נשארים מעודכנים
לקבלת עדכונים על מחקרים, כנסים ועוד, הירשמו לניוזלטר של קרן טראמפ
מפגש עם מובילי המהלך כדי ללמוד מהי "בגרות הייטק", ולדון בתוכנית היישום ובשיתופי הפעולה
בעשור האחרון, ההייטק הישראלי צמח בקצב מרשים והוא מונה כ-12% מהמועסקים במשק. כ-5% נוספים מועסקים במשרות טכנולוגיות בגופים שעוברים תהליכי דיגיטציה מואצים. צמיחה זו התאפשרה בין השאר בעקבות גידול רב שנרשם במספר בוגרי חמש היחידות במתמטיקה בתיכון והתרחבות המסלולים הרלוונטיים בהשכלה הגבוהה.
ועדה ציבורית שהקימה הממשלה בשנת 2022, קיבלה את המשימה להמליץ על צעדים להגדיל ולגוון את ההון האנושי המועסק בהייטק הישראלי. הוועדה הסתייעה בממצאי מחקר אורך שביצע מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן. לפי המחקר, מרבית עובדי ההייטק למדו בתיכון חמש יחידות מתמטיקה, ומתוכם רבים שילבו גם חמש יחידות באנגלית ובפיזיקה ו/או במדעי המחשב.
שילוב זה של מגמות לימוד, שקיבל את הכותרת "בגרות הייטק", נמצא במרכזה של החלטת ממשלה שהתקבלה לאור המלצות הוועדה. הממשלה החליטה להגדיר יעד של כ-15% מבוגרי התיכון (כ-20,000 תלמידים) שיסיימו עם "בגרות הייטק" עד לשנת 2028. ההחלטה מקצה משאבים משמעותיים ומגדירה יעדים שאפתניים ספציפיים לתלמידות, תלמידים מהחברה הערבית ותלמידים מהפריפריה.
כיצד הממשלה נערכת ליישום החלטתה ולהגשמת היעדים שהציבה? החלטת הממשלה מגדירה יישום באמצעות שיטת "קולקטיב אימפקט", מהם שיתופי הפעולה שנבנים וכיצד המהלך ינוהל?
מהן ההזדמנויות ומהם החסמים העומדים בפני יישום ההחלטה והשגת מטרותיה? מה עלולות להיות ההשלכות?
איך פילנתרופיה יכולה לסייע לממשלה להגיע ליעדים שהציבה (במיוחד בצל ירידה בשנים האחרונות), ומה נדרש עוד כדי להפוך את המגמה ולהגיע לצמיחה משמעותית?
נתוני המחקר של מכון אהרן נגזרו מנתונים אודות עובדי ההייטק של היום, אשר למדו בתיכון בתחילת שנות ה-2000. אלו מיומנויות וידע נוספים יש לכלול כעת כדי להכין את הדור הבא?
המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים
לשמור את ישראל חזקה ולא להשאיר אף אחד מאחור: מצוינות ושוויון בעידן הבינה המלאכותית – נייר עבודה להתייעצות (עמ' 9-10)
בגרות הייטק – איך לקדם בבתי הספר ובמערכת? עופר רימון
מדד בגרות הייטק, אופיר פינס-פז, עליזה בלוך, סיון לנדמן, אוניברסיטת תל אביב – רשת ערי מצוינות
מהם מאפייני השפה האנגלית הנחוצים לעבודה בהייטק בישראל? עמותת בוגרי 8200
דוח הוועדה להגדלת ההון האנושי בהייטק
האצת שוק העבודה באמצעות קידום ההון האנושי והתאמת המיומנויות לעידן הדיגיטלי – החלטת ממשלה 172
ענת גודמן / מנחה
אחראית תחום בגרות הייטק, קרן טראמפ
מירב זרביב
סמנכ"לית ומנהלת מנהל חדשנות וטכנולוגיה, משרד החינוך
איתן טי
סמנכ"ל אגף תכנון ופיתוח, משרד החדשנות, המדע, והטכנולוגיה
סיון לנדמן
מנהלת רשת "ערי מצוינות", המכון לשלטון מקומי, אוניברסיטת תל אביב
סרגיי סומקין
חוקר בכיר, מכון אהרן למדיניות כלכלית, אוניברסיטת רייכמן
רון קורמוס
יועץ אסטרטגיה, מיתוג ומדיה
ענת רולניק
מנהלת תוכנית ההייטק, משרד החינוך