פיתוח תכניות למידה אישיות לחטיבות הביניים
פתרונות לתכניות למידה אישיות ברמת הכיתה, שיפתחו חמישה מורים למתמטיקה בחטיבות ביניים
פתרונות לתכניות למידה אישיות ברמת הכיתה, שיפתחו חמישה מורים למתמטיקה בחטיבות ביניים
תכנית למידה אישית קשה ליישום בכיתות גדולות והטרוגניות באשר ליכולותיהם של התלמידים. בין אם מכורח הנסיבות, ההרגל או הבחירה, המורים נוטים ללמד על פי תכנית אחידה ומצפים שהתלמידים ינווטו את דרכם. עם התרחבות כיתות 5 יח"ל בבתי הספר העל-יסודיים, מורים רבים זיהו צורך לשיטה קלינית יותר. בכיתות אלו המורים שינו את גישתם, חלקם החלו ליישם משימות דיאגנוסטיות ולהשתמש בסרטוני וידיאו של שיעורים. הם לקחו חלק בסימולציות וקיבלו משוב ממומחים ומעמיתיהם המורים.
בחטיבות הביניים האתגר גדול אף יותר מאשר בתיכון. קיימים פערים גדולים בין התלמידים, הכיתות גדולות מאוד והטרוגניות, ועל המורים להכיר את התלמידים תוך זמן קצר ולאבחן את רמת הידע, המיומנויות, וההעדפות שלהם. חלק מהתלמידים נדרשים לתגבור עם המורה, בקבוצות קטנות או באופן פרטני, כדי להדביק את רמת הכיתה. אחרים זקוקים למשימות מאתגרות ברמה גבוהה כדי שלא ישתעממו.
בחודשים האחרונים התקיימו תהליכי למידה, במסגרת מפגשי למידה שיזמה הקרן ומפגשים שיזם המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח). במפגשים אלה, 40 מורים למתמטיקה בחטיבות ביניים עובדים יחד על-מנת לבנות תכניות למידה אישיות עבור תלמידיהם. הם נפגשים עם מומחים כדי לאתר מה דרוש להם להטמעת תכניות אלה בכיתות. עד כה, הגישה מסקרנת את המורים ונראה שהם נלהבים להתנסות בה.
כדי לקדם את למידת המורים, התייעצנו עם משרד החינוך. אנשי המשרד הציעו שנפנה יחד לקרן לעידוד יוזמות חינוכיות – עמותה המתמחה בתמיכה ביוזמות מורים במערכת החינוך הפורמלית. מדי שנה העמותה מסייעת להתניע כ-120 יוזמות בכל הארץ העוסקות בנושאים שונים, בכל שכבות הגיל. בהמשך לתיאור היעד שלנו, אנשיה מציעים תכנית עבור מספר מורים המשתתפים בתהליכי הלמידה שלנו, שבה יסייעו להם לפתח את יוזמותיהם ולבחון אותן בפיילוט.
לתכנית ייבחרו חמישה מורים – אלה שיוזמותיהם לפיתוח תכניות למידה אישיות בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר ליישום. בשלושת החודשים הראשונים לתכנית הם יוכשרו על ידי מומחים כדי שיוכלו להיערך לפיתוח יוזמותיהם. המומחים למתמטיקה וליזמות ייפגשו מדי חודש עם כל מורה באופן אישי וגם עם הקבוצה. במפגשים אלה המורים יתכננו את היוזמה ויכינו אותה ליישום. בהמשך, בפתיחת שנת הלימודים, המורים יבחנו את היוזמות וישפרו את הפעלתן באופן שוטף. במקביל, המומחים יתעדו, יעריכו, ויספקו משוב.
בשנה השנייה לתכנית, חמשת המורים ישתפו את יוזמותיהם עם עמיתיהם. כל אחד מהחמישה יקים קבוצת למידה ל-10-8 מורים, בהדרכת המומחים למתמטיקה וליזמות. הם ייפגשו אחת לחודש כדי ללמוד את גרסת המקור של היוזמה, וכל מורה יקבל תקציב פיתוח, ויידרש להתאים את יוזמתו לכיתתו. ייערך מחקר מלווה כדי לבדוק האם וכיצד כל יוזמה משפיעה על הישגי התלמידים, המסוגלות העצמית שלהם והוויסות העצמי בלמידה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 331