הכשרה וליווי של רכזי מתמטיקה להוראה איכותית ברשת אורט
תכנית להכשרה ולליווי של רכזי מקצוע בית ספריים במתמטיקה להובלת 20 בתי ספר תיכוניים לעליה של 30% בשיעור התלמידים המסיימים את לימודי המתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד.
תכנית להכשרה ולליווי של רכזי מקצוע בית ספריים במתמטיקה להובלת 20 בתי ספר תיכוניים לעליה של 30% בשיעור התלמידים המסיימים את לימודי המתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד.
אורט ישראל היא רשת החינוך הגדולה בארץ. בעבר היא נודעה כרשת המתמחה בחינוך מקצועי, אולם בעשורים האחרונים היא שינתה את פניה והחלה מתמקדת בקידום מצוינות במתמטיקה, במדעים ובמקצועות הטכנולוגיה. הרשת מונה כיום 77 בתי ספר על-יסודיים ובשנת הלימודים תשע"ה ב- 52 מהם פעלו מגמות מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. בשנה החולפת 9% מתלמידי כיתות יב' של הרשת ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה המוגברת. תוצאה זו עוררה את הנהלת הרשת לנקוט בפעולות לשיפור, ובאחרונה נוספו שעות הוראה, נחתמו חוזים אישיים עם מורים מצטיינים ושופר המעקב אחר התקדמות הלמידה של כל תלמיד.
במסגרת זו, פנתה הרשת אל קרן טראמפ כדי שתתמוך במאמץ לטיפוחה של הוראה איכותית, באמצעות חיזוק התפקוד המקצועי של רכזי מקצוע המתמטיקה בבתי הספר. מנהלי בתי הספר ממנים מתוך סגל מורי המתמטיקה, רכז שאמור להיות אמון על הובלת הצוות ועשייתו. הרשת הגיעה למסקנה כי רבים מהרכזים זקוקים למיומנויות פדגוגיות שיאפשרו להם, לצד ניהול ארגוני ומנהלי, גם להתמקד בפן המקצועי, למשל, בהדרכת המורים כיצד לאבחן קשיים של תלמידים ובקביעת נהלים ושגרות עבודה לטיפול בנשירת תלמידים.
הרשת הכינה תכנית הכשרה לרכזי מתמטיקה שיבחרו מבין 20 בתי ספר של הרשת שבהם לפחות 8% מהתלמידים למדו במגמה המוגברת במהלך שלוש השנים האחרונות, ושבהם רכזי המקצוע הם המורים בכיתות המתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. משתתפי התכנית יקבלו ליווי פדגוגי ממכון ויצמן או מהטכניון, באמצעות אחת התכניות הנתמכות במוסדות אלה על ידי קרן טראמפ. משתתפי התכנית יהוו קהילה מקצועית לומדת, החונכים יהיו מומחים מטעם רשת אורט, והמטרה תהיה לסייע למשתתפים לפתח יכולות פדגוגיות. הקהילה הלומדת תתכנס שלוש פעמים בשנה ליום עיון ושאר מפגשיה יהיו מתוקשבים ויתקיימו באופן שוטף לאורך השנה. חלק הארי של התכנית יהיה ליווי פדגוגי פרטני שיקבלו המשתתפים מידי שלושה מורי רב-אמן, וזאת במהלך 14 מפגשים במשך שנתיים. במפגשי ליווי אלה, המלווה הפדגוגי יצפה ברכז במהלך ישיבות צוות, ינתח עמו את האופן שבו רכז המקצוע רותם את מנהל בית הספר להובלת התכנית, ויסייע לו לעקוב אחר התקדמותו לקראת מימוש היעדים.
מטרת התכנית הינה להעלות ב-30% את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד ב-20 בתי הספר המשתתפים. התכנית תתרחב בהדרגה, מ-10 בתי ספר בשנה הראשונה ל-20 בתי ספר בשנה השנייה. הציפיה היא שבשנה השלישית והרביעית רשת אורט תמשיך להרחיב את התכנית לכל בתי הספר הנכונים לאתגר.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 163