הדור הבא של המורים

מפגש עם תכניות למורים חדשים בהן שותפה הקרן לדיון בממצאי דוח הערכה ובצעדים לגיבוש מדיניות ממשלתית חדשה בנושא

מיקום:
משכנות שאננים, אולם ג'ינוגלי

מועד:
2 בנובמבר 2016,
14:45-15:45

חזרה לדף הדיונים

בשנים האחרונות נעשה מאמץ גדול להכשיר קבוצה גדולה של מורים חדשים להוראת המתמטיקה והמדעים בתיכון. הצורך בהם כפול – עליהם להיכנס לנעליהם של מורים ותיקים רבים היוצאים לגמלאות, ולסייע בפתיחת כיתות חדשות רבות כחלק מהתכנית הלאומית. המשמעות של הרחבת מעגל המצוינות היא שהכיתות גדולות יותר ומכילות תלמידים במגוון רחב יותר של ידע ויכולות. לכן, הקרן מעריכה כי על המורים הללו לאמץ גישה מטפחת ולרכוש מיומנויות הוראה קליניות.

המורים החדשים בכיתות חמש היחידות מגיעים משני מקורות מרכזיים:

א. מורים ותיקים ומנוסים בבית הספר שלימדו עד כה ברמות הנמוכות יותר או בחטיבת הביניים. חלקם חסרים השכלה אקדמית מתאימה לקריטריונים של משרד החינוך ולכן הם מתבקשים לעבור קורס דו-שנתי באוניברסיטה ('הרחבת הסמכה'). שתי תכניות מציעות להם ליווי פדגוגי במשך שנתיים בכניסה להוראת חמש יחידות.
ב. מורים חדשים בעלי תארים אקדמיים מתאימים שמוינו בתהליך תחרותי והוכשרו בתכנית ייעודית לחמש יחידות ('הסבת קריירה'). מורים אלו בדרך כלל עוברים תקופת התלמדות ברמות הנמוכות שמשכה משתנה מבית ספר לבית ספר. המוסד האקדמי המכשיר מציע להם ליווי פדגוגי בכניסה לעבודה במשך שנתיים.
במקביל, משרד החינוך החל לגבש מדיניות חדשה ומעודכנת. זו החלה עם הגדרה של קריטריונים להוראת חמש יחידות וזכאות לרישיון הוראה ולהכרה בותק. כעת, צוותי משימה פועלים יחדיו כדי לגבש תפיסה כוללת יותר (בשלב זה בעיקר לקבוצת מוסבי הקריירה) המתייחסת אל הרצף מגיוס, דרך הכשרה, ליווי והשמה ועד להשתלבות בהוראת חמש היחידות.

שאלות לדיון

  • האם השורות כבר התמלאו, או שנדרשים מורים נוספים? אם כן, באילו תחומי דעת, באילו אזורים ובאילו היקפים?

  • האם ההכשרה והליווי שמקבלים המורים החדשים מכינה אותם היטב להוראה קלינית בכיתות הטרוגניות ולהוביל תלמידים רבים להצלחה בחמש היחידות?

  • האם המורים החדשים לחמש יחידות משתלבים היטב בהוראה ובקהילת המורים? מה חסר כדי לסייע לקליטתם, לאיכות הוראתם ולהתמדתם בהוראה?

  • מהם ההבדלים בין שתי הקבוצות הנ"ל, כיצד הן נתפסות בעיני מנהלי בתי הספר ומערכת החינוך? האם הן מצליחות להתקיים זו לצד זו?

חומרי הרקע

המלצה:
לקראת הדיון אנא קראו את חומרים הבאים

  • תילי וגנר/
    ראש תוכנית 'מעל ומעבר' להסבת אקדמאים להוראת מתמטיקה ופיזיקה, בית ברל

  • איריס וולף/
    המשנה למנכ"ל לענייני פדגוגיה של 'קדימה מדע'

  • איציק כהן/
    לשעבר סמנכ"ל משרד החינוך, מנהל חברת ייעוץ בחינוך

  • נרית כ"ץ/
    מפמ"רית מתמטיקה, משרד החינוך

     

  • מיכל מדמון/
    מורה למתמטיקה, לומדת להרחבת הסמכה

  • עידית מני איקן/
    מורה למתמטיקה, לומדת להרחבת הסמכה

  • אבי נתן/
    מורה למתמטיקה, לשעבר המנכ"ל המייסד של מרכז המחקר והפיתוח של מייקרוסופט בישראל

  • סלעית רון/
    מנהלת מסלול המתמטיקה והמדעים בתכנית 'חותם'