קמפיין ציבורי התומך בהעלאת הרמה בלימודי מתמטיקה ומדעים
קמפיין ציבורי להגברת קולם של תלמידי חטיבת ביניים הדורשים להעלאת הרמה בלימודי מתמטיקה ומדעים.
קמפיין ציבורי להגברת קולם של תלמידי חטיבת ביניים הדורשים להעלאת הרמה בלימודי מתמטיקה ומדעים.
במהלך הלמידה שלנו אודות חטיבות הביניים – ביצענו מספר מחקרים וסקרים בקרב תלמידים, מורים, מנהלי בתי ספר והורים כדי ללמוד מהן העמדות והתפיסות אודותיה. הופתענו לגלות כי למרות ההישגים הנמוכים והפערים המתרחבים, המבוגרים העידו כי הם לא מודאגים מרמת הלמידה של התלמידים. בעיני ההורים תפקידן של חטיבות הביניים הוא בראש ובראשונה לטפח קשרים משמעותיים וקשרי חברוּת בין התלמידים. המורים סבורים שזהו גיל קשה מאוד, ולשיטתם תפקידם הוא לעורר בתלמידיהם תיאבון ללמוד בהמשך תחומים שעוררו בהם עניין, להציע להם מעין "תפריט טעימות."הפתעה גדולה עוד יותר ציפתה לנו מכיוונם של התלמידים, שהשמיעו קול שונה ביותר. התרשמנו שתלמידים רבים בחטיבות הביניים ממוקדים מאוד בלימודים. הם מדגישים במיוחד את לימודי המתמטיקה והאנגלית, אותם הם תופסים כחשובים יותר לעתידם כמבוגרים לעומת שאר מקצועות הלימוד. הם מודעים לכך שהישגים דורשים עבודה קשה והתמדה, וטוענים כי הם נכונים ונחושים להשקיע את המאמץ. הם זועמים על הוריהם ועל מוריהם על כך שאינם דוחפים אותם ללמוד, ומתארים את השנים בחטיבת הביניים כ"בזבוז זמן."
בדיונים שקיימנו עם אנשי המועצה הבין-לאומית המייעצת של הקרן,שהתכנסה בנובמבר 2018, המליצו חברי המועצה שנקשיב היטב לדברי התלמידים, ו"נגביר" את עוצמת קולם כדי להביאו לידיעת הציבור. אם נספק לתלמידים במה ולגיטימיות לומר את דברם, יש תקווה שמהם תבוא התנופה הראשונית להתנעת השינוי בתפיסותיהם הנוכחיות של ההורים והמורים. היעד של מאמץ זה יהיה העלאת מודעות הציבור למורכבותם של האתגרים, ולצורך במציאת פתרונות מידיים.
כשלב ראשון להגשמת היעד, פנינו אל LEAD, שותף ותיק של הקרן, שסייע לנו בארגון יום המורה. זהו ארגון בעל שם המפעיל תכנית לפיתוח מנהיגות צעירה. אנשיו מציעים לפעול בשלושת החודשים הקרובים ברמת השטח, כדי להשמיע את קולם של התלמידים ביחס למצוינות בחטיבות הביניים בארץ. הצורך בפעולה מידית נובע מכך שהמסר צריך להיות רלוונטי הן לממשלה החדשה שתוקם לכשתעצב את סדר היום שלה בתחום החינוך, והן לפורטפוליו של מענקי הקרן המיועדים לפעולה בחטיבות הביניים.
התכנית תתבצע בהובלת כוח משימה מקצועי, שהחברים בו יהיו רועי ציקורל ומיכאל שורפ – יועצים לשינוי חברתי, ונוי פרי, חברת צוות חדשה בקרן טראמפ הממונה על מדיה יצירתית. אליהם יצטרף מנהל פרויקטים, שיגויס כדי לרכז את הפעילות בשטח. כוח המשימה יכין את הקמפיין, את המיתוג ואת החומרים (סרטונים, כרזות, פרסומות, וכו'), ויפיץ אותם דרך הרשתות החברתיות והתקשורת המסורתית, וגם באמצעות אירועים פומביים. כמו כן, הם יקימו ויפעלו עם צוות הנהגה מוביל וקבוצה של "שגרירים" שחבריהם יהיו תלמידי חטיבות הביניים.
צוות ההנהגה המוביל יורכב צוות ההנהגה המוביל שייבחרו בקפידה, והם יהיו הפּנים והקול של הקמפיין כלפי חבריהם וכלפי ציבור המבוגרים. חברי הצוות יקיימו מפגשים תכופים – באופן מקוון ופנים אל פנים, בעזרת מנהל הפרויקט, כדי לפתח ולחדד את עמדתם המשותפת ביחס ללימודים בחטיבות הביניים. הם יחברו יחד רשימת דרישות לשינוי בחטיבות הביניים, ויבקשו להגישה לשר/ת החינוך החדש/ה.
קבוצת ה"שגרירים" תורכב ממאה תלמידים שיקבלו את חומרי הקמפיין, ותפקידם יהיה להפיץ אותם. הם יבצעו זאת על ידי ארגון אירועים מקומיים ועל ידי שיתוף החומרים ברשות החברתיות. הם יערבו את חבריהם בשיח קולח סביב נושא הקמפיין, וירחיבו את מעגל המשתתפים והמעורבים בו.
מטרת-העל של פעילות זו תהיה לשמש שופר לקריאה לפעולה שתגיע מקרב בני הנוער – הקריאה להעלות את הרף ולהרחיב את מעגל המצוינות בלימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים. תקוותנו היא שהקמפיין יעניק לשר/ת החינוך הבא/ה גיבוי ציבורי לעיצוב מדיניות ייעודית. כדי שזה יקרה, אנו שואפים לכך שהקמפיין יהיה ויראלי, יסחף רבים למעורבות מרצונם החופשי, ויופץ ברחבי הרשתות החברתיות והתקשורת המסורתית. לשם כך יש להגיע לפחות אל רבע מיליון תלמידי חטיבות ביניים, ולעודד אותם להשתתף ולהשמיע את קולם האותנטי.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 330