הפערים החברתיים

האם המצוינות יכולה לשמש מנוף לשוויון הזדמנויות? באילו פערים צריכה להתמקד הקרן?

מיקום:
הספרייה הלאומית של ישראל, ירושלים

מועד:
26 בנובמבר 2024,
15:45-16:45

חזרה לדף הדיונים

עתידה של ישראל תלוי בשדרת המצוינות שלה, זו שמציבה אותה בחזית המדע והטכנולוגיה ומאפשרת לה לשרוד ולשגשג. כעת ניצבת בפני המצוינות הישראלית הזדמנות טכנולוגית יוצאת דופן. אולם, החשש הוא שכאשר ישראל תרים את רף המצוינות לקראת העידן הטכנולוגי החדש, הפערים הגדולים שבתוכה יתרחבו עוד יותר. חשש זה מתגבר בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

בצל המציאות הזו, קרן טראמפ שואלת את עצמה האם בעשור הקרוב המצוינות תוכל לשמש מנוף לשוויון הזדמנויות וכיצד תוכל הקרן לתת הזדמנות שווה למצוינות, ללא הבדל של רקע חברתי, מגזר, מגדר או מקום מגורים? איך ניתן יהיה לשדרג ולהרחיב את שדרת המצוינות של ישראל מבלי להשאיר אף קבוצה או קהילה מאחור, ולאפשר לכל מי שנכון לאתגר להיות חלק מסיפור ההצלחה הישראלי?

ב"משקפי המצוינות", נראה כי סגירת הפער המגדרי היא אכן אפשרית. אמנם בשנתיים האחרונות הפער המגדרי התרחב, אך ישנה הוכחת היתכנות (בשנת 2022 בין בוגרי חמש היחידות במתמטיקה היה רוב לתלמידות) והפוטנציאל להצלחה עצום. לעומת זאת, הפער החברתי-כלכלי בין מרכז לפריפריה, והפער המגזרי בין יהודים לערבים, כאשר מסתכלים על שיעורי המצוינות, הם פערים גדולים מאוד.

שאלות לדיון

  • האם שוויון מגדרי במצוינות הוא יעד בר השגה בעשור הקרוב? אלו פעולות משמעותיות צריכה הקרן לנקוט כדי להניע מהלך למימוש היעד?

  • מה צריכה להיות פעילות הקרן למול הפער החברתי-כלכלי והפער היהודי-ערבי, וכיצד תבוא לביטוי עמדתה שלא להשאיר אף אחד מאחור?

  • היכן צריך להיות משקל הכובד של הפעילות: מורים ופדגוגיה, התארגנות מקומית, בגרות הייטק, מיומנויות פיז"ה, בינה מלאכותית, או כישורים מנטליים?

חומרי הרקע

המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים

  • רויטל דרורי / מנחה
    מנהלת מדיניות ותוכניות, קרן טראמפ

  • יעל בוים פיין
    מנהלת המרכז להוגנות מגדרית בחינוך, האגודה לקידום החינוך

  • עופר בן שבת
    מנהל תוכנית המצוינות, עיריית בית שאן

  • מוהנא פארס
    לשעבר סמנכ"ל וראש מינהל חינוך טכנולוגי, משרד החינוך

  • גיל פרג
    מנכ"ל, רשת החינוך דרכא