בעשור האחרון, ההייטק הישראלי צמח בקצב מרשים והוא מונה כ-12% מהמועסקים במשק. כ-5% נוספים מועסקים במשרות טכנולוגיות בגופים שעוברים תהליכי דיגיטציה מואצים. צמיחה זו התאפשרה בין השאר בעקבות גידול רב שנרשם במספר בוגרי חמש היחידות במתמטיקה בתיכון והתרחבות המסלולים הרלוונטיים בהשכלה הגבוהה.
ועדה ציבורית שהקימה הממשלה בשנת 2022, קיבלה את המשימה להמליץ על צעדים להגדיל ולגוון את ההון האנושי המועסק בהייטק הישראלי. הוועדה הסתייעה בממצאי מחקר אורך שביצע מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן. לפי המחקר, מרבית עובדי ההייטק למדו בתיכון חמש יחידות מתמטיקה, ומתוכם רבים שילבו גם חמש יחידות באנגלית ובפיזיקה ו/או במדעי המחשב.
שילוב זה של מגמות לימוד, שקיבל את הכותרת "בגרות הייטק", נמצא במרכזה של החלטת ממשלה שהתקבלה לאור המלצות הוועדה. הממשלה החליטה להגדיר יעד של כ-15% מבוגרי התיכון (כ-20,000 תלמידים) שיסיימו עם "בגרות הייטק" עד לשנת 2028. ההחלטה מקצה משאבים משמעותיים ומגדירה יעדים שאפתניים ספציפיים לתלמידות, תלמידים מהחברה הערבית ותלמידים מהפריפריה.