הוראה קלינית ב'שדה'

"צלילת-עומק" אל נבכי ההוראה הקלינית במפגש עם המציאות החינוכית של הוראת המתמטיקה והמדעים בתיכון ברמת חמש יחידות

מיקום:
משכנות שאננים, אולם ג'ינוגלי

מועד:
2 בנובמבר 2016,
09:00-11:30

חזרה לדף הדיונים

המתווה האסטרטגי של קרן טראמפ מניח שהוראה איכותית היא המנוף העיקרי שהשפעתו עמוקה וממושכת, להרחבת מעגל המצוינות בתחומי המתמטיקה והמדעים. הקרן הגדירה הוראה איכותית כמומחיות קלינית שעיקרה מתן מענה ללמידתו של כל תלמיד. ההוראה הקלינית פועלת מול התלמיד, בכיתה ובקהילה המקצועית של המורים, והיא כוללת אבחון של יכולותיו וקשיו של כל תלמיד והגדרה משותפת של יעדים שאפתניים, התאמה של שיטות הוראה ומעקב אחר התקדמותו תוך מתן משוב בונה ומחזק.

במפגש המועצה המייעצת בשנת 2014 העירו החברים כי הגדרה זו אינה נהירה דיה לצוות הקרן וכן למובילי הפרויקטים ולמורים המשתתפים בתכניות. כמענה לכך צוות הקרן נעזר ב-'חכמה הקולקטיבית' של המורים המעולים המשתתפים בתכניות הקרן ובמחקר מהארץ ומהעולם, ומתוכם גיבש ב-'הנדסה לאחור' הגדרה מוחשית וויזואלית, תחת הכותרת 'מצפן להוראה איכותית'. כדי לבחון ולתקף את ההגדרה התבקשו 15 מורים מנוסים לצפות במספר תכניות של הקרן ולראיין מורים, תוך שהם נעזרים במצפן כמשקפיים לניתוח.

תצפיות המורים אוגדו ונערכו על-ידי גיא אשכנזי, מורה לכימיה וזוכה פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2015. חומרי הגלם ודוחות הניתוח שימשו את לאה פס וחיים לפיד למחקר עומק המנתח את המפגש של גישת ההוראה הקלינית עם השדה.

שאלות לדיון

  • בשלב היציאה אל השטח, שבו חומרי לימוד חדשים משתלבים בכיתות מצוינות שנפתחו כעת, איזה תיעוד ומחקר יש לקיים, של אילו היבטים ובאילו כלים ושיטות?

  • מכיוון שמספר ארגונים וקבוצות פועלים במקביל, בגישות מגוונות, כיצד נכון לבצע הערכה של אופן פעולתם בשדה? איך ניתן ברגישות לתת ביטוי לתפיסותיהם השונות?

  • מהן הדרכים המומלצות לכינוס של קהילה מקצועית, תוך תשומת לב ליצירת אחריות משותפת ותחושת הזדהות והשתייכות סביב המהלך המשותף?

  • אילו אמצעים על הקרן להפעיל כדי להנגיש ולהפיץ את המידע בין חברי הקהילה המקצועית, ואיזו התמחות נדרשת לשם כך?

חומרי הרקע

המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים

  • יעל אדמובסקי /
    מורה למתמטיקה ועמיתת טראמפ

  • רון בלונדר /
    חוקרת הוראת הכימיה, מכון וייצמן למדע

  • אנא וקנין /
    אחראית תחום מתמטיקה, רשת עמל

  • מירב זרביב/
    מנהלת אגף מחקר ופיתוח, משרד החינוך

     

  • רויטל לבגורן /
    מנהלת תחום פיתוח פדגוגי, רשת דרכא

  • סמדר לוי /
    מורה לפיסיקה, זוכת פרס טראמפ להוראה איכותית

  • לאה פס /
    חוקרת ומעריכה של רפורמות ותכניות חינוכיות