נשארים מעודכנים
לקבלת עדכונים על מחקרים, כנסים ועוד, הירשמו לניוזלטר של קרן טראמפ
חומרי הלימוד המאתגרים המשלבים מידול והיסק מתמטי, מתקבלים על ידי מורים בהתלהבות מתגברת. במפגש ראשון, מורים רבים מביעים חשש שהממד היישומי יבוא על חשבון הדגש שהם מעניקים לידע. לאחר שהם מתנסים במשימות וחווים את הקושי בעצמם, הם מציינים חסמים שיעמדו בפניהם – חסמים הקשורים במיומנות ובזמן שעומדים לרשותם.
במהלך הקיץ הופתענו כשמורים רבים הצטרפו להשתלמויות ייעודיות וביקשו להשתמש בחומרים החדשים. הם הסבירו שכשההוראה והלמידה עוברות אל הבתים, יש להם צורך בחומרים מעניינים ורלבנטיים שיעוררו מוטיבציה אצל התלמידים. לטענתם, החומרים החדשים עונים על הצורך הזה, כיוון שהם משלבים למידת עומק מתוך הקשר חיים מוחשי.
לכן החלטנו לעמוד לצדם של המורים שמתחילים להשתמש במשימות החדשות בכיתותיהם. המורים הללו פועלים בקהילות מקצועיות, על-מנת ללמוד זה מזו וכדי לבנות ביחד מומחיות. הקהילות ילכו ויתרחבו בשנתיים הקרובות ויינתן דגש להתאמות הנדרשות לתנאים של למידה מרחוק ולמידה עצמית וקבוצתית.
האם מורי חטיבת הביניים מזדהים עם חשיבות המתמטיקה היישומית? האם הם מעוניינים לכלול אותה בהוראתם, באיזה שלב ומינון?
איזה ידע, מיומנות ותנאים נחוצים למורי חטיבת הביניים כדי שיוכלו להצליח בשילוב התכנים החדשים הללו? מה ההבדל בין מורי מתמטיקה למורי מדעים בהקשר זה?
האם קהילות מורים הן פלטפורמה מתאימה ומספקת לפיתוח מקצועי, או שמא רצוי וניתן להסתייע בפלטפורמות נוספות?
מהן השלכות משבר קורונה על האפשרות של מורים לעשות שימוש מעמיק במשימות היישומיות, וכיצד הוראתם משתנה בעקבות הלמידה העצמית והשיתופית?
המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים
שרית ביטון /
הממונה על הוראת המתמטיקה בחטיבת הביניים, משרד החינוך
רון בלונדר/
ראש קבוצת הכימיה, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע
סיגל בן נתנאל /
מדריכת מתמטיקה מחוזית, מחוז דרום, משרד החינוך
עינת הד מצוינים /
מרצה בכירה לחינוך מתמטי, הפקולטה לחינוך, למדע וטכנולוגיה, הטכניון
רוזה לייקין/
דיקנית הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה