תכנית מקוונת לפיתוח חשיבה מתמטית גבוהה בחברה הערבית
תכנית מקוונת לפיתוח חשיבה מתמטית מסדר גבוה בקרב תלמידי חטיבות ביניים בחברה הערבית
תכנית מקוונת לפיתוח חשיבה מתמטית מסדר גבוה בקרב תלמידי חטיבות ביניים בחברה הערבית
ורפורמות רבים בשדה החינוך בעולם, כולל מאמצי ה-OECD לחבר תכנית לימודים כלל-עולמית (פרויקט 2030) ומבחני פיז"ה. ואולם, בחטיבות הביניים בישראל, שיעור המצוינות במיומנויות אלה נמוך יחסית; במבחן פיז"ה במתמטיקה ב-2015, רק 8.9% מהתלמידים הגיעו לרמת מצוינות (רמות 6-5), תוצאה שהציבה את ישראל במקום ה-33 בין המדינות המשתתפות (הממוצע היה 10.5%).
רמת ביצוע נמוכה זו במבחן, הנתפס כ"ברומטר" של מערכות החינוך, עומדת בסתירה לתדמית של ישראל כ"אומת סטארט-אפ" ומהווה מקור לדאגה ציבורית. בעיקר שורר חוסר שביעות רצון מהמצב הקיים בבתי הספר הערביים בישראל, שבהם פחות מ-1% מהתלמידים מגיעים לרמות של מצוינות. על פי דו"ח מחקר שהזמנו לאחרונה, הפער נובע מההוראה בכיתות, המתעדפת מיומנויות בביצוע מהלכים מתמטיים והוראה פרונטלית, ובהתארגנות של בתי הספר, הנרתעים משימוש בגישות מבוססות נתונים ובהוראה ממוקדת תלמיד.
במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) מעוניינים להתמודד עם אתגר זה. מט"ח הוא הארגון הגדול ביותר בישראל הפועל בתחום המחקר והפיתוח בחינוך, ומומחיותו בהוראה מקוונת, בכתיבת ספרי לימוד, ובפיתוח משימות. קרן טראמפ שיתפה פעולה עם מט"ח בשנים קודמות, וגולת הכותרת של שיתוף פעולה זה הוא התיכון הווירטואלי המספק קורסים מקוונים במתמטיקה ובפיזיקה ברמת חמש יחידות לאלף תלמידים ברחבי הארץ, כולל תלמידים מהחברה הערבית. לאחרונה נכנס לארגון מנכ"ל חדש, וההנהלה הנוכחית מעוניינת מאוד לקדם מצוינות בחטיבות הביניים.
אנשי מט"ח מציעים תכנית מקוונת שתתמקד במתמטיקה מתקדמת ויישומית לתלמידי כיתות ח'-ט' בחברה הערבית. התכנית תוצע כתגבור אחרי שעות הלימודים לתלמידים בעלי מוטיבציה והישגים גבוהים. התכנים יתבססו על אתגרים בעלי רלוונטיות לחיי היום-יום, שפתרונם דורש רמה גבוהה של ידע מתמטי ומיומנויות מתמטיות. מדובר בתהליך מתוקשב של הוראה ולמידה, כולל סטודנטים מצטיינים באוניברסיטה שישמשו חונכים. כל החומר יהיה בשפה הערבית, והמורים והחונכים יהיו כולם מהחברה הערבית, ויעברו הכשרה מקיפה.
התלמידים יפגשו אחת לשבוע במפגש מתוקשב עם המורה ועם החונך שלהם. בין שיעור לשיעור, הם יעבדו יחד עם החונכים בפתרון האתגרים שיוצבו בפניהם, ויתרגלו את המיומנויות הרלוונטיות על ידי התמודדות עם משימות התואמות לרמה הגבוהה בפיז"ה. לאורך השנה מנהלי התכנית יעמדו בקשר עם המורים למתמטיקה ועם המנהלים בבתי הספר של התלמידים, כדי לעדכן אותם בהתקדמותו של כל תלמיד. בסוף השנה, מט"ח יקיים אירוע מיוחד לתלמידים, למורים ולחונכים.
יעד התכנית הוא להגיע בתוך חמש שנים ל-1,500 תלמידים בכל שכבת גיל, המהווים 6% מהתלמידים דוברי הערבית באותו מחזור. הצלחתה של התכנית תיבחן באמצעות מבחן סיום ברמה תואמת לרמת 6-5 של מבחן פיז"ה. המענק של הקרן מבוקש עבור מימון הפיתוח של החומרים והמשימות, ומימון מחצית התפעול של תכנית הפיילוט, בהשתתפות 300 תלמידי כיתות ט' בשנה הראשונה לתכנית. אנשי מט"ח מתכננים שמשרד החינוך יצטרף כשותף לתכנית, ויקצה תקציב בסך 23 מיליון ₪ לתכנית כולה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 336