם בעיות מאתגרות?

בפרויקט זה נעבוד עם קהילות מורים אשר יתמקדו בפרקטיקות מעודדות חשיבה, בהסתמך על בעיות תואמות פיז”ה ברמות גבוהות. בקהילות נציג ונפתח פרקטיקות יישימות ורלוונטיות לכיתת המתמטיקה הישראלית בחטה”ב. בנוסף, נכיר בעיות תואמות פיז”ה תוצרת פרויקטים שונים, תוך שאנו בונים עבורן מערכי שיעור שתואמים לכיתות הספציפיות של כל מורה ומורה. התכנית תתרכז הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי ותבוסס על שילוב הדוק של הערכה מעצבת ופרקטיקה.



אשת הקשר:
עינת הד-מצויינים

מהלכי”ם – מעלים את הרף לכיתות מתמטיקה | מכון ויצמן למדע

מתמטיקה | כיתות ח-ט במסלולי מצוינות והקבצות א, מורים למתמטיקה בחט”ב | בשעות הקיימות


יש הסכמה בקרב מומחי חינוך שחשוב לפתח אצל תלמידים מיומנויות גבוהות של פתרון בעיות ואוריינות מתמטית. ארגון  OECD האירופי אף פיתח מסגרת מושגית של מיומנויות מתמטיות, והקים את פרוייקט פיזה שמעריך את רמת המיומנות של תלמידי חט”ב במדינות שונות. שאלות פיזה בדרך כלל מנותקות מתוכנית הלימודים, וקשה למצוא בעיות ברמת מיומנות גבוהה שמשתלבות באופן אינטגרלי ברצף ההוראה. מורים בתוכנית מהלכי”ם יכירו מאגרים של בעיות מתוקפות אשר משתלבות ברצף ההוראה. במתכונת של קהילת מורים נלמד כיצד, בהינתן בעיה מתמטית, ניתן להגביה או להנמיך את רמת המיומנות הנדרשת כדי להתאים אותה לצורכי הכיתה ברגע מסוים. חברי הקהילה יתאימו משימות לכיתותיהם, יפעילו אותן, וילמדו ביחד – תוך שיתוף בניסיון המצטבר – כיצד לשלב טיפוח של מיומנויות מתמטיות ברמה גבוהה במהלך הלימודים.


איש הקשר:
ג’ייסון קופר

פיתוח כלי אבחון והערכה של חשיבה מתמטית מסדר גבוה

תכניות אלו מציעות כלים לאבחון והערכה של חשיבה מתמטית מסדר גבוה. התכניות אינן עוסקות בלמידה ולפיכך יכולות להתלוות לתכניות אחרות הנלמדות במקביל, בהקשר מתמטי או חוץ מתמטי. כל תכנית מתייחדת באופי והיקף ההערכה

הידאטה | מט”ח

מתמטיקה | כיתה ט’ בהקבצות הגבוהות, מורי מתמטיקה כיתה ט’ (הקבצות גבוהות) | יום עיון בקיץ וליווי והדרכה למורים | 3 מבחנים לאורך השנה ושילוב משימות בשיעורים


האם אתם יודעים בכל רגע מה התלמידים שלכם באמת יודעים מתוך מה שלימדתם? האם התלמידים שלכם יודעים זאת? איך אתם יכולים לדעת עד כמה התלמידים שלכם יכולים להצליח במיומנויות האורייניות?
הידאטה, הוא כלי דיאגנוסטי מותאם מובייל, המאפשר לכם לשייך פעם בשבוע מבחן קצר (15-20 דקות), לקבל מידע עד כמה הם בקיאים בתחום התוכן אותו אתם מלמדים ועד כמה הם מצליחים להפעיל מיומנויות אורייניות בהתאם למסגרת המושגית של פיזה 2021. הידאטה יאפשר לכם לבסס שפה אוריינית משותפת כך שתוכלו לדבר יחד לא רק על פונקציות ריבועיות, אלא גם על ניסוח וחשיבה מתמטית.







אשת הקשר:
אורנה לביא

Top Online מקדמים מצוינות בחט”ב | מט”ח
מתמטיקה | כיתה ט’ במסלולי מצוינות, מורי מתמטיקה בחט”ב וסטודנטים מצטיינים במקצועות ההנדסה והוראת המתמטיקה | 4 שעות חודשיות למורים וסטודנטים | 6 שעות למידה סנכרונית + למידה עצמאית + למידה א סכנרונית


טופאונליין היא תכנית וירטואלית לקידום מצוינות במתמטיקה תוך פיתוח כישורי חשיבה מתמטיים בהקשרים יישומיים התואמים למיומנויות הנבדקות בפיז”ה. הלמידה הינה באמצעות שיעורי אונליין אותם מעבירים סטודנטים ומורים מצטיינים, למידה חברתית בווטסאפ, פיתרון יישומונים בלמידה עצמית, וסרטוני טאלנטים להשראה. בתש”פ השתתפו בתכנית כ-300 תלמידי ט’ מהחברה הערבית. הם נחשפו לתחומים שונים מחיי היומיום: ניווט ו-GPS, ניהול פיננסי, משבר האקלים, הצפנה, וסין במספרים. התלמידים ראו שהמתמטיקה נמצאת בכל נושא אקטואלי, ולמדו לנסח, ליישם ולפרש באמצעות הכלים המתמטיים שרכשו. בתשפ”א הרחבה לחברה היהודית.

אשת הקשר:
טלי שלו

יחידות רענון | מט”ח
מתמטיקה | תלמידי מתמטיקה שחווים קשיים בחומר הנלמד, מורי מתמטיקה כיתה ט’


אתם בטח מכירים את הנושאים הללו שהתלמידים למדו, אי שם בכיתה ה’ או ו’ והם אמורים לדעת, או כך אנחנו חושבים… אבל למעשה, אלו נושאים שהרבה מהתלמידים שלנו מתקשים בהם ולא רק בכיתה ט’ אלא לעיתים גם ב-יא’… יב’ (אפילו ב- 5 יח”ל). תחשבו רגע על רשימה של כמה נושאים כאלו…. אנו בטוחים ש’אחוזים’ ו’יחס’ עלו גם בראשכם.
יחידות הרענון, הן בדיוק הפתרון לקשיים אלו וכוללות סרטוני הקניה, הסברים, שאלות תרגול מדורגות ושאלות אוריינות ברמת קושי עולה עד לרמות 5-6 של פיזה. היחידות מותאמות ללמידה עצמית.














אשת קשר:
אורנה לביא

ברוח פיז”ה | המרכז הישראלי למצוינות בחינוך
מתמטיקה | תלמידי כיתה ט’ בהקבצה א’ והקבצות המצוינות, מורי מתמטיקה כיתות ט’| 30 שעות ליווי (אופציונלי) | 2 שעות שנתיות


מהו מסלול המעוף המועדף על ידי הדבורה לאיסוף צוף? כיצד נבצע אופטימיזציה בייצור מכלי שמן על מנת לחסוך בעלויות? שאלות אלה מהוות דוגמאות בהן הבנה ואוריינות מתמטית באות לידי ביטוי בעת התמודדות עם אתגרים הלקוחים מתרחישים של חיי היומיום. בעיות כאלה דורשות לעיתים רבות התמודדות עם ריבוי נתונים, עם ביצוע הקשרים בין תחומים שונים, בחירה או פיתוח של מודל מתמטי לפתרון ועוד. במסגרת התוכנית, ייחשפו התלמידים למאגר ממוחשב הכולל מגוון בעיות מסוג זה, ולצד זאת יועמדו לרשותם קובצי תרגול בנושאים מתמטיים מרכזיים הנדרשים לשם התמודדות עם השאלות. לימוד ופתרון של שאלות התרגול והבעיות יסייע לתלמידים אף להתמודד עם בעיות בסגנון מבחן פיז”ה הבינלאומי.




איש קשר:
מיכל עזז