מחקר על תרומת כישורי חשיבה מתמטית ברמה גבוהה להצלחה בבחינת הבגרות
מחקר על התרומה האפשרית של כישורי חשיבה מתמטית ברמה גבוה להצלחה בבחינת הבגרות של חמש יחידות.
מחקר על התרומה האפשרית של כישורי חשיבה מתמטית ברמה גבוה להצלחה בבחינת הבגרות של חמש יחידות.
במהלך 15 השנים האחרונות, החלו באופן מודרג לשלב בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות שאלות הדורשות הבנה מעמיקה במתמטיקה. שאלות אלה דורשות כישורי חשיבה מתמטית מסדר גבוה ולכן נחשבות קשות ביותר. משרד החינוך ניצח על התפנית, כדי להתאים את הלמידה לתפיסה הרווחת כיום לגבי לימודי המתמטיקה ומה שעליהם לכלול בחינוך העל-יסודי במאה ה-21.
כעת נשאלת השאלה, כיצד התלמידים מתמודדים עם שאלות החשיבה הקשות. את התשובה לא ניתן למצוא בציון הממוצע ואף לא בהתפלגות הציונים, אשר נותרו זהים גם כאשר מספר לומדי חמש היחידות בישראל הוכפל. ניתן לשער, אך לא להוכיח, שקיים פער דווקא בשאלות קשות אלו בין תלמידים שהיו ניגשים לבחינה ברמת חמש יחידות קודם למהלך הלאומי, ובין התלמידים שהצטרפו בשנים האחרונות.
זוהי סוגיה חשובה ,שכן פער שכזה עשוי להביא למסקנה כי יש להתחיל בהנחלת כישורים של חשיבה מתמטית גבוהה כבר בחטיבות הביניים ולחזק ולהרחיב את הבסיס שעליו נבנית כיתת חמש היחידות בתיכון. לשם כך בכוונתנו להזמין מחקר שיתעמק בנתונים ויציג תובנות. את המחקר ינהלו ד"ר בועז זילברמן-טסקר ממכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, ואלי קליינברגר, מומחה לסטטיסטיקה בתחום החינוך.
מטרת המחקר היא לבחון את השאלות הבאות:
במסגרת המחקר יתקיימו ראיונות מוּבְנים עם מחברי תכנית הלימודים וכותבי השאלות בבחינת הבגרות, כדי לנתח כיצד הוגדרו והוצגו השאלות הדורשות חשיבה מתמטית מסדר גבוה. תודגש במיוחד השאלה האם הן תוכננו בהלימה לרמות 6-5 של מבחן פיז"ה. לצורך הניתוח הכמותני ישמש בסיס הנתונים של משרד החינוך.
הדוח הסופי יוגש עד ספטמבר 2020 וישותף עם הקהילה המקצועית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 369