בינה מלאכותית

מה צריכים ללמוד היום בבית הספר המדענים והמפתחים של המחר לקראת עידן של בינה מלאכותית?

מיקום:
הספרייה הלאומית של ישראל, ירושלים

מועד:
26 בנובמבר 2024,
12:45-11:45

חזרה לדף הדיונים

בשנים האחרונות העולם ניצב בפני קפיצה טכנולוגית עצומה. המחשב כבר אינו רק כלי המתוכנת לבצע משימות או לקבל החלטות על בסיס נתוני עבר, אלא מיום ליום הופך מסוגל לחשוב, להבין, ללמוד, להתפתח וליצור בעצמו – בדיוק כמו המוח האנושי, ומעבר לכך. ההשלכות של המהפכה הטכנולוגית הזו מסעירות את הדמיון, ועמן סכנות שיגברו, פערים שיתרחבו, ודילמות מוסריות שיחריפו.

השאלות הניצבות בפני קרן טראמפ הן מהי ה"מצוינות" הנדרשת לחוקרים, מדענים ומפתחים בעידן של מחשבים הלומדים ויוצרים בעצמם, ומהם הידע והמיומנויות הנחוצים בבית הספר לאותה שדרת מצוינות עתידית של ישראל. מדינות אחרות בעולם, כמו סינגפור, קוריאה, יפן, ניו-זילנד וקנדה, החלו לעסוק בנושא בשיטתיות החל מ-2018.

אנו סבורים כי הקרן תוכל לשמש כזרז לבניית התחום, לסייע לחלוצים, לקדם למידה משותפת, לפתח ולהתאים תכנים ותוכניות, להכשיר מורים וחונכים, וללמוד ולשפר תוך כדי תנועה. מכיוון שמדובר בתחום שמתפתח במהירות רבה, לקצב הפעולה של השדה החינוכי תהיה חשיבות גדולה.

 

שאלות לדיון

  • האם תלמידים במסלולי מצוינות בתיכון יוכלו להתמודד עם הרמה הגבוהה של תחום הבינה המלאכותית?

  • בשל העדר מורים לתחום, תוכניות חלוץ נשענות על מדריכים מהצבא, מהאקדמיה ומהתעשייה. האם ניתן יהיה להכשיר די מורים שיוכלו ללמד את התחום?

  • איך ניתן לרתום את דרגי המקצוע ומקבלי ההחלטות בממשלה לגבש מדיניות ולשדרג את תוכניות הלימודים?

  • לאור קצב ההתקדמות המהיר מאוד של התחום, האם נכון שהקרן תגדיר לעצמה תוכנית לעשור, או שהכרחי לחלק לתחנות ביניים?

חומרי הרקע

המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים

  • שני רגב/ מנחה
    אחראית תחום בינה מלאכותית, קרן טראמפ

  • גיורא אלכסנדרון
    ראש קבוצת המחקר, בינה מלאכותית בחינוך, מכון ויצמן למדע

  • שגיא בר
    מנכ"ל, המרכז לחינוך סייבר

  • שירי מרגלית
    מורה למתמטיקה ולמדעי המחשב, תיכון יחד, מודיעין

  • מיכאל פינק
    מנהל מוצר בכיר בחטיבת המחקר של גוגל

  • זיו קציר
    ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית, רשות החדשנות