שיפור הישגים לימודיים במתמטיקה ומדעים
שני עמיתים יתמקדו בשיפור ההישגים הלימודיים במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים
שני עמיתים יתמקדו בשיפור ההישגים הלימודיים במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים
מובילים של ארגונים העוסקים בחינוך פועלים בתוך מערכת "אקולוגית" מורכבת, שעלולה לעתים להקשות על ביצוע שינויים וקידום מדיניות חדשה, בייחוד אם הם אינם מקושרים עם הגורמים הנכונים, ואינם מומחים בתכנון אסטרטגי ארוך טווח. כדי להוביל שינויים כלל-מערכתיים, להשפיע על תודעת הציבור ולהפוך מגמות כדוגמת הירידה במספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ומדעים, יש צורך במובילים מקצועיים, בעלי כישורים, ממגזרים שונים, שהוכשרו לשמש כמובילים אפקטיביים.
תכנית העמיתים של מעוז שהוקמה לפני 4 שנים שואפת לחזק את המגזר הציבורי והאזרחי בישראל על ידי העצמת המנהיגות הבכירה של המדינה והכנתה להתמודדות עם האתגרים הדוחקים ביותר של המדינה בתחום החברתי והכלכלי. מדי שנה נבחרים 32 עמיתים בתהליך מיון קפדני. אלה שמתקבלים לתכנית מצויים בשלב בקריירה שבו הם ערוכים ומוכנים להתקדם לתפקידי מנהיגות בכירים במגזר הציבורי, וליזום רפורמות חשובות לטובת החברה הישראלית.
התכנית כוללת סמינרים בהשתתפות חוקרים נודעים, פקידי ממשל בכירים, מנהיגים, פוליטיקאים ועיתונאים. בסוף השנה העמיתים משתתפים בסדנה בת שבועיים בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד, ולומדים להשתמש בשיטת חקר המקרים הייחודית שפותחה שם בראשות פרופ' ג'ושוע מרגוליס. בהמשך, מְלוּוֶה כל בוגר של התכנית בחונך אישי במקום העבודה שבו השתלב, ומעודדים אותם ליישם פרויקט שפיתחו במסגרת התכנית, ולהשתתף ברשת חברתית של בוגרי התכנית לדורותיהם.
חינוך ומערכת החינוך הם נושאים שהתכנית טרם התעמקה בהם. כמה וכמה בוגרים של התכנית אכן עובדים במוסדות חינוך, חלקם אף קיבלו מענקים מקרן טראמפ, כגון קארן טל, מנכ"לית תובנות בחינוך; אסף בנר מנכ"ל חותם; ושירלי רימון, סמנכ"לית תוכן ואסטרטגיה במכון ברנקו וייס. עם זאת, התכנית עצמה עדיין לא עסקה בתכנים ובהקשרים ספציפיים של חינוך, ואין לה עדיין מומחיות בתחום זה.
בהתייעצות עם צוות הקרן, מציעה כעת עמותת מעוז להקים, על בסיס ניסיוני, תכנית עמיתים קטנה במסגרת התכנית הכללית, שתתמקד בשיפור ההישגים הלימודיים במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים. עמיתים אלה ייבחרו מקרב הארגונים השותפים של קרן טראמפ, רשתות בתי-ספריות, סגל המחוזות במשרד החינוך, ועיריות. בנוסף להשתתפותם בתכנית של מעוז והיטמעותם ברשת המקצועית של העמותה, הם ירכשו ידע ספציפי הנוגע לרפורמות בחינוך המתמטי והמדעי בישראל ובמדינות אחרות; הם ייחשפו למאגר המענקים שהקרן מעניקה, ויכינו פרויקט גמר בנושא זה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 129