הכשרת מדריכים מחוזיים לשמש כמלווים פדגוגיים במחוז מרכז
תכנית להכשרת מדריכים מחוזיים לשמש כמלווים פדגוגיים במחוז מרכז, במטרה להוסיף עוד 800 בוגרי 5 יחידות לימוד במתמטיקה מדי שנה בבתי הספר במחוז
תכנית להכשרת מדריכים מחוזיים לשמש כמלווים פדגוגיים במחוז מרכז, במטרה להוסיף עוד 800 בוגרי 5 יחידות לימוד במתמטיקה מדי שנה בבתי הספר במחוז
בשנת הלימודים הקודמת מחוז מרכז של משרד החינוך יצא בתכנית חדשה להגברת מספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. בשיתוף עם מכון ברנקו וייס, ובתמיכת מענק בסך 750,000 ₪ של קרן טראמפ, פתח מחוז המרכז 12 כיתות חדשות לתלמידי כיתות י' המצטיינים במתמטיקה ברמה של 4 יחידות לימוד, כדי לסייע להם לעלות לרמה של 5 יחידות לימוד. התכנית מיושמת בשש ערים (בהן כפר-קאסם וקלנסאווה) ומבוססת על תכנית לימודים שהוכנה במיוחד עבורה, וכן על שיטות של הוראה קלינית ועל תוספת של שתי שעות שבועיות.
עד כה, יותר מ-80% מהתלמידים המשתתפים בתכנית הצליחו להתמיד בכיתות המתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד, וכתוצאה מכך גבר הביקוש לתכנית זו. גורם נוסף לביקוש הגובר הוא היעד הארצי שהוכרז להעלאת שיעור התלמידים הניגשים לבינת הבגרות במתמטיקה, אשר מוביל עיריות ובתי ספר רבים לחפש דרכים כדי לעמוד בו. כתוצאה מכך התכנית התרחבה, ובשנת הלימודים הנוכחית היא מיושמת ב-40 בתי ספר ב-14 ערים. בכוונת מחוז מרכז של משרד החינוך להמשיך בהרחבת התכנית בשלוש השנים הבאות ל-80 בתי ספר, ולהוסיף ל-2,120 הבוגרים שלו במתמטיקה ברמת 5 יחידות עוד 800 בוגרים בממוצע מדי שנה.
ליבת התכנית היא הפדגוגיה המבוססת על התאמת שיטות ההוראה ליכולותיו ולקשייו של כל תלמיד ותלמיד. מאחר שהתלמידים המשתתפים בתכנית מגיעים מכיתות המתמטיקה ברמת 4 יחידות לימוד, רבים מהם זקוקים לחיזוק הידע והכישורים המתמטיים שלהם כדי להעצים את ביטחונם העצמי ולהתמודד עם האתגר של 5 יחידות לימוד. הפדגוגיה המותאמת לצרכים אלו פותחה על ידי מכון ברנקו וייס בשיתוף עם המלווים הפדגוגיים הפועלים מטעם המחוז, והיא כוללת חומרי לימוד ועזרי הוראה. בשנה שעברה, בשלב הפיילוט של התכנית, בדקו המלווים הפדגוגיים בדקו את חומרי הלימוד ועזרי ההוראה יחד עם 12 מורות ומורים והשתמשו במשוב שקיבלו מהם על-מנת להפיק לקחים ולשפר.
כיום, כאשר התכנית מתרחבת, מחוז מרכז ומכון ברנקו וייס מתכננים להוסיף שלוש קהילות מורים כדי שאלו יסייעו למורים בהטמעתה. שלוש הקהילות יכללו כ-85 מורים למתמטיקה מדי שנה על פני שלוש שנים, והן יקיימו מפגשים אחת לשבועיים. קהילה אחת תתמקד בפיתוח תכנית הלימודים, השנייה תתמקד בדרכי הוראה, ובשלישית יינתן ליווי פדגוגי בקבוצות קטנות. בנוסף, כל המורים ישתתפו בארבע סדנאות מדי שנה, אשר יוקדשו להפקת לקחים במהלך יישום התכנית. כמו כן, יפותחו משימות אבחון ייעודיות לתכנית, וכל החומרים שיופקו ישותפו עם כלל המורים באמצעות אתר האינטרנט הייעודי שיוקם עבור התכנית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 173