מודל אזורי של התפתחות מקצועית למורי מתמטיקה בצפון הארץ, כדי להגדיל את מספר התלמידים במסלול חמש יחידות לימוד
יצירת קהילה מקצועית לומדת של מורים, אשר תסתייע בחוקרים ובתעשיינים כדי לשלב מיומנויות של מחקר ולמידה פעילה ומעמיקה בקרב תלמידיהם
יצירת קהילה מקצועית לומדת של מורים, אשר תסתייע בחוקרים ובתעשיינים כדי לשלב מיומנויות של מחקר ולמידה פעילה ומעמיקה בקרב תלמידיהם
לפני מספר שנים, 15 רשויות מקומיות בגליל המזרחי החליטו למפות את המשאבים הפדגוגיים של הוראת המתמטיקה והמדעים באזור ומצאו שמספר נמוך של תלמידים לומדים ברמה של חמש יחידות לימוד. על מנת להתמודד עם מצב זה, הן החליטו לעבוד ביחד, להעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות כמטרה משותפת ולהשקיע משאבים במטרה למשוך יותר תלמידים ולהוריד את שיעורי הנשירה.
על מנת לבצע זאת, ובסיוע מימון מרשויות מקומיות, הפדרציה היהודית של קנדה (באמצעות קרן רש"י) ומשרד החינוך, הם פנו למכללה האקדמית תל-חי אשר מציעה תארים במדעי החיים, מדעי החברה, מדעי המחשב והרוח.
מרכיב אחד ביוזמה האזורית המקיפה כולל עבודה עם שתי קבוצות של מורים, אחת בפיזיקה והשנייה בכימיה וביולוגיה. תל-חי, בשיתוף עם מיגל, מכון מחקר מקומי וכמה מפעלים שכנים, יצרו תכנית ייחודית להתפתחות מקצועית לקבוצות אלה. התכנית מחברת מחקר מדעי ופרקטיקות תעשייתיות ומעניקה למורים ידע מדעי מתקדם, מתודולוגיות מחקר ותכנית לימודים המאפשרת להם לשתף את התלמידים במחקר המדעי.
הבחירה במתודולוגיה זו מבוססת על ההנחה שהוראה ולמידה באמצעות חקר מדעי מעודדת למידה תוך שיתוף פעולה, הצגת שאלות והסקת מסקנות ומפתחת חשיבה יצירתית, למידה עצמאית וסקרנות. באמצעות שימוש במתודולוגיה זו, שואפת התכנית גם לתמוך במורים בשיפור כישוריהם הפדגוגיים תוך שימת דגש על שילוב חשיבה ביקורתית עם הוראה ולימוד בכיתות. בשמונה בתי הספר שמוריהם השתתפו בתכנית במשך שלוש השנים מאז הקמתה, נרשמה עלייה משמעותית במספר התלמידים בכיתות י' אשר לומדים פיזיקה ברמה של חמש יחידות לימוד, מ-37 ל-113 תלמידים.
מכללת תל-חי מרחיבה כעת את הפרויקט הקיים כך שיכלול שלוש קבוצות מורים נוספות, ובהן קבוצה חדשה של מורי מתמטיקה שתמנה עשרים מורים מרחבי האזור. התכנית שואפת להשיג עלייה מתמדת במספר התלמידים שיבחרו בלימודי מתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד, ירידה בשיעורי הנשירה ותוספת משמעותית למספר התלמידים שיערכו עבודת חקר כחלק מלימודיהם.