שילוב משימות דיאגנוסטיות בהוראת מתמטיקה
במכון ויצמן יפתחו 45 משימות ביצוע דיאגנוסטיות המתייחסות לתכנית הלימודים ל-5 יחידות במתמטיקה בכיתות י' אשר תאפשר למורים לקבל מידע רלוונטי על מצב התלמידים בזמן אמת
במכון ויצמן יפתחו 45 משימות ביצוע דיאגנוסטיות המתייחסות לתכנית הלימודים ל-5 יחידות במתמטיקה בכיתות י' אשר תאפשר למורים לקבל מידע רלוונטי על מצב התלמידים בזמן אמת
תלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יחידות בבית הספר התיכון מתמודדים עם אתגר לא פשוט. תהליך הלמידה תובעני ביותר, דורש מאמץ מתמשך והבנת חומר הלימוד כרוכה ברכישת ידע מעמיק. כדי לעמוד בדרישות של תכנית הלימודים, המורים נדרשים להתקדם במהירות, וכתוצאה מכך תלמידים רבים המתקשים להבין את החומר בקצב המהיר נשארים מאחור ורבים מהם נושרים מהמגמה המוגברת.
כדי להעניק לתלמידים את התמיכה הדרושה להם באופן שוטף, מורים רבים גורסים שעליהם לאבחן מהו טיב הידע של כל תלמיד ותלמידה בכיתה ומהו תהליך ההנמקה שהם מפעילים. משימה זו אינה פשוטה, שכן לרוב המורים יש ידע אנקדוטלי בלבד לגבי מהלך התקדמות הלמידה של תלמידיהם. מבחן הגמר בסוף השליש מספק אמנם הערכה מסכמת חשובה, אך לגבי תלמידים רבים יהיה זה מאוחר מדי.
הניסיונות לפתור סוגיה זו כוללים תכניות חדשניות המתקיימות בארצות הברית, כגון פרויקט MAP, שפותח על ידי אוניברסיטאות ברקלי ונוטינגהם במימון קרן גייטס ויזמת המתמטיקה של קרן נויס Silicon Valley Math Initiative. תכניות אלו פיתחו משימות דיאגנוסטיות המאפשרות לתלמידים להפגין את מידת הבנתם ואת יכולתם להפעיל חשיבה מתמטית.
בכיתות ברחבי העולם שבהן מפעילים שיטה זו, עוברים כיום מהוראה פרונטלית שבה המורה מרצה בפני כלל הכתה, לסגנון הוראה פרטני יותר המותאם לידע, לקצב ולהרגלי הלמידה של כל תלמיד ותלמידה בכיתה. בכיתות אלה התלמידים ערוכים לקבל על עצמם מידה רבה יותר של אחריות ללמידה, מסוגלים להתמודד עם משימות מאתגרות וללמוד באמצעות אינטראקציה עם חבריהם לכיתה.
כדי ליישם בישראל שיטה דומה, פנתה הקרן למכון ויצמן בבקשה כי ילמדו את הנעשה בתחום בארצות הברית ויבחנו את התאמת התכניות למציאות הישראלית.
בתגובה לפנייה זו הציעו פרופ' רוחמה אבן וד"ר מיכל איילון מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן, תכנית תלת-שנתית הכוללת פיתוח של 45 משימות ביצוע דיאגנוסטיות המתייחסות לתכנית הלימודים ל-5 יחידות במתמטיקה בכיתות י'. ההתמקדות בכיתה י' נובעת משיעור הנשירה הגבוה במהלך שנת לימודים זו או אחריה. המשימות יפותחו על ידי צוות שיכלול מורים למתמטיקה, חוקרים בתחום החינוך המתמטי ומומחים בהערכה מטעם הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה). חברי הצוות יאספו וינתחו נתונים אודות מאפייני הלמידה של תלמידים והקשיים הספציפיים שלהם, בעזרת ראיונות עם מורים שונים שינסו את המשימות הדיאגנוסטיות בכיתותיהם.
תוצאותיו של הניסוי בכיתות יהוו תשתית לפיתוח של עזרי הוראה למורים, כולל סדרת הדרכה של שיעורים שיצולמו בווידיאו בכיתות, ובהם יוצג השימוש במשימות , דוגמאות של עבודת תלמידים והצעות להתאמת ההוראה לקשיים שאובחנו. המשוב שיתקבל מהמורים במהלך הניסוי המקדים ישמש את צוות הפיתוח בתהליך כוונון המשימות ויוביל לשיפור ביצוען בכיתות. בשלב זה המשימות הדיאגנוסטיות ייושמו בכיתות י' ברחבי הארץ בקרב תלמידי מגמות המתמטיקה ברמה של 5 יח"ל. אתר אינטרנט ייעודי יעמוד לרשות קהילת אנשי המקצוע, מורי רב-אמן יוכשרו לשמש כמורים חונכים וכנסים וסדנאות להתפתחות מקצועית יתקיימו עבור מורֵי-מורים, חוקרים, ומורים מן השורה.
הציפייה היא שתכנית זו, לצד מספר תכניות דומות אשר יצאו לדרך במימון הקרן, תתרום לחיזוק הגישה של הוראה מותאמת אישית ותסייע למורים במגמות המתמטיקה המוגברת בתיכון להבין את דרכי החשיבה של תלמידיהם ולהעניק להם את התמיכה המתאימה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 106