סיוע לישראל להימנות בין מדינות מצטיינות במיומנויות חשיבה גבוהות
עבור מיזם " collective impact" שיסייע למערכת החינוך בישראל להימנות על 15 המדינות המצטיינות בעולם במיומנויות חשיבה גבוהות במתמטיקה, עד לשנת 2025.
עבור מיזם " collective impact" שיסייע למערכת החינוך בישראל להימנות על 15 המדינות המצטיינות בעולם במיומנויות חשיבה גבוהות במתמטיקה, עד לשנת 2025.
ב-2013, יחד עם קרן רש"י ואינטל ישראל, פנינו ל-"שיתופים" כדי להקים שותפות בין ארגונים שונים למען קידום המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי בישראל. השותפות, שנקראה "5פי2", שאפה להביא לידי הקמתה של תנועה שתתמקד בהכפלת מספר תלמידי בתי הספר התיכוניים המסיימים לימודי חמש יחידות במתמטיקה, במדעים ובטכנולוגיה. כמעט מאה ארגונים הצטרפו למאמץ, אשר התפתח בהמשך לכדי תכנית לאומית מצליחה.
אפשר היה לצפות כי מרוב נחת מהגשמת מטרתם השותפים ינוחו על זרי הדפנה. ואולם בשנה החולפת הם בחנו לעומק איתותים שהגיעו מהשטח, וזיהו את חטיבות הביניים כחוליה החלשה. הם הבחינו שהפערים בין התלמידים מתרחבים במידה ניכרת דווקא בחטיבות הביניים, והתוצאה היא הישגים נמוכים יותר של התלמידות, של תלמידים בחברה הערבית, ושל תלמידים המתגוררים בפריפריה.
זאת ועוד, בחטיבות הביניים כמעט אין מלמדים מיומנויות של חשיבה מסדר גבוה, כגון הבנה מתמטית מעמיקה ויישומיה במדע ובטכנולוגיה. מיומנויות אלה וכן חשיבה ביקורתית, חישובית, ואנליטית, ופתרון בעיות מתקדמות, הם כולם כישורים נדרשים בשוק העבודה של המאה ה-21. בייחוד בישראל המתגאה בהיותה "אומת סטרטאפ," אלה הם רכיבים חיוניים לחינוך ברמות של מצוינות.
בהצהרת המטרה המקורית של יוזמי "5פי2", נאמר ששאיפתם היא לסייע לישראל להימנות עם 15 המדינות הראשונות בדירוג העולמי מבחינת מדדי המצוינות בחינוך מתמטי ומדעי. חרף ההצלחה בהעלאת מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות, במבחן פיז"ה שהוא מבחן בין-לאומי המתמקד במיומנויות המתקדמות שצוינו לעיל, ישראל דורגה ב-2015 רק במקום ה-33. לרמות המצוינות 5-6 במבחן פיז"ה הגיעו 8.9% מתלמידי ישראל בני ה-15 (לעומת 10.5% בממוצע במדינות ה-OECD).
לכן, בהסכמתם של רבים מהשותפים ביזמת "5פי2", שיתופים מציע כעת לצאת בשלב נוסף ושאפתני של השותפות, ובו יתמקדו בהנחלת המיומנויות המתקדמות בקרב תלמידי חטיבות הביניים, בשאיפה לסייע לישראל להימנות עם 15 המדינות המצטיינות עד 2025. יזמה זו תתבסס בהכרח על השותפות הקודמת ועל הצלחתה, אך יהיה צורך להתאים אותה ליעד החדש.
בשלב ראשון שיתופים יכנס ועדה שחבריה יהיו נציגי צה"ל, האוניברסיטאות, ותעשיית ההייטק, כלומר, נציגי הגופים שהם "הלקוחות" של המצוינות. הם יתבקשו להגדיר מהי המצוינות שאותה הם מחפשים כיום (מבחינת ידע, מיומנויות, ניסיון, אופי, וערכים) כאשר הם מגייסים לשורותיהם מועמדים חדשים. התוצר של תהליך זה, לצד סקירות ספרות של עבודות דומות שנערכו במדינות אחרות, יופץ בין השותפים והציבור הרחב כדי לשמש מצפן למאמץ זה בכללותו.
בד בבד, ולקראת כינונה של ממשלה חדשה בישראל והפרסום הבין-לאומי הצפוי בדצמבר 2019 של תוצאות מבחן פיז"ה לשנת 2018, מתוכננת חשיפה תקשורתית. הרעיון הוא לרתום כמה מהשותפים, בייחוד מתעשיית ההייטק, כדי שיבטאו בפומבי את החשיבות של מיומנויות של חשיבה מתמטית מסדר גבוה בשוק העבודה ובמבחן פיז"ה, ואת ההשלכות שיש לכך על החינוך בשכבת הגיל של חטיבות הביניים.
השותפות תעבור שינויים כדי להתאימה ליעד החדש. שותפים מחברות סטרטאפ יצטרפו לשותפים הקיימים שהם תאגידים בין-לאומיים גדולים. נציגים של גופים ממשלתיים נוספים יתבקשו להצטרף למשרד החינוך (כגון צה"ל, הרשות הלאומית להגנת סייבר, רשות החדשנות, בנק ישראל, משרד המדע, ועוד).
ולבסוף, אך לא פחות חשוב, בשיתופים מעריכים כי יישום סדר היום החדש יחייב גם שותפות מעמיקה יותר עם הרשויות המקומיות ועם רשתות החינוך. לכן יתקיימו דיוני שולחן עגול בהשתתפות השחקנים הרלוונטיים, כדי לחלוק ידע ולמקד את הפעילות ביעד החדש.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 350