היוועצות עם מורי מתמטיקה מובילים בנושא מבחני פיזה
דו"ח של מורים מנוסים למתמטיקה על הלימה בין תכניות הלימודים של חטיבות הביניים ובתי הספר העל-יסודיים ובין מדדי הביצוע של מבחן פיזה
דו"ח של מורים מנוסים למתמטיקה על הלימה בין תכניות הלימודים של חטיבות הביניים ובתי הספר העל-יסודיים ובין מדדי הביצוע של מבחן פיזה
בשנים האחרונות החלה הקרן לפעול באופן הדרגתי במסגרת חטיבות הביניים, כדי לסייע לתלמידים רבים יותר להיערך לקראת לימודים ברמה המתקדמת של חמש יחידות. כיום, כ-40% ממענקי הקרן מוקדשים לבתי הספר העל-יסודיים, לצורך גישור על פערים במעבר מחטיבות הביניים לבתי הספר התיכוניים. ואולם, התברר לנו שלא זו בלבד שלתלמידי חטיבות הביניים אין כנראה מוטיבציה גבוהה להשקיע בלימודי המתמטיקה אלא שגם תכניות הלימודים ומדדי הביצוע בחטיבת הביניים עוברים תהליך של שינוי, ונראה שאין עדיין הלימה ברורה ביניהם.
תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה לא שונתה באופן רשמי זה למעלה מ-30, עד לאחרונה. עם זאת, במשך השנים הוכנסו התאמות שונות בבחינות הבגרות. בתחילת הפעילות של הקרן, הזמנו דו"ח ממורים מומחים כדי לנתח את השינויים שחלו בבחינות הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. ממצאי הדו"ח הראו שבפועל, העלו מאוד את רמת הבחינות כדי להטמיע בהן שיטות מתקדמות ועומק, למידה ספיראלית, ייצוגים גמישים, חשיבה מסדר גבוה, אוריינות, ויישומיות.
אולם, לפני מספר שנים, ועדת משרד החינוך לתכנית הלימודים לתחום המתמטיקה המליצה לשנות באופן הדרגתי את תכנית הלימודים לכיתות ז'-י"ב, כדי לאפשר מסלולים שונים במתמטיקה בהתאם למסלול הלימוד של התלמידים; בחטיבות הביניים המטרה הייתה להכין את התלמידים למסלולים אלה, ולשפר את ההלימה בין הלימודים ובין מבחנים בין-לאומיים שונים שתלמידי חטיבות הביניים נבחנים בהם.
בפועל, לפי שעה אושרה רשמית רק תכנית הלימודים לחטיבות הביניים, והיא מצויה כיום בתחילת תהליך היישום בבתי הספר. תכנית הלימודים לבתי הספר העל-יסודיים טרם אושרה, שכן התעוררו סביבה אי-אילו שאלות וחששות. המשוב המגיע מן השטח אינו לגמרי ברור. חלק מהמורים טוענים שהתלמידים מגיעים לתיכון עם ידע מתמטי חסר, וחלקם מדגישים שעדיין שמים דגש רב מדי על טכניקה במקום על הבנה. כל המורים מדגישים שהתלמידים בישראל אינם מוכנים כראוי למתמטיקה יישומית המשמשת בחיי היום-יום, מהסוג הנבדק, בין היתר, במבחני פיזה.
לכן, כדי להבהיר נושא מורכב זה, ברצוננו להיוועץ במורי מתמטיקה מובילים, המלמדים בחטיבות ביניים וברמת חמש יחידות מתמטיקה בבתי ספר תיכוניים, וללמוד מניסיונם המעשי. בתהליך ההתייעצות נחתור לקבל תשובות לשאלות הבאות:
התהליך יכלול את השלבים הבאים:
ב. נערוך סדנה ל-30 מורים מנוסים כדי לקיים דיון מעמיק בחוות הדעת של קבוצת 100 המורים, וכדי להציע תובנות והמלצות.
ג. נזמין דו"ח מסכם, שיחובר על ידי מורה מוביל על סמך החומר שנצבר בשני השלבים הקודמים של התכנית. הדו"ח יוגש ויידון בכינוס המועצה המייעצת לקרן ב-2018, ויופץ גם בקרב הקהילה המקצועית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 278