הכשרה קלינית למורי מתמטיקה בבתי ספר ערביים
תכנית הכשרה קלינית ל-40 מורי מתמטיקה חדשים ברמה של חמש יחידות לימוד שיכהנו בבתי-ספר ערביים
תכנית הכשרה קלינית ל-40 מורי מתמטיקה חדשים ברמה של חמש יחידות לימוד שיכהנו בבתי-ספר ערביים
ב-2013 רק 6.5% מהתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים הערביים סיימו את לימודיהם במגמת המתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד, לעומת כ-10% מהתלמידים היהודים. שיעור זה משקף מגמת ירידה מתמשכת שתחילתה ב-2006, ושיעורים דומים נרשמו גם בקרב האוכלוסייה היהודית. ירידה זו נובעת ממחסור גובר במורים מתאימים המסוגלים ללמד מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד בחטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים. תכניות ההכשרה הקיימות אינן מתמקדות בהוראה ברמה המוגברת; הן גם אינן מכשירות את המורים להוראה קלינית, התומכת בצרכיו של כל תלמיד ומונעת את שיעורי הנשירה הגבוהים המאפיינים את מגמות המתמטיקה המוגברות בבתי הספר בישראל.
המכללה האקדמית אלקאסמי בבאקה אל-גרבייה מציעה תכנית להתמודדות עם סוגיות אלה על ידי הקמת תכנית הכשרה קלינית ל-40 מורים חדשים למתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. באמצעות תהליך מיון תחרותי תגייס המכללה מועמדים מצטיינים בעלי תארים במקצועות מבוססי-מתמטיקה. הכשרתם תהיה על פי הדגם של הכשרה קלינית שבמסגרתה הסטודנטים להוראה מלמדים בפועל בכיתות בתי-הספר המשתתפים בתכנית. הם יעבדו בהנחיה ובפיקוח צמוד של מורי רב-אמן, יצפו בשיעוריהם, ויעבירו שיעורים שבהם יצפו המורים המנחים. הדרישות האקדמיות מהסטודנטים יהיו שלובות בעבודתם המעשית בהוראה, והידע שהם ירכשו ינבע משילוב זה.
המכללה האקדמית אלקאסמי לחינוך נוסדה ב- 1989 בתמיכת משרד החינוך, ובעידודה של המועצה להשכלה גבוהה, שהכירה בה כמוסד האקדמי הראשון בעיר ערבית בישראל. כיום לומדים במכללה 2,515 סטודנטים לקראת תואר בוגר ומוסמך, כולל הסמכה למורים למתמטיקה בבתי ספר על-יסודיים ותכנית הסבה מקצועית של אקדמאים להוראה. לפני ארבע שנים אימצה המכללה את דגם ההכשרה הנקרא "בית הספר להתפתחות מקצועית" [PDS] כדי להכשיר את הסטודנטים באמצעות התנסות מעשית בהוראה.
בתכנית המוצעת הסטודנטים ילמדו שלושה ימים בשבוע; באחד משלושת הימים הם יְלַמְדוּ בכיתות, יצפו בשיעורים, ויקבלו הדרכה על ידי מורי רב-אמן המלמדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד, ועל ידי מלווים פדגוגיים מצוות המכללה. בשני הימים הנותרים הם יִלְמְדוּ קורסים במתמטיקה ובחינוך מתמטי כדי להשלים את הדרישות לקבלת תעודת הוראה. הסטודנטים יוכשרו להתמודד עם דרכי החשיבה והלמידה של כל תלמיד באופן פרטני, בעזרת כלים שונים המשמשים לניטור ולמעקב אחר החוזקות, הקשיים והצרכים השונים של כל תלמיד ותלמיד.
כדי לסייע בהשמה מוצלחת של הסטודנטים עם סיום לימודיהם, המכללה תטפח את קשריה עם רשויות מקומיות ובתי ספר, במטרה להקים מאגר מידע של בתי ספר הזקוקים לבוגרי התכנית. במשך שנתיים לאחר סיום הלימודים, תמשיך המכללה לחנוך כל בוגר באופן פרטני באמצעות רכז שימונה לשם כך בכל בית ספר. המכללה תפעל להקמת רשת תמיכה חזקה שתכלול את בוגרי התכנית, מורים מצטיינים ומלווים פדגוגיים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 166