יצירת רשת תמיכה בהוראת מתמטיקה קלינית
תכנית ליצירת רשת של תמיכה בית ספרית בהוראה קלינית של מתמטיקה ברמה של חמש יחידות באשדוד.
תכנית ליצירת רשת של תמיכה בית ספרית בהוראה קלינית של מתמטיקה ברמה של חמש יחידות באשדוד.
עיריית אשדוד הציבה לעצמה מטרה להעלות את מספר התלמידים בכלל בתי הספר בעיר הבוחרים, מתמידים ומצליחים בלימודי פיזיקה ומתמטיקה ברמה מוגברת. לפני 6 שנים החלט להתמקד תחילה בהעלאת מספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמה מוגברת מ- 13% ל- 25%. לשם כך, תמכה העירייה ביזמות בכלל בתי הספר בעיר המיועדות לשפר את הוראת הפיזיקה על ידי עבודה עם המורים והוספת שעות ומשאבים לתלמידים המצטיינים והמתקשים כאחד.
לפני שנה וחצי הורחבה היריעה, ועתה מתמקדת אשדוד גם בהוראת המתמטיקה, באמצעות תכנית הנתמכת על ידי קרן טראמפ, והיעד הוא להעלות תוך 3 שנים את מספר התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות המתמטיקה ברמה מוגברת מ-16% ל- 23%. במסגרת התכנית מוכשרים 15 מלווים פדגוגיים וכן עתודה של 90 מורי מתמטיקה באשדוד, שיהיו מחויבים להישגים גבוהים בקרב תלמידיהם, ולהקמת רשת תמיכה עירונית להוראה וללמידה במגמה המוגברת במתמטיקה.
בשנה הראשונה של התכנית התקיימה קבוצה להתפתחות מקצועית בהשתתפות 15 מורים למתמטיקה מ-5 בתי ספר, שנפגשו אחת לשבוע. במפגשים אלה ליבנו המורים מקרים שקרו בכיתות על ידי צפייה בשיעורים מצולמים ומתן משוב, כדי לשפר את דרכי עבודתם. במשך השנה, הוכשרו 3 מלווים פדגוגיים, וכעת מתוכננת פתיחת קבוצות למידה נוספות להתפתחות מקצועית, כדי להגיע בהדרגה, עד תום תקופת התכנית, אל מרבית המורים המלמדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד באשדוד.
כבר כיום מתחיל להסתמן שיפור בבתי הספר שבהם מלמדים המורים המשתתפים בתכנית. ואולם, במהלך העבודה עם המורים התברר שקשה לשנות את דפוסי העבודה בבתי והם העלו את החשש כי בטווח הארוך דרכי החשיבה הקודמות יגברו וכי יאלצו לחזור לשיטות הישנות. לכן, הם הגיעו למסקנה שכדי לחולל שינוי מערכתי ארוך-טווח בבתי הספר, יש להקים מערך תמיכה בית ספרי להוראה איכותית של מתמטיקה ברמה מוגברת.
לשם כך, פנתה עיריית אשדוד לקרן טראמפ, באמצעות עמותה שהיא הזרוע הביצועית של העירייה (החברה העירונית לתרבות, ספורט ומרכזים קהילתיים באשדוד), כדי להיעזר בקרן ובתכניותיה בהקמת רשת התמיכה הנדרשת. לב-לבה של רשת זו הוא טיפול בתהליכי הלמידה של כל תלמיד ותלמיד באמצעות רכיבים של הוראה קלינית. רשת התמיכה תשתמש בתכניות שהקרן מסייעת לפיתוחן העוסקות בהוראה קלינית, לרבות כְּלֵי אבחון וניטור פרטני של התקדמות התלמידים, ובתיעוד וניתוח סרטוני וידיאו המצולמים בכיתות. מובילי רשת התמיכה יהיו המורים המעולים שלמדו בתכנית והם יובילו את עבודת בית הספר תוך תיאום בין רכזי המקצועות, מחנכי הכיתות, מנהלי בתי הספר וההורים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 140