פיתוח משימות למידה במתמטיקה לכיתות הטרוגניות
פיתוח 30 משימות למידה במתמטיקה ברמת 5 יחידות, המותאמות לכיתות הטרוגניות, ויישומן ב-300 כיתות
פיתוח 30 משימות למידה במתמטיקה ברמת 5 יחידות, המותאמות לכיתות הטרוגניות, ויישומן ב-300 כיתות
השיעורים במתמטיקה ברמת חמש יחידות מתרחבים ונעשים מגוונים יותר. כיום ניתן לצפות במעבר מהוראה סלקטיבית, שמזהה ומטפחת רק את התלמידים המצטיינים, לעבר הוראה מטפחת, שבה מזהים ומתמודדים עם היכולות והקשיים של כל תלמיד. ואולם, המעבר הוא קשה; המחקרים מראים שמורים רבים נוטים להיות 'עיוורים' להטרוגניות של הכיתה, בשעה שהלחץ הנובע מתכנית הלימודים ומהבחינות העומדות בפתח מאלץ אותם ללמד ברמת היכולת הממוצעת של התלמידים, ולהתקדם במהירות ככל האפשר, גם אם משמעות הדבר היא שהתלמידים החלשים ינשרו מהלימודים.
כיום, מורים במספר הולך וגובר מחפשים כלים ושיטות שיאפשרו להם לענות על הצרכים של כל תלמיד, מבלי להתפשר על המהירות של העברת החומר או על עומק ההוראה ורמתה. בניסיון להציע פתרון לאתגר של הכיתות ההטרוגניות, מציעה אוניברסיטת חיפה לפתח 30 משימות למידה למסלול של חמש יחידות, שיאפשרו למורה להתאים את אותה משימה לסטודנטים מרקעים שונים, לדוגמה, משימת למידה הכוללת שלבים שונים; התלמידים החלשים יתקדמו משלב לשלב, ואילו המצטיינים יתחילו את הלמידה משלב מתקדם ויקבלו משימות מעמיקות ומעשירות.
פיתוח המשימות יבוצע על ידי צוות שאותו תוביל ד"ר חמוטל דוד, רכזת מקצוע המתמטיקה בבית הספר התיכון הריאלי בחיפה, שנמנתה עם המועמדים הסופיים לפרס טראמפ להוראה איכותית 2012. יוכשרו עשרה מורים נוספים כדי ליישם את המשימות בכיתות ההוראה שלהם ולתת משוב. בשנה השנייה יתרחב היישום ל-35 מורים מומחים שידריכו 100 מורים נוספים בתהליך השילוב של המשימות ושיטות הוראה בכיתות הלימוד שלהם. הציפייה היא שכל מורה ישלב בהוראה לפחות שלוש משימות ויקבל הדרכה מקצועית מעמית לאורך כל התהליך. במקביל יוצגו משימות הלמידה למורים באמצעות קהילות המורים למתמטיקה.
בשנה השלישית תגובש שותפות עם רשת המקשרת בין בתי ספר או בין שתי ערים, על מנת להטמיע את המשימות באופן שיטתי ולהרחיב את יישומן בכיתות הלימוד. בסך הכול, במהלך הפרויקט יקבלו 170 מורים הדרכה פרטנית צמודה, וייושמו לניסיון לפחות שלוש משימות ב-300 כיתות לימוד. במהלך התכנית ייערך כנס בינלאומי כדי לקבל משוב ממומחים ולחשוף את המשתתפים ואת הקהילה המקצועית לידע ומיומנות מכל רחבי העולם.
* הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 204