תנופה ציבורית

קריאה לתלמידים והורים לבחור במצוינות בחטיבת הביניים

מיקום:
פגישת זום

מועד:
יום חמישי, 3 בדצמבר 2020,
18:00-19:00

חזרה לדף הדיונים

כשמה כן היא, חטיבת הביניים היא שלב מעבר בין היסודי לתיכון. בבית הספר היסודי המטרה ברורה – לומדים את היסודות. גם בתיכון המשימה ידועה לכולם, מתמחים לקראת בחינת הבגרות. אולם, מהי המטרה של חטיבת הביניים? התשובה לכך אינה בהירה ולכן המקום של חטיבת הביניים בסדר העדיפות הלאומי, נמוך. כתוצאה מכך הכיתות צפופות, תכנית הלימודים גדושה, הילדים הולכים לאיבוד והפערים מתרחבים.

מצד שני, בחטיבת הביניים ילדים נמצאים בגיל שבו הם מעצבים את זהותם ובונים יכולות לעתיד. זהו גיל אישי וחברתי מאוד שבו הם זקוקים ליד מכוונת של מבוגר אחראי. אבל, הורים רבים יוצאים מהתמונה. ביסודי הם היו שם, בשיעורי הבית ואספות ההורים. בתיכון הם יחזרו עם הדחיפה להצליח והשיעורים הפרטיים. אבל בחטיבה, הם עוברים לעמדת המתנה.

ישנם הורים ותלמידים שמודעים למצב. הם לא מקבלים את גורל הפערים ומחפשים אלטרנטיבה יוקרתית. זו נמצאת בבתי ספר ייחודיים עם תנאי קבלה, והיא נמצאת בתוך בית הספר הרגיל בכיתות מצוינות ומסלולים ייעודיים. בשנים האחרונות החלו לצוץ מסגרות מצוינות שכאלו, בעיקר בתחומי המתמטיקה והמדעים. אולם, אלו מתאפשרות רק לכ-15% מהתלמידים.

שאלות לדיון

  • איך ניתן להניע תנופה של יותר תלמידים והורים ליצירת ביקוש לכיתות ומסלולים של מצוינות בחטיבת הביניים (מ-15% ל-40%)? מהי הקריאה לפעולה שתניע אותם לכך?

  • מכיוון שישנו מגוון של כיתות ומסלולים של מצוינות עם שמות שונים ואיכויות שונות, מהי הבחירה שמצופה ממי שנענה לקריאה לפעולה? כיצד ידעו להבחין מה טוב?

  • האם ישנה חשיבות לתוכן של מסלולי המצוינות (מתמטיקה מופשטת לאוניברסיטה, או מתמטיקה יישומית להייטק), או שמספיק להציגם כ'מסלול יוקרתי שפותח דלת לחמש יחידות' בתיכון?

  • כיצד משבר הקורונה משפיע על הבחירה במצוינות – מהם האתגרים וההזדמנויות?

חומרי הרקע

המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים

  • קרין אלדאה /
    בעלים, ערוץ היוטיוב 'טופ גיק'

  • שגיא בר /
    מנכ"ל, המרכז לחינוך סייבר

  • אורן הוברמן /
    מנכ"ל, חברת קיימא לאבס

     

  • עמרי זרחוביץ /
    עורך וכתב ההייטק, 'גלובס'

  • קרין נהון /
    חוקרת במרכז הבינתחומי הרצליה, ונשיאת איגוד האינטרנט הישראלי