העלאת שיעור בוגרי חטיבות הביניים ברשת אורט הלומדים חשיבה מתמטית מסדר גבוה
פתיחת כיתות מצוינות והקבצות א' משודרגות חדשות ב-45 חטיבות ביניים, כדי ש-30% מתלמידי חטיבות הביניים ברשת ילמדו מתמטיקה שימושית מסדר גבוה עד 2024
פתיחת כיתות מצוינות והקבצות א' משודרגות חדשות ב-45 חטיבות ביניים, כדי ש-30% מתלמידי חטיבות הביניים ברשת ילמדו מתמטיקה שימושית מסדר גבוה עד 2024
אורט ישראל, רשת החינוך הגדולה בישראל, כוללת 100 בתי ספר, מתוכם 87 חטיבות ביניים. בשנים האחרונות ישנו שיתוף פעולה בין רשת אורט וקרן טראמפ במטרה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה מ-12% ב-2016 לשיעור של 18% הצפוי ב-2021. במסגרת מאמצים אלה, הוכשרו תשעה מורים מובילים לשמש מלווים פדגוגיים למורים, ולסייע לרכזי המתמטיקה להוביל קהילות למידה למורים בבתי הספר.
כעת עובר המיקוד לחטיבות הביניים. בתקופת משבר הקורונה, החליטו באורט להעמיק את המעורבות הישירה של הרשת בחטיבות הביניים שבבעלותה. משרד החינוך הוא שמפעיל את חטיבות הביניים בישראל, גם אלה שבבעלות רשתות חינוך. אולם, במהלך המשבר, כשמשרד החינוך לא היה מסוגל לפקח על בתי הספר מרחוק, באורט נרתמו למלא את החסר. כיום, מעוניינים באורט להרחיב את מעורבות הרשת בחטיבות הביניים על ידי הכוונתן למתן דגש על לימודי מתמטיקה ומדעים ברמות גבוהות יותר.
20% מתלמידי כיתות ט' (כ-2,200 תלמידים) בחטיבות הביניים של אורט, לומדים כיום בכיתות מצוינות. 2,800 תלמידים נוספים לומדים מתמטיקה בקבוצות הלימוד הגבוהות. בבתי הספר התיכוניים, 28% מתלמידי כיתות י' בוחרים ללמוד במגמת חמש יחידות מתמטיקה, אך רק 18% מגיעים ל'קו הסיום'. באורט מניחים כי התלמידים הלומדים בקבוצות הלימוד הגבוהות חסרים מיומנויות של חשיבה מתמטית מסדר גבוה, ומכירים בכך שתלמידים רבים נוספים יוכלו ללמוד ברמות גבוהות יותר אם יציבו בפניהם את האתגר, ויספקו להם את התמיכה הדרושה לכך.
לכן, הרשת הציבה לעצמה יעד ולפיו לפחות 3,300 תלמידי כיתות ט' (30%) יסיימו בהצלחה לימודי מתמטיקה בכיתות המצוינות עד 2024. לשם כך, מתכננים באורט לפתוח כיתות מצוינות חדשות ב-45 חטיבות ביניים. בשכבות ח' ו-ט' לכל כיתת מצוינות יוקצו שעתיים שבועיות תוספתיות שבהן ילמדו מתמטיקה שימושית. חלק מכיתות אלה יופעלו ככיתות אֵם חדשות, והאחרות כקבוצות לימוד משודרגות. תכני הלימוד ייבחרו מתוך מאגר שבפיתוחו עוסקים בימים אלה מספר מוסדות אקדמיים, בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
90 המורים שילמדו את חומרי הלימוד החדשים יקבלו תמיכה מתשעת המלווים הפדגוגיים שהוכשרו במסגרת תכניות קודמות של אורט בשיתוף עם הקרן. מלווים אלה יובילו קהילות למידה מקצועית שבהן ישתתפו המורים. בנוסף, יוענק ליווי פדגוגי אישי למורים בהיקף של יום בשבוע בכל בית ספר. 45 רכזי המתמטיקה בחטיבות הביניים של הרשת ישתתפו בקורס ייעודי במכון דוידסון, שבו הם יוכשרו להדריך את המורים כיצד ליישם את התכנים החדשים בכיתותיהם.
כדי להקים רשת תמיכה למשתתפי התכנית בבתי הספר, רשת אורט תקים פורום ייעודי ל-45 מנהלי חטיבות הביניים. יועץ ארגוני יעניק להם ליווי אישי בהיקף של שלוש שעות בחודש. בנוסף, רשת אורט תארגן מדי שנה השתלמות בת יומיים למורים ולמנהלי בתי הספר, כדי להעמיק את היכרותם עם חומרי הלימוד החדשים ולהתכונן לשנת הלימודים.
הצלחת התכנית תימדד באמצעות כלי דיאגנוסטי שפותח במט"ח, והיעד הוא שלפחות 75% מהתלמידים יתמודדו בהצלחה עם רמות המיומנות 6-5 של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
* הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 437