ליווי חוקרים שישתלבו כמורים
תכנית ליווי ל-20 חוקרי מדעי-הטבע שישתלבו כמורי תיכון ברמה של חמש יחידות לימוד בבתי הספר בירושלים
תכנית ליווי ל-20 חוקרי מדעי-הטבע שישתלבו כמורי תיכון ברמה של חמש יחידות לימוד בבתי הספר בירושלים
העיר ירושלים מדווחת על מחסור ניכר במורים למתמטיקה ולמדעים, הגורם לכך שפחות ופחות תלמידים לומדים, מתמידים ומצליחים בלימודי מגמת חמש היחידות לבגרות. מאידך, האוניברסיטה העברית בירושלים שהיא בית למדענים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם, מעוניינת לעמוד לצדה של העיר בה היא פועלת ולתרום לחיזוק החינוך בעיר. בין שורותיה של האוניברסיטה משרתים מדענים רבים, יותר מכפי שהיא מסוגלת להעסיק במשרה מלאה, ועל כן היא מחפשת דרכים לסייע לחלק מהם למצוא תעסוקה נוספת מחוץ לאוניברסיטה, מבלי לוותר עליהם כליל.
כדי לתת מענה לשני צרכים אלה, האוניברסיטה ומנהלת החינוך של ירושלים (מנח"י) גיבשו יוזמה משותפת שבמסגרתה חוקרים בעלי תואר שלישי יקדישו מחצית מזמנם להוראת מדעים ומתמטיקה בבתי הספר העל-יסודיים בירושלים. בכל שנה מחמש השנים הבאות ייבחרו 5 מועמדים, ולכל אחד מהם יוצמד מורה רב-אמן שיחנוך אותו ויכשירו לתפקיד. האוניברסיטה ומנח"י מחויבים לאימוץ הרעיון של קריירה כפולה, ויחלקו ביניהם את מימון שכרם של המשתתפים.
קרן טראמפ נתבקשה לסייע בחניכה ובליווי של המורים החדשים. על פי התכנית, החוקרים ישתתפו במכינה אינטנסיבית בקיץ, ולאחר מכן יוצמד מורה רב-אמן לכל חוקר במשך שלוש שנים שבהן ילמד בכיתות י' עד יב. החניכה, בהיקף של 2-3 שעות שבועיות, תתקיים בבתי הספר ותתמקד בקשיי למידה שכיחים, בניהול הכיתה, בעבודה במעבדה, ובחיבור משימות למידה והערכתן. החונך יסייע למורה החדש גם בהסתגלות לסביבה הבית-ספרית.
בראש תכנית החונכות יעמוד מר אלי שלו, מורה נודע לפיזיקה בירושלים, שחנך מורים לפיזיקה באשדוד וכיום מכשיר את המורים המשתתפים במרכז חמד"ע שמוקם בימים אלו במכון וייצמן. שלו התנדב לסייע לקרן טראמפ ברבים מהמיזמים שבהם היא תומכת, והידוע שבהם הוא הוועדה למורים רבי-אמן של האקדמיה הישראלית למדעים. שלו מתכוון לתעד את מפגשי החונכות ולצלם אותם בוידיאו כדי ליצור תכנית הדרכה שתעמוד לרשותם של כל העוסקים בהכשרה מעשית של מורים חדשים למדעים.
שיתוף הפעולה בין מנח"י ובין מנהלי בתי הספר יהווה מפתח להצלחת התכנית, שכן הם אמורים לסייע בקליטתם המוצלחת של המורים החדשים בבתי הספר. בנוסף, בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית אמור להכיר בחלקים ניכרים של תכנית החניכה כנקודות זכות לצורך קבלת תעודת הוראה, ולדאוג לכך שההשלמות הדרושות יינתנו במועד ובאופן יעיל.
הציפייה היא שהתכנית, אם תצליח, תוביל לעלייה משמעותית במספר התלמידים בירושלים שילמדו מתמטיקה ומדעים ברמה של 5 יחידות לימוד, ותהווה דוגמא לכך שהדור הצעיר של העִלית המדעית בישראל מגלה אחריות ונותן כתף למשימה חינוכית בעלת חשיבות לאומית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 121