ניתוח הביצועים של תלמידי ישראל במבחן פיז"ה במתמטיקה
המתמטיקאי זביגנייב מרסיניאק יעריך את המענה שניתן באמצעות תיק המשימות של התכניות בתמיכת קרן טראמפ
המתמטיקאי זביגנייב מרסיניאק יעריך את המענה שניתן באמצעות תיק המשימות של התכניות בתמיכת קרן טראמפ
ביזמת קרן טראמפ ובתמיכתה, אנשי פיתוח מובילים באוניברסיטאות ובארגוני חינוך שוקדים על הכנת מאגר של חומרי לימוד חדשים במתמטיקה עבור תלמידי חטיבות הביניים. התכנים החדשים מתמקדים בַּתלמידים בעלי היכולת הגבוהה במתמטיקה שלומדים בכיתות מצוינות, והם מותאמים לרמות המיומנות המתקדמות 6-5 של המסגרת המושגית של פיז"ה במתמטיקה. עד כה, אישרה הקרן 19 תכניות פיתוח, הכוללות 350 משימות של חשיבה מתמטית מסדר גבוה. כל תכנית פיתחה משימות למידה בהקשר אחר, וכעת הן נלמדות במסגרות להתפתחות מקצועית של מורים.
המשימות הכלולות במבחן פיז"ה אינן מוכרות לקהילת החינוך בישראל, ולכן שאלה מקדמית המופנית לכל מְפַתֵּח משימות היא: האם וכיצד בדעתו להתמודד עם מושגים ומיומנויות יסוד הנמדדים במבחן פיז"ה. לכן, צוות הקרן שולח באופן שוטף משימות לדוגמה מכל תכנית פיתוח לבדיקתו של המתמטיקאי זביגנייב מרסיניאק, שהוא מומחה בעל שם עולמי בתחום זה, וכיהן כיו"ר משותף של צוות המומחים למתמטיקה של מחקר פיז"ה. מרסיניאק מספק לשותפינו ייעוץ מקצועי, כולל משוב והערות לשיפור.
מרסיניאק מציע כעת לנהל מחקר מקיף שיספק הערכה כוללת. מחקר דומה נערך בעבר בפולין, בשיתוף עם אגניישקה סוּלוֹוְסְקָה, מורה מצטיינת המובילה את צוות המומחים של פולין בנושאי מבחן פיז"ה. המחקר שנערך בפולין ניתח את ביצועי התלמידים בפולין בהתבסס על הישגיהם במבחן פיז"ה, והיווה בסיס לרפורמה בתכנית הלימודים הארצית שם. הרפורמה הובילה לשיפור מרשים בביצועי התלמידים הפולנים במבחן פיז"ה. מאחר שנתוני התוצאות של מחקר פיז"ה בכל המדינות המשתתפות בו פתוחים לציבור הרחב, מרסיניאק וסולווסקה יכולים לנתח באופן דומה גם את התוצאות של תלמידי ישראל.
בכוונתם לבצע ניתוח מפורט של כל רכיבי הביצועים של התלמידים הישראלים בהשוואה לממוצע הבין-לאומי. כל רכיב יתואר בקצרה ותוצג התפלגות ביצועי התלמידים לגביו בהתאם לשש רמות המיומנות המתמטית המגודרות במחקר פיז"ה. לאחר מכן יתבצע ניתוח קונספטואלי של כל רכיב, בהתבסס על המיומנויות והידע שנדרשו בו, ועל אתגרים ספציפיים שעלו מתוך ביצועי התלמידים.
התצפיות והתובנות ישולבו בדו"ח אינטגרטיבי שיכלול מסקנות והמלצות כלליות. בנוסף, מרסיניאק וסולווסקה יבחנו 3-2 משימות לדוגמה מכל אחת מ-19 תכניות הפיתוח הכלולות בתיק התכניות של הקרן, כדי לקבוע האם הן תואמות למושגים ולרמות המיומנות שנקבעו במסגרת המושגית של פיז"ה. הערכה זו מיועדת לחקור האם וכיצד תיק התכניות של הקרן עונה על האתגרים שיאותרו בניתוח ביצועי התלמידים, ולזהות את הפערים הטעונים תיקון. דו"ח סופי יתורגם לעברית ויופץ בקרב הקהילה המקצועית בישראל.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 481