תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות ברשת דרכא
רשת דרכא מפתחת תכנית התערבות ב-15 בתי ספר במטרה להביא לכך ש-18% מתלמידי יב' בבתי הספר שלה יסיימו עם בגרות במתמטיקה ומדעים ברמה של חמש יחידות לימוד
רשת דרכא מפתחת תכנית התערבות ב-15 בתי ספר במטרה להביא לכך ש-18% מתלמידי יב' בבתי הספר שלה יסיימו עם בגרות במתמטיקה ומדעים ברמה של חמש יחידות לימוד
דרכא היא רשת חדשה של בתי ספר שהוקמה ב-2010 על ידי קרן רש"י בשיתוף עם כי"ח-אליאנס ו-YRF. בשנת הלימודים הנוכחית הרשת כוללת 23 בתי-ספר על-יסודיים באזורי הפריפריה, בהם לומדים יותר מ-12,000 תלמידים. מבין התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות רק 11% משלימים חמש יחידות לימוד במתמטיקה, ובפיזיקה רק 10%. זאת בהשוואה לממוצע הארצי העומד על כ-18% מבוגרי בתי-הספר התיכוניים הניגשים לבחינות הבגרות.
רשת דרכא מייחסת מצב זה בראש ובראשונה לכך שבתי הספר של הרשת ממוקמים בישובי הפריפריה ואחוז התלמידים בישובים הללו המתמחים בקבוצות הגבוהות של המתמטיקה והמדעים נמוך יותר לעומת אחוזי התלמידים בישובים אחרים. כמו כן, יש צורך בהשקעה במורים באזור הפריפריה: גיוס מורים עקב מחסור באזורים הללו, הכשרת מורים ופיתוח מקצוע להשבחת איכות ההוראה. בדרכא מצביעים על כך שבשנים הראשונות לפעילותה של הרשת עיקר המאמץ הופנה להעלאת אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות ואכן אחוז התלמידים שקיבלו תעודת בגרות באותן שנים עלה מ-53% ל-85%. לדבריהם, היום הם מתמקדים גם בהתמודדות עם היעד של קידום מספר רב יותר של תלמידים ללימודי מתמטיקה ופיזיקה ברמה מוגברת ועם היעד של גיוס והכשרת מורים בפריפריה.
בדיון משותף עם אנשי קרן טראמפ, הציעו נציגי דרכא להוביל תהליך שיטתי ועקבי שמטרתו להעלות את שיעור התלמידים המסיימים את לימודיהם בבית-הספר התיכון במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמה של חמש יחידות לימוד. תכנית ההתערבות שהם מציעים תופעל ב-15 בתי-ספר המסוגלים כבר כיום ללמד מתמטיקה ופיזיקה ברמה של חמש יחידות לימוד. בכל בית-ספר תוקם קהילה מקצועית של מורים שתעניק למורים כלים להוראה קלינית, ובראשן יעמדו 15 מורי רב-אמן שיתפקדו כמלווים פדגוגיים.
בתי-הספר יידרשו לנסח תכנית עבודה המיועדת להשיג את מטרות התכנית בהתאם לנקודת המוצא, ובהתאם לצרכים וליכולות הספציפיים של כל אחד מהם. במסגרת התכנית יוקמו קהילות מקצועיות של המורים למתמטיקה ולפיזיקה, ולכל מורי הרשת המלמדים במגמות הייעודיות ברמת חמש יחידות לימוד תוקם קהילת מורים וירטואלית. רשת דרכא תקצה תקציב מיוחד לכל בית-ספר למימון הציוד הנוסף ושעות ההוראה הנדרשות.
קהילות המורים שיפעלו בין כותלי בתי-הספר יפעלו על-פי דגם של מכון אננברג לרפורמות בבתי-ספר, הכולל מתכונת קשיחה ומובנית לניהול ישיבות של קהילות מורים, המתמקדת בדיון על תוצרים של הוראה ולמידה שלקוחים מהכיתות, בצפייה בשיעורים ובנתינת משוב ביקורתי בונה רשת דרכא מתכוונת לשלוח שניים מהמורים שבצוותיה, המסווגים כמורים רבי-אמן, ואת רכז הפרויקט לארה"ב כדי שילמדו את הדגם, יתרגמו את החומרים הרלוונטיים לעברית, ועל בסיסו ידריכו את רכזי המקצועות בבתי הספר שלהם כיצד להקים קהילות מורים בבתי-הספר, וילוו אותם לאורך התהליך.
בנוסף, מכון ויצמן ואוניברסיטת חיפה יתבקשו להקים קהילות וירטואליות למורי המתמטיקה והפיזיקה שמלמדים במגמות המוגברות של חמש יחידות לימוד. מורים רבי-אמן של רשת דרכא יוכשרו כדי שיוכלו להוביל קהילות אלה בעצמם בתוך שלוש שנים. קהילות אלה וכן הקהילות שיפעלו בבתי-הספר עצמם ישתמשו במשימות דיאגנוסטיות ובסרטי וידיאו המצולמים בכיתות במסגרת תכניות אחרות שנתמכות על ידי קרן טראמפ, אשר יועמדו לרשותן.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 152