יוזמה לקידום מצוינות בהוראה של מתמטיקה ומדעים בבתי ספר תיכוניים
יוזמה שיתופית לקידום מצוינות בהוראה ובלמידה של מתמטיקה ומדעים בבתי הספר התיכוניים
יוזמה שיתופית לקידום מצוינות בהוראה ובלמידה של מתמטיקה ומדעים בבתי הספר התיכוניים
ההישגים של תלמידי ישראל במדעים ובמתמטיקה מושפעים מגורמים רבים ושונים וביניהם המוטיבציה של התלמידים והוריהם, נגישות להוראה איכותית, ותמריצים הניתנים על ידי המדינה והאוניברסיטאות. לכן, השגת שיפור מתמשך בתחום זה היא יעד מורכב שאינו ניתן להגשמה על ידי ארגון אחד או תכנית בודדת. לקידום הנושא באופן מקיף וכולל דרושים גורם מרכז, חבירה ושיתוף פעולה, והתאמת החזון ומדדי ההצלחה בין בעלי העניין בממשלה, באקדמיה, במגזר העסקי, במגזר הפילנתרופי, ובחברה האזרחית.
לקראת הקמתה של ממשלה חדשה בישראל והעדכון ההכרחי הצפוי במדיניות ובתקציב החינוך, אפשר שתיווצר הזדמנות לפתוח במאמץ שיתופי שכזה ביחס לחינוך המתמטי והמדעי בישראל. בהתייעצות ובשיתוף עם קרן רש"י, גוף פילנתרופי מוביל בישראל המתמקד בחינוך, בבריאות וברווחה באזורי פריפריה מוחלשים, דנו באפשרות להקים יחד קולקטיב אימפקט – יוזמה שיתופית לשינוי בתחום הנדון. יעד היוזמה יהיה לכנס את בעלי העניין הרלוונטיים סביב חזון ותוצאות משותפים, בשאיפה להפוך את מגמת הירידה הנוכחית בתחום החינוך המתמטי והמדעי בישראל.
הרעיון המוצע הוא לקבוע יעד קונקרטי של הגדלת מספר התלמידים הלומדים חמש יחידות מתמטיקה בבתי הספר התיכוניים ב-20% בתוך ארבע שנים, העלאת מספר תלמידי הפיזיקה והכימיה בשיעור דומה, והעלאת מספר המורים שיוכשרו בשיטות הוראה מתקדמות. שר החינוך החדש יתבקש לקבוע יעד זה ולפעול להגשמתו, ולצורך זה תכונס קבוצה של בעלי עניין רלוונטיים, וביניהם: קרנות פילנתרופיות, אוניברסיטאות, מעסיקים, וגופים ממשלתיים, שיתחייבו לתרום להגשמת היעד המשותף. הם ישתתפו בשיח מובנה ומתמשך שמטרתו לעודד שיתוף ידע, איסוף נתונים משותף, ניטור וניתוח נתונים וממצאים, וכל זאת בשיתוף פעולה מתואם.
פעילות זו תתבצע בהשראת מיזמים דומים של יוזמות שיתופיות לשינוי המתקיימות בעולם. דוגמה עדכנית בולטת היא 100Kin10, מיזם שהגתה הקרן הפילנתרופית Carnegie Corporation of New York; המיזם מומש על ידי הבית הלבן בעזרת ארגונים רבים שחברו יחד כדי לגייס ולהכשיר 100,000 מורים חדשים למתמטיקה ולמדעים בארה"ב על פני עשור. דוגמה נוספת היא המיזם S.T.R.I.V.E. Initiative בסינסינטי, שהצליח לשפר את הישגי התלמידים במערכת המקומית של החינוך הציבורי. מארק קרמר חוקר פעילויות מסוג זה, והלקחים שהוא מפיק מהן (עם ההתאמות הדרושות) מסייעים להיערכות לקראת יוזמה דומה בישראל.
לצורך כך פנינו, יחד עם קרן רש"י, לשיתופים, וביקשנו שילמדו, יתכננו, וייערכו לפעול כגורם מכנס, כדי לחולל בישראל יוזמה שיתופית לשינוי שתתמקד בחינוך מדעי ומתמטי. שיתופים הוא ארגון ללא מטרות רווח שהוקם ב-2006, המתמחה בכינוס דיוני שולחן עגול בהשתתפות נציגי המדינה, המגזר העסקי, והחברה האזרחית. במהלך חמש השנים האחרונות, אנשי שיתופים ארגנו דיוני שולחן עגול עבור משרד ראש הממשלה ומשרד החינוך.
בשלב הראשון, שאותו אנשי שיתופים מציעים כעת, הם יניחו את היסודות ויבדקו את ההיתכנות של יוזמה דומה בישראל. הם ילמדו מהניסיון שנצבר בארה"ב, יזהו יכולות מקומיות, יתכננו וייערכו לפתיחת המיזם, ויסייעו לנו ולקרן רש"י במגעים עם הממשלה החדשה שתקום בישראל כדי לקדם את ביצוע התכנית בהקדם.
בשלב השני, שימומן בשיתוף השותפים למיזם, בכוונתם לכנס קבוצה מבין המשתתפים, שתקבע תהליכי עבודה. אלה יכללו ניתוח משותף של הגורמים לכך שמיעוט מבין התלמידים בוחרים ללמוד במגמות המדעים והמתמטיקה המוגברות, ומיפוי התכניות המתקיימות בישראל, המיועדות להתמודד עם סוגיה זו. פעילות זו תאפשר למשתתפים לקבוע יעדים ומדדי הצלחה משותפים, להעריך את המצב הקיים ואת המגמות בשטח, ולזהות פעילויות חסרות ולעומתן כפל פעילויות. הארגון הפילנתרופי Jewish Funders Network (JFN) הביע התעניינות בהצטרפות למיזם כבר בשלב זה. אנשי הארגון מאמינים שזהו מיזם שעשוי לעניין תורמים פרטיים מבין חבריו.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 81