הרחבת מעגל המצוינות בעין מאהל וביפיע
תכנית עירונית בעין מאהל וביפיע להרחבת מעגל המצוינות בחטיבות הביניים
תכנית עירונית בעין מאהל וביפיע להרחבת מעגל המצוינות בחטיבות הביניים
במבחן פיז"ה 2018, פחות מאחוז אחד מהתלמידים דוברי הערבית בישראל הגיעו לרמות המצוינות במתמטיקה, לעומת יותר מ-10% בקרב התלמידים דוברי העברית. בעקבות נתונים אלה, שהצביעו על פוטנציאל בלתי ממומש בבתי הספר בחברה הערבית, החליטה הקרן להקדיש מאמץ מיוחד שתחילתו בתכנית מתוקשבת בפיתוח מט"ח, שכיום משתתפים בה 300 תלמידי חטיבות ביניים. חומרי הלימוד המפותחים כיום באוניברסיטאות, מתורגמים לערבית. כתוצאה מכך, החלה התעניינות מצד רשויות להשתמש בתכנים החדשים ולפתוח כיתות מצוינות. תכניות משותפות עם הקרן מתקיימות כבר באום-אל-פאחם ובכפר כנא
במסגרת ההתעניינות הגוברת, פנו אלינו שתי מועצות מקומיות של יישובים ערביים קטנים בגליל התחתון: יפיע (20,000 תושבים) ועין מאהל (13,000 תושבים), שבכל אחד מהם פועלות שתי חטיבות ביניים. בסיום לימודיהם בחטיבת הביניים, התלמידים המצטיינים, המהווים 10%, עוברים לבתי ספר תיכוניים יוקרתיים בנצרת. אחת הסיבות למעבר לנצרת היא מיעוט הזדמנויות ללימודים ברמה גבוהה במסגרות המקומיות. ב-2019, רק 8.5% מתלמידי כיתות י"ב ביפיע ו- 4.4% בעין מאהל, ניגשו לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. על רקע זה, נוצרה דילמה שעמה מתמודדים אנשי החינוך המקומיים והיא : האם וכיצד ניתן לקדם תלמידים לרמות מצוינות.
בדיון עם הקרן, נציגי שתי המועצות המקומיות התעמקו בנתונים של מערכות החינוך ביישוביהם. הם מצאו שעד כיתה ט', 22% מהתלמידים (62 בעין מאהל ו-55 ביפיע) לומדים בכיתות המצוינות המקומיות. כשהם בדקו איך מתנהלים הלימודים בכיתות אלה, התברר שהשעות התוספתיות מנוצלות להעשרה ולהכנה לבחינה הפסיכומטרית. בהרשמה לכיתה י', רק 15% מהתלמידים בוחרים במגמת חמש יחידות במתמטיקה, ורבים נושרים לרמות נמוכות יותר במהלך שנות לימודיהם בתיכון. המועצות המקומיות הגיעו למסקנה שאיכות התכנים וההוראה בכיתות המצוינות בחטיבות הביניים אינם מספקים.
נציגים של שתי המועצות המקומיות נפגשו והבינו שהמצב בשני היישובים דומה. לכן, הם החליטו לשלב ידיים בתכנית בת שלוש שנים שבה ייבנו יסודות חזקים יותר של מצוינות בחטיבות הביניים ביישוביהם. מטרת התכנית היא להביא לידי כך שהתלמידים יהיו מסוגלים להתמודד עם חשיבה מתמטית מסדר גבוה ולפתור בעיות מורכבות ברמת גבוהה, בהקשרים מהעולם האמתי. לשם כך, הם יפתחו ארבע כיתות מצוינות נוספות (שתיים בכל יישוב), ויקדישו ארבע שעות תוספתיות בשבוע להוראת מתמטיקה ומדעים בכיתות ח' ו-ט'.
כדי לשפר את איכות ההוראה, הם יקימו קהילות למידה מקצועיות עבור 16 מורים למתמטיקה ו-16 מורים למדעים, המלמדים בכיתות המצוינות. את קהילות הלמידה יפעיל גוף אקדמי, שיכשיר את המורים להוראת תכנים מתקדמים. בקהילות הלמידה ישתתפו גם מורים המלמדים בכיתות י', וזאת כדי שהמעבר מחטיבת הביניים לתיכון יהיה חלק יותר. הציפייה של המועצות המקומיות היא שהודות לתכנית, תלמידים רבים יותר יירשמו למגמת חמש יחידות במתמטיקה. לכן, הם מתכננים כעת להקים קהילת למידה גם למורים המלמדים חמש יחידות מתמטיקה בתיכון, במטרה לשפר את דרכי ההוראה שלהם.
ראשי שתי המועצות המקומיות סיכמו יחד שהתכנית תנוהל על ידי מורה מעין מאהל המלמדת בשני היישובים, ורכזת התכנית תהיה תושבת יפיע. כל בית ספר שישתתף בתכנית ימנה רכז/ת מצוינות ומנהלי בתי הספר ייפגשו באופן שוטף כדי ללמוד ולתכנן יחד. השאיפה עד 2024 היא שמתוך תלמידי שכבת ט', 82 תלמידים בעין מאהל (39%) ו- 105 תלמידים ביפיע (33%) יסיימו את לימודיהם בחטיבות הביניים בכיתות המצוינות. היעד הוא ש-75% מבוגרי כיתות המצוינות יעמדו בהצלחה במבחן דיאגנוסטי שפותח בהלימה לרמות 5-6 הגבוהות ביותר במבחני פיז"ה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 409