פרס טראמפ להוראה איכותית 2016
כחלק מסקירה מקיפה של פעילות הקרן לאורך חמש שנות קיומה במחזור החמישי של הפרס תיעשה הערכה של בוגרי התכנית ופעילותם
כחלק מסקירה מקיפה של פעילות הקרן לאורך חמש שנות קיומה במחזור החמישי של הפרס תיעשה הערכה של בוגרי התכנית ופעילותם
בשנת 2012 הושק פרס טראמפ על-מנת להכיר במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. הפרס מיועד להקנות לציבור הרחב הבנה ברורה יותר מהי הוראה איכותית. בכוונתנו להעניק את הפרס למורים שהם דמויות מופת – רבי אמן למתמטיקה ולמדעים, להדגיש את תרומתם, להעלות על נס את ההוראה האיכותית בישראל ולעורר דיון סביב השאלה "מהי הוראה איכותית?".
ב-2012 הוענק הפרס לניקולאי שוורץ, מורה לפיזיקה בחטיבה העליונה בבית ספר אורט ערד. ב-2013 הוענק הפרס למר קובי שוורצבורד, מורה לפיזיקה בחטיבה העליונה ומרכז מדעים וטכנולוגיה בבית הספר התיכון ע"ש ליאו בק בחיפה, ב-2014 הוענק לגב' סמדר לוי, מורה לפיזיקה בתיכון 'הדרים' בהוד השרון.
ב-2015 השקנו את המחזור הרביעי של הפרס, 51 מורים מכל הארץ הגישו מועמדות, כולם הציגו המלצות מעולות מעמיתיהם וממנהלי בתי ספר. ועדת הפרס בחרה בחמישה מועמדים שעלו לשלב הגמר. השיעורים של המועמדים הסופיים צולמו והם רואיינו על ידי חברי הוועדה. הוועדה המליצה להעניק את הפרס לד"ר גיא אשכנזי, מורה לכימיה בבית הספר הישראלי למדעים ולאומנויות בירושלים. במקביל לעבודתו כמורה בבית הספר ד"ר אשכנזי ממלא תפקיד של מדריך פדגוגי בתכנית 'מורה-חוקר' – חוקרים באקדמיה שמלמדים בבתי ספר. הוא אף חיבר ספר לימוד במדעים לחטיבת הביניים.
ציון לשבח הוענק לד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה בחטיבה העליונה בבית ספר כצנלסון בכפר סבא ומדריכה פדגוגית; ולגברת מיכל ולטר, מורה לפיזיקה בחטיבה העליונה בבית ספר עמית עתידים באור עקיבא וחברה בקהילת המורים לפיזיקה במכון ויצמן.
בין חברי ועדת הפרס בראשותה של גב' קארן טל נמנו המנהלת הכללית לשעבר של משרד החינוך גב' דלית שטאובר, חתני הפרס משנים קודמות ד"ר עביר עאבד (2012), מר קובי שוורצבורד (2013), גב' סמדר לוי (2014) וחברים נוספים המוכרים בקהילה המקצועית ומובילים בתחומם.
את הפרס העניקו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט. בדבריהם הם התייחסו לזוכים כאל 'גיבורי תרבות'. הטקס והמורים הזוכים זכו לכיסוי תקשורתי רחב בעיתונים הנפוצים ובתוכניות בוקר בטלוויזיה. בין השאר התראיין ד"ר אשכנזי לעיתון "כלכליסט" והסביר בהרחבה מהן מיומנויות הוראה איכותית.
ב-2016 בכוונתנו להשיק את המחזור חמישי של הפרס. לקראת סוף השנה נזמין כ-50-60 מועמדים משנים קודמות לסמינר בן חצי יום שיוקדש לאיכות הוראה ולהתפתחות מקצועית של המורים. מטרת המפגש תהיה להעצים את תחושת הגאווה המקצועית של המורה; ולהציג לקבוצה של מורים מצטיינים את השפה והמטרות של הקרן. המורים שישתתפו בסמינר עשויים להפוך לשגרירים של הפרס, לעזור לבסס את מעמדו בקרב ציבור המורים ולהרחיב את מאגר המורים שמשתפים פעולה עם הקרן.
כחלק מהסקירה הכוללת של הקרן לאורך חמש שנות פעילותה בכוונתו ליזום תהליך של הערכה חיצונית שיבחן את השאלות הבאות:
המחקר יתבצע במשך שישה חודשים, ויתבסס על סקרי דעת קהל, נתונים סטטיסטים שיופקו מרשתות חברתיות ומאמצעי התקשורת וראיונות עומק עם הזוכים, עם חברי הוועדה בהווה ובעבר ועם דמויות מובילות בקרב הקהילה המקצועית. הדו"ח הסופי באורך 25-30 עמודים ינוסח כמחקר הערכה ויוגש למועצה המייעצת בנובמבר 2016.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 193