הפעלת תכנית להוראת פיזיקה
מכון ויצמן יפתח תכנים ויכשיר 100 מורי תיכון לפיזיקה כדי שילמדו בחטיבת הביניים
מכון ויצמן יפתח תכנים ויכשיר 100 מורי תיכון לפיזיקה כדי שילמדו בחטיבת הביניים
הוראת פיזיקה, כימיה וביולוגיה בחטיבת הביניים בישראל מאוגדת במקצוע משולב אחד של מדעים. משרד החינוך מקצה לבתי הספר תקן של חמש שעות הוראה שבועיות למקצוע זה, אף שבאופן מעשי מקצים בתי ספר רבים רק ארבע שעות הוראה. המורים הם לרוב מורים לביולוגיה, וכתוצאה מכך התלמידים נחשפים פחות לפיזיקה ואינם רוכשים תשתית חזקה ומיומנויות במקצוע זה. דבר זה צויין כאחת הסיבות לשיעור הבחירה הנמוך יחסית במסלול הפיזיקה ולשיעור הנשירה הגבוה של תלמידים ממסלול זה בתיכון.במרוצת השנים נעשה ניסיון באמצעות תכניות התערבות אחדות לפצות, לעקוף ולהציע חלופות ותוספות לתכנית הלימודים הקיימת. לדוגמה, תכנית "עתודה מדעית טכנולוגית", שאותה יזם, הוביל ומימן משרד החינוך, היא תכנית בת שש שנים, עשירה במשאבים, שמופעלת כיום ב-250 בתי ספר (בעיקר הגדולים), וכוללת פיזיקה כמרכיב משמעותי. דוגמה אחרת היא תוכנית שאותה מנהל מרכז "חמדה" להוראת המדעים בתל אביב. ואולם, מעריכים שכמאתיים בתי ספר של חטיבות הביניים אינם מפעילים כל תוכנית התערבות בפיזיקה, והתלמידים שם אינם נחשפים כראוי למקצוע זה לפני שהם בוחרים במגמה לתיכון.
לאור זאת הציעה הוועדה האקדמית לפיזיקה של משרד החינוך לערוך תכנית התערבות בפיזיקה לחטיבות הביניים שבהן לא מופעלת תכנית התערבות. היא המליצה לפתוח כיתה נפרדת בכיתה ט' לאותם תלמידים שלומדים במסלולי המתמטיקה הגבוהים, ואשר מעוניינים להתמחות במקצוע המדעים בתיכון. בכיתה כזאת ילמדו פיזיקה שלוש שעות שבועיות (שעתיים על חשבון השיעורים הקיימים ושעה אחת נוספת) שאותן ילמדו מורים של כיתות על-יסודי גבוהות.
כהכנה לתוכנית זו פנה משרד החינוך למכון ויצמן כדי לפתח את התכן הנדרש ולהכשיר 100 מורי תיכון לפיזיקה שילמדו בחטיבת הביניים. מכון ויצמן הציע להתמקד בתוכנית של מיומנויות עבודה במעבדה, ובמעבר בין הידע המתמטי ליישומו בלימודי הפיזיקה. תפריט של יחידות לימוד יוצע למורים, שיוכלו לבחור מהחומרים שפותחו, הכוללים אופטיקה גיאומטרית, מכאניקה ואנרגיה, על פי העדפתם ושיפוטם המקצועי.
לאחר פיתוח שלוש יחידות לימוד, שכל אחת כוללת 25-30 שיעורים, וכן ניסויים ומשוב בכיתות של לימוד ניסיוני (פיילוט), יעביר מכון וייצמן קורס בן 30 שעות של הכשרה וליווי פרטני למאה מורים לפיזיקה. בכל שנה של התכנית יתמחו שתי קהילות של מורים לפיזיקה בהוראה לכיתות ט', בניסוי חומרי הלימוד ושיטות ההוראה בכיתות ובמתן משוב. לפחות 50 מתוך 100 המורים הללו יקבלו ליווי פדגוגי פרטני, לרבות צפייה בבתי ספר על ידי מובילי דרך בהשתלמות מקצועית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 212