מיפוי וניתוח חומרי הלימוד הקיימים
קרן טראמפ תיעזר במומחים למיפוי ולניתוח חומרי הלימוד הקיימים ולמידה כיצד מורים משתמשים בהם בשטח
קרן טראמפ תיעזר במומחים למיפוי ולניתוח חומרי הלימוד הקיימים ולמידה כיצד מורים משתמשים בהם בשטח
מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים מבוססת על ההנחה שתכנית הלימודים הארצית מעודדת מורים להוביל את תלמידיהם לרמות גבוהות של ידע, כישורים ומומחיות. לכן אנו מצפים למצוא בין ספרי הלימוד הרבים והמשימות שמשמשים את המורים חומרי לימוד שמאתגרים את התלמידים ומעודדים אותם להצטיין. באופן ספציפי, אנו מעוניינים לזהות חומרי למידה המשלבים בין מתמטיקה גבוהה ויישומיה במדעים. אנו מעוניינים בחומרי לימוד שמכינים את התלמידים למסלול של חמש יחידות בתיכון וכן לרמות גבוהות של מיומנות במבחן פיזה.
בדיון שהתנהל בנושא זה עם אנשי המועצה המייעצת לקרן, מומחים הפועלים בשטח שהצטרפו לדיון דיווחו כי קיים מגוון רחב של חומרי לימוד וכי איכותם אינה אחידה. הם הדגישו כי רמת חומרי הלימוד צריכה להתאים לא רק לרמת התלמידים אלא גם לרמת המורים. חלקם טענו כי יעדי תכנית הלימודים מתמקדים בשטף פרוצדורלי יותר מאשר בהבנה מעמיקה ובהעברת ידע. אחרים טענו שיש פער בין האיכות של חומרי הלימוד המשמשים מורים במסלולי המצוינות לעומת הכיתות הרגילות, וכן בין מרכז הארץ ובין הפריפריה.
לכן, עוד לפני תחילת העבודה עם המורים, אנו מאמינים כי יש למפות ולהעריך את חומרי הלימוד הקיימים. ניתוח זה חיוני כדי לסייע לנו לחדד את הבנתנו כיצד משתמשים בחומרים אלה, וכדי להעריך האם יש לעודד פיתוח של תכנים מסוימים, ואם כן – אילו סוגים של תכנים. לשם כך אנו מציעים להטיל על מספר מומחים לבצע מחקר שמטרתו לענות על השאלות הבאות:
מחקר יתנהל על-פי השלבים הבאים: שני שאלונים שונים יופצו בין המורים למתמטיקה ולמדעים בחטיבות הביניים, כדי ללמוד באילו חומרים משתמשים בשטח ובאיזה אופן; שני דוחות מיפוי יחוברו על ידי מומחים, כדי למפות ולנתח את החומרים המשמשים כיום במתמטיקה ובמדעים; בדיקת הממצאים על ידי קבוצת מורים. לבסוף תקיים הקרן שתי סדנאות היוועצות עם 60 מורים – אחת למתמטיקה ואחת למדעים, ובהן ידונו במסקנות ויַחלקו תובנות מעמיקות. הסקירה הסופית וההמלצות ירוכזו בדו"ח שיהיה זמין במלואו באתר הקרן.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 324