המועצה המייעצת של קרן טראמפ התכנסה כדי לקיים בחינה מקיפה של הפעילות עד כה ולהמליץ על כיוונים להמשך העשייה המשותפת. הדיונים התקיימו ב-12 וב-13 בנובמבר 2018, במשכנות שאננים (מרכז ג'ינוגלי) שבירושלים. אל הדיונים הוזמנו מומחים ושותפים, ובהם הוצגו ונותחו חקרי מקרה, דוחות תיעוד וממצאי הערכה.
אודות חברי המועצה המייעצת.
חומרי הרקע לכל דיון מצורפים כאן.
יום שני | 12 בנובמבר 2018
09:00-08:30 תמונת מצב (1)
הצגת סדר היום ושאלות מרכזיות, תוך פריסת ההתקדמות עד כה.
חומרי רקע:
- נייר עבודה להתייעצות – לבחור במצוינות ולבנות דרך לעתיד: מעלים את הרף בלימודי המתמטיקה והמדעים בחטיבת הביניים – מתווה דרך 2019-2024 (גרסה בשחור לבן להדפסה)
- המועצה המייעצת 2016 – עיקרי התובנות
- קרן טראמפ מזווית המבט של שותפיה – משוב מסקר מקבלי מענקים 2018
- חטיבות הביניים בישראל בראי המספרים – קרן דביר 2018
10:15–09:15 המכון להוראה מתקדמת (2)
מפגש עם חברי הצוות המשותף למשרד החינוך, מכון וייצמן וקרן טראמפ לקראת השקתו של המכון.
חומרי רקע:
- המכון הלאומי להוראה מתקדמת במתמטיקה ומדעים – תקציר
- דוגמאות לקידום הוראה איכותית במדינות שונות בעולם – סקירה
10:30-11:30 מנהלת מהיי-טק להוראה (3)
מפגש עם מובילי היזמה ושותפיה לדיון בתכנית העבודה ובצעדים הבאים.
חומרי רקע:
- הערכת אשכול תכניות "הוראה פלוס" להכשרה קלינית למורים – מכון סאלד: עידית מני איקן, טל ברגר-טיקוצ'ינסקי וגיתית דהן
- קליטת מוסבים מהיי-טק להוראה – חיים לפיד ולאה פס
11:45-12:45 רשת ערי מצוינות (4)
מפגש עם הרשת המקצועית התומכת במהלכים העירוניים לקידום המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים לדיון בקיימות ארוכת הטווח.
חומרי רקע:
13:30-14:30 מודלים של התערבות בפריפריה (5)
מפגש עם העומדים בראש תכניות ברמה הלאומית, השיתופית והמקומית לחיזוק המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בפריפריה.
חומרי רקע:
- הגורמים הדרושים לקידום מצויינות לימודית בפריפריה החברתית – רונה רפאלי הירש וענת להט
- הרחבת מעגל המצוינות: תובנות מסיור לימודי בארה"ב
- נתונים:
14:45-15:45 התארגנות בית ספרית למצוינות (6)
מפגש עם מנהלי בתי ספר ומומחים כדי ללמוד כיצד בתי ספר נערכים להרחבת מעגל המצוינות.
חומרי רקע:
- המעגל הבית ספרי בפיתוח מצוינות – אהרן כריש
- כיצד מנהלי בתי ספר מובילים למצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים – ציון רגב
- ניהול למצוינות במתמטיקה ומדעים – חיים לפיד ולאה פס
16:00-17:00 כיצד קרן טראמפ נערכת לסיום מענקים ויציאה מפרויקטים (7)
מפגש עם מקבלי מענקים של הקרן שהסתיימו או שבשלבי סיום לדיון על החוויות, הצרכים, הציפיות והקשיים.
חומרי רקע:
- קיימות והמשכיות אחרי הפילנתרופיה – תובנות מסיור לימודי בארה"ב 2017
- דוח עמדות של מקבלי מענקים ושותפים של קרן טראמפ לשנת 2018: עיקרי הממצאים וההמלצות – המרכז לפילנתרופיה אפקטיבית
17:15-18:15 Top 15: יעדים ומדדים מערכתיים בחטיבת הביניים (8)
מפגש עם מומחים לדיון ביעדים ומדדי הצלחה לעבודה בחטיבת הביניים, בראי המבחנים הלאומיים והבינלאומיים.
חומרי רקע:
19:00-21:30 Top 15 – ארוחת ערב עם מובילי ארגונים גדולים (9)
מפגש עם ראשי ארגוני חינוך שפעילותם משמעותית ליכולת הצלחת מתווה הדרך בחטיבת הביניים.
יום שלישי | 13 בנובמבר 2018
08:30-09:15 'אתגר המצוינות והרוח הישראלית' – ספר חדש / ארוחת בוקר (10)
ספר המאגד חקרי מקרה שנכתבו בתום חמש שנים לפעילות הקרן ומתעדים את צעדיה הראשונים- אודות הספר
09:30-10:30 Top 15: תכניות וחומרים (11)
מפגש עם מורים ומומחים לדיון בשאלה האם תכניות הלימודים וחומרי הלמידה מאפשרים לעמוד ביעדים של מתווה הקרן.
חומרי רקע:
- איך לשפר את המעבר בין חטיבת הביניים לתיכון בלימודי המתמטיקה והמדעים: קולם של המורים – הדס ברודי שרודר
- סקירת המאפיינים של לימודי המתמטיקה במדינות נבחרות בחינוך העל-יסודי – המכון הארצי לבחינות והערכה: מיכל ליבל, הגר לרמן, ליאת עצמון-הכט ודנה שולגה-רז
- כיצד לומדים מדעים במדינות שונות בעולם – רחל ממלוק-נעמן ורון בלונדר
- תכניות לימודים וחומרי לימוד בחטיבת הביניים- תובנות מסיור לימודי בארה"ב 2018
10:45-11:45 Top 15: ארגון הלימודים בחטיבת הביניים (12)
מפגש עם מנהלים ומורים לדיון בדרכים שבהן בתי ספר נערכים כדי להתמודד עם הטרוגניות ולקדם מצוינות.
חומרי רקע:
- איך לשפר את המעבר בין חטיבת הביניים לתיכון בלימודי המתמטיקה והמדעים: קולם של המורים – הדס ברודי שרודר
- מסלולי מצוינות שמציע משרד החינוך בחטיבת הביניים – תקציר
12:00-13:00 Top 15: מורים והוראה (13)
מפגש עם מורים ומומחים לדיון בשאלת איכות ההוראה בחטיבת הביניים בתחומי המתמטיקה והמדעים.
חומרי רקע:
- איך לשפר את המעבר בין חטיבת הביניים לתיכון בלימודי המתמטיקה והמדעים: קולם של המורים – הדס ברודי שרודר
- כיצד צוותי מורים למתמטיקה בונים בבית הספר יכולת מקצועית משותפת: זווית המבט של המורים ורכזי המקצוע – אדווה מייזל
14:00-15:00 Top 15: מוטיבציה ללמד וללמוד (14)
מפגש עם מורים ומומחים לדיון בשאלה מה מניע תלמידים ומורים להשקיע ולהצטיין בלימודי המתמטיקה והמדעים בחטיבת הביניים.
חומרי רקע:
- מוטיבציה של מורים ותלמידים ללמוד וללמד בחטיבת הביניים – דוח סיור לימודי בארה"ב 2018
- גורמים המשפיעים על המוטיבציה של תלמידים להשקיע ולהצטיין בלימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים – המרכז הארצי לבחינות והערכה: הגר לרמן וליאת עצמון הכט
- מה חושבים ההורים על חטיבת הביניים ועל לימודי המתמטיקה והמדעים – המרכז הארצי לבחינות והערכה: הגר לרמן וליאת עצמון הכט
- איך לשפר את המעבר בין חטיבת הביניים לתיכון בלימודי המתמטיקה והמדעים: קולם של המורים – הדס ברודי שרודר
- גורמים מניעים להצלחת תלמידים במבחני פיז"ה 2015 – המרכז הארצי לבחינות והערכה: צור קרליץ ונועם קשת
15:15-16:15 Top 15: רתימת הציבור (15)
מפגש עם מומחים לדיון בשאלה מהי 'הקריאה לפעולה' שעל הקרן לאמץ לשם הצלחת מתווה הדרך בחטיבת הביניים.
חומרי רקע:
- מה חושבים ההורים על חטיבת הביניים ועל לימודי המתמטיקה והמדעים – המרכז הארצי לבחינות והערכה: הגר לרמן וליאת עצמון הכט
- גורמים המשפיעים על המוטיבציה של תלמידים להשקיע ולהצטיין בלימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים – המרכז הארצי לבחינות והערכה: הגר לרמן וליאת עצמון הכט
- איך לשפר את המעבר בין חטיבת הביניים לתיכון בלימודי המתמטיקה והמדעים: קולם של המורים – הדס ברודי שרודר
- תמיכה אפקטיבית בתנועה חברתית – איתי טריפמן
16:30-17:30 דיון מסכם (16)
דיון פנימי של חברי המועצה המייעצת לסיכום לקחים ותובנות, להציע משוב והמלצות לקרן לקראת האסטרטגיה הפילנתרופית החדשה.