סדנאות חשיפה ל-500 מורי ומורות מתמטיקה על מבחן פיז"ה
בסדנאות תיבחן השאלה האם למידה לאור מסגרת פיז"ה מובילה ל"הקרבה" של רמת הידע המתמטי
בסדנאות תיבחן השאלה האם למידה לאור מסגרת פיז"ה מובילה ל"הקרבה" של רמת הידע המתמטי
במהלך החודשים האחרונים, קבוצה נבחרת של שש מורות מובילות למתמטיקה, נפגשה לתהליך למידה משותף. ביזמת הקרן ובתמיכתה, ובהנחייתה האקדמית של מכללת לוינסקי לחינוך, נפגשה הקבוצה בשלוש סדנאות. בסדנאות אלה, המורות המובילות ניתחו בצוותא משימות ממבחני פיז"ה ודוחות אקדמיים ממדינות שאימצו את מסגרת פיז"ה בעשורים האחרונים. סיור לימודי מתוכנן להולנד נדחה עד לדעיכתה של מגיפת הקורונה. תובנות המורות עד כה, מעניינות. ישנה הבנה והזדהות עם חשיבות המתמטיקה לחייהם של התלמידים ולעתידם. תחושה של בושה מהנסיגה בהישגים בפיז"ה ושאיפה לשנות מגמה זו. אולם, ישנו בלבול לגבי רמת הידע המתמטי המדובר. ישנה מחויבות לידע מתמטי ברמה גבוהה, ולכן חיפוש הוכחה לכך שהפנייה ללמידה לאור מסגרת פיז"ה, לא תאלץ "הקרבה" של רמת הידע המתמטי. כדי לבחון נושא זה באופן מעמיק, יבוצעו כעת סמינרים מקוונים של צוות המורות המובילות עם עמיתים מהולנד, וכן פגישות עם מפתחי חומרי לימוד חדשים בישראל. זאת ועוד, הן ביקשו מהקרן לסייע להן בארגון סדנאות, ישירות או מקוונות, עבור מורים ברחבי הארץ. השאיפה היא לערב את עמיתיהן בדילמות השונות, ולבצע סיעור מוחות על איך ומה לעשות בכיתותיהם. הרעיון הוא, שכל אחת מן המורות המובילות תכין תוכנית להובלת סדרת סדנאות, בהשתתפות כוללת של כ-500 מורים למתמטיקה המלמדים במסלול או בכיתות מצוינות בחטיבות הביניים או בכיתות י'. בסדנאות אלה, תוצג מסגרת פיז"ה והמשימות ינותחו. לאחר מכן, יתנהל דיון בקרב המורים. המורים יתבקשו לחוות דעה על רמת המתמטיקה, על ההתאמה לתוכנית הלימודים הרשמית במתמטיקה ועל הפדגוגיה הכיתתית. המורים יתבקשו להביע את תגובותיהם ולנסח את הצרכים שלהם. כל אחת מן המורות המובילות (שתיים מהן יעבדו כצוות) תבנה תוכנית באמצעות ארגון ללא מטרות רווח שהיא תמנה, ואשר יזכה למימון בסך של עד 35,000 ₪ כדי לבצע את הסדנאות. הסדנאות יתועדו וכל מורה מובילה תגיש דוח על התובנות שהעלו מורים במהלך הסדנאות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 387