חוסן מנטלי

מהן המיומנויות המנטליות להן זקוקים תלמידי המצוינות כדי לבחור, להתמיד ולהצליח בלימודיהם?

מיקום:
הספרייה הלאומית של ישראל, ירושלים

מועד:
26 בנובמבר 2024,
15:30-14:30

חזרה לדף הדיונים

בשנים האחרונות, חוסן מנטלי הפך לרכיב בלתי נפרד ממסלולי מצוינות שונים, כמו למשל בעולמות הספורט, המוסיקה והצבא. גם תלמידים בעלי פוטנציאל למצוינות לימודית זקוקים לכלים ומיומנויות מנטליות שיאפשרו להם להתמודד עם מאמץ, קושי וכישלון. הצורך הזה הולך וגובר במציאות הישראלית של אחרי המלחמה ובפתחה של מהפכה טכנולוגית מואצת, במיוחד בקרב אוכלוסיות רגישות.

בשדה החינוך היום, מקובלת התפיסה שתפקידם של בתי הספר להקנות לתלמידיהם גם מיומנויות רגשיות וחברתיות. לצד המיקוד בבניית הידע והמיומנויות הקוגניטיביות, על בתי הספר לנסוך במורים ובתלמידים אמונה ביכולותיהם להצליח ובנכונותם להשקיע ולהתאמץ. גופים מקצועיים בארץ ובעולם פיתחו מומחיות בתחום זה, אך עדיין לא כזו הממוקדת בתלמידי המצוינות.

הקרן בוחנת כעת את האפשרות לרתום יכולות מקצועיות משדה הפסיכולוגיה ושדות נוספים ולסייע לאנשי החינוך להתאימן לצרכים הייחודיים של תלמידי המצוינות. בשנה האחרונה הקרן הזמינה מחקרים, קיימה התייעצויות והניעה מספר תוכניות חלוץ, כדי ללמוד את הנעשה בתחום בארץ ובעולם.

 

שאלות לדיון

  • מהן המיומנויות המנטליות הרלוונטיות לתלמידי המצוינות בבתי הספר העל יסודיים בישראל? האם ישנם הבדלים בין קבוצות שונות בחברה הישראלית (מגדר, מגזר, פריפריה)?

  • כיצד ניתן לסייע למורי כיתות המצוינות להקנות לתלמידיהם את המיומנויות הללו? מהן המסגרות המתאימות לפיתוח המקצועי של המורים? מהו תפקידם ומקומם של גופים מקצועיים מומחים ושל מדריכים חיצוניים?

  • מהם התנאים האופטימליים מבחינת מסגרת ומשך הזמן הנדרשים להקניה אפקטיבית של מיומנויות מנטליות?

  • מהם מדדי הביצוע וההצלחה של מהלך זה?

חומרי הרקע

המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים

  • הדס רפפורט-אבגנים / מנחה
    אחראית תחום חוסן מנטלי, קרן טראמפ

  • רפי פוירשטיין
    נשיא ומנכ"ל, מכון פוירשטיין

  • דפנה קופלמן-רובין
    מייסדת וראש מרכז SEL.IL, ביה”ס ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה, אוניברסיטת רייכמן

  • טלי שאול
    ראש צוות פיתוח, מרכז מיטיב לחקר וליישום פסיכולוגיה חיובית, אוניברסיטת רייכמן